Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Balsa och plywood

  1. #1

    Standard Balsa och plywood

    Hej
    Var köper man balsa och plywood i Stockholmsområdet nu förtiden?
    Finns någon bra nätleverantör?
    /OlleG

  2. #2

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    I stockholm vet jag inte men på nätet beställer jag av https://www.mbs-rcmodels.se/

  3. #3


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Söders RC-Hobby har virke
    https://www.sodersrchobby.se/prodlis...Lang=swe&c=403

    Finns i Västberga, nästan granne med Sifverts Skruv och Kuntze gummi. Allt på ett ställe!

  4. #4
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Materialbutiken inne på Södermalm har ett rätt bra sortiment också.
    https://www.materialbutiken.se/

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  5. #5

    Standard

    Tackar för bra tips.
    Trodde att Söders slutat med flyg för länge sedan och bara har MJ prylar.
    /OlleG

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Var noga med att ta ut det bästa träet, men lämna sekunda vara kvar, för att på så vis sätta press på dem att icke köpa in dåligt trä.

    Jag sorterar alltid ut det bästa träet och låter det dåliga ligga kvar i hyllan.

    Furulister som icke har raka och täta årsringar som helst löper parallelt på en meter, 10 årsringar per centimeter, och nästan helt parallella, de ratar jag.

    Furulister anser jag nämligen vara de allra svårast att kvalitetsbestämmas, eftersom de har så många egenskaper som är väldigt viktiga, nämligen tätvuxenhet, parallelitet i årsringarna och parallellism på långa bitar.

    Man vill icke heller att årsringarnas kurvatur ligger på snedden, utan helt geometriskt enligt sågningen.

    Helst med årsringarna på en flat list, parallellt med den breda ytan.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-10 klockan 21:34.

  7. #7
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Det är ju alltid bra att hitta bästa kvalitet av träsort men jag måste dessvärre säga emot dig här med att lämna kvar ”skräpet” för att sätta press på våra små hobbybutiker, om ingen vill ha det som är för ”dålig” kvalitet så står butiksägarna kvar med innestående lagervara, Mao går företaget back och kanske i slutändan tvingas stänga ner sin verksamhet, då istället finns inget material att tillgå för oss konsumenter och det vore ju förödande.

    Samt vill man att kvaliteten ska upp och ständigt vara av bästa vara, ja då får man ju vara beredd på att det kostar mer för oss konsumenter också då deras inköpskostnad blir högre samt tiden de lägger på för att få fram bästa kvalitet.
    Är det något som snubblat över dina tankar BJS?

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Det är ju alltid bra att hitta bästa kvalitet av träsort men jag måste dessvärre säga emot dig här med att lämna kvar ”skräpet” för att sätta press på våra små hobbybutiker, om ingen vill ha det som är för ”dålig” kvalitet så står butiksägarna kvar med innestående lagervara, Mao går företaget back och kanske i slutändan tvingas stänga ner sin verksamhet, då istället finns inget material att tillgå för oss konsumenter och det vore ju förödande.

    Samt vill man att kvaliteten ska upp och ständigt vara av bästa vara, ja då får man ju vara beredd på att det kostar mer för oss konsumenter också då deras inköpskostnad blir högre samt tiden de lägger på för att få fram bästa kvalitet.
    Är det något som snubblat över dina tankar BJS?
    Alla människor som köper något, vill ha den bästa kvalitéten, så är det. Eller köper du avsiktligt dåliga varor för att hjälpa handlaren ?
    Det vore bättre i så fall, att du betalade 10-20% extra för att hjälpa, med att köpa prima vara, än att avsiktligt köpa dåliga varor.

    Det vore ju förvisso bakvänt, om jag köpte de sämsta kvaliteterna, för att hjälpa hobbyhandlaren i sin verksamhet.

    Jag köper icke dåligt kött, för att hjälpa matbutiken.

    En lösning kunde vara att hobbyhandlaren sorterar träet efter sin egen kvalitetsbestämning, på det att det finaste träet är dyrare än det sämsta.

    Om jag kan välja ut det finaste träet av olika sorter, så kan hobbyhandlaren göra det samma, och sätta olika pris på olika träkvaliteter.

    Och Nej, jag snubblar ytterst sällan över mina tankar.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-13 klockan 19:41.

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Det är ju alltid bra att hitta bästa kvalitet av träsort men jag måste dessvärre säga emot dig här med att lämna kvar ”skräpet” för att sätta press på våra små hobbybutiker, om ingen vill ha det som är för ”dålig” kvalitet så står butiksägarna kvar med innestående lagervara, Mao går företaget back och kanske i slutändan tvingas stänga ner sin verksamhet, då istället finns inget material att tillgå för oss konsumenter och det vore ju förödande.

    Samt vill man att kvaliteten ska upp och ständigt vara av bästa vara, ja då får man ju vara beredd på att det kostar mer för oss konsumenter också då deras inköpskostnad blir högre samt tiden de lägger på för att få fram bästa kvalitet.
    Är det något som snubblat över dina tankar BJS?
    Jag skrev förvisso förr, att sämre kvalitét kan mycket väl användas för kortare och enklare detaljer. Det är alltså inte värdelöst, men borde betinga ett lägre pris än de högre kvaliteterna, som på samma sätt borde vara dyrare.

    Fattar du ?

  10. #10
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Alla människor som köper något, vill ha den bästa kvalitéten, så är det. Eller köper du avsiktligt dåliga varor för att hjälpa handlaren ?
    Det vore bättre i så fall, att du betalade 10-20% extra för att hjälpa, men köpa prima vara, än att avsiktligt köpa dåliga varor.

    Det vore ju förvisso bakvänt, om jag köpte de sämsta kvaliteterna, för att hjälpa hobbyhandlaren i sin verksamhet.

    Jag köper icke dåligt kött, för att hjälpa matbutiken.

    En lösning kunde vara att hobbyhandlaren sorterar träet efter sin egen kvalitetsbestämning, på det att det finaste träet är dyrare än det sämsta.

    Om jag kan välja ut det finaste träet av olika sorter, så kan hobbyhandlaren göra det samma, och sätta olika pris på olika träkvaliteter.
    Nu vet ju du likaväl som alla andra inom denna hobby att det finns inte många hobbybutiker att tillgå i vårat avlånga land så därför tycker jag det är väldigt dumt att uppmuntra andra till att medvetet sålla ut dålig kvalitet för att sätta press på de enstaka hobbybutiker vi har att tillgå. Och jag köper utefter vad som finns att tillgå så finns det bara sämre kvalité att tillgå och jag är behov av material, ja då köper jag såklart
    Det handlar inte om att man medvetet köper sämre kvalitet än som finns på hyllan men just när det gäller vår nischade hobby får man inte vara allt för kräsen.

    Det är inte samma sak att jämföra en matbutik eller trähandeln med en hobbybutik, det borde du också förstå att det blir väldigt skevt att jämföra

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Nu vet ju du likaväl som alla andra inom denna hobby att det finns inte många hobbybutiker att tillgå i vårat avlånga land så därför tycker jag det är väldigt dumt att uppmuntra andra till att medvetet sålla ut dålig kvalitet för att sätta press på de enstaka hobbybutiker vi har att tillgå. Och jag köper utefter vad som finns att tillgå så finns det bara sämre kvalité att tillgå och jag är behov av material, ja då köper jag såklart
    Det handlar inte om att man medvetet köper sämre kvalitet än som finns på hyllan men just när det gäller vår nischade hobby får man inte vara allt för kräsen.

    Det är inte samma sak att jämföra en matbutik eller trähandeln med en hobbybutik, det borde du också förstå att det blir väldigt skevt att jämföra
    Hela sortimentet skulle av handlaren själv kunna kvalitetsbestämmas och prissättas samma sätt.

    Lägg på 10..20 procent på priset, som en omvänd rabatt, om du vill på allvar stödja din hobbyhandlare, annars är det hyckleri.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-13 klockan 20:18.

  12. #12
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Då är det väl bättre att du lägger fram ditt fina förslaget till hobbyhandlarn så slipper du leta ihjäl dig efter de bästa bitarna istället för att uppmuntra andra att göra som du nämnt tidigare. I denna nischade hobby får vi faktiskt försöka hjälpas åt för att hålla hobby kvar i liv.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Nu vet ju du likaväl som alla andra inom denna hobby att det finns inte många hobbybutiker att tillgå i vårat avlånga land så därför tycker jag det är väldigt dumt att uppmuntra andra till att medvetet sålla ut dålig kvalitet för att sätta press på de enstaka hobbybutiker vi har att tillgå. Och jag köper utefter vad som finns att tillgå så finns det bara sämre kvalité att tillgå och jag är behov av material, ja då köper jag såklart
    Det handlar inte om att man medvetet köper sämre kvalitet än som finns på hyllan men just när det gäller vår nischade hobby får man inte vara allt för kräsen.

    Det är inte samma sak att jämföra en matbutik eller trähandeln med en hobbybutik, det borde du också förstå att det blir väldigt skevt att jämföra
    Tycker du inte att en perfekt tätvuxen furulist, med parallella årsringar på en meter, kanske 6 X 4, skulle egentligen betinga ett högre pris än en slik med sneda, krokiga och glesa årsringar ?

    Du kanske gärna bygger ett flygplan med dåligt trä, som kan få vingbrott utan god anledning, för att skydda din hobbyhandlare på ett felaktigt sätt.

    Stöd honom på något annat bättre sätt.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-13 klockan 20:16.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Då är det väl bättre att du lägger fram ditt fina förslaget till hobbyhandlarn så slipper du leta ihjäl dig efter de bästa bitarna istället för att uppmuntra andra att göra som du nämnt tidigare. I denna nischade hobby får vi faktiskt försöka hjälpas åt för att hålla hobby kvar i liv.
    Jag ämnar tro, att du blir arg, när jag uppmanar andra människor att vara sparsmakade, för du vill måhända egentligen ha det finaste träet för dig själv, det som jag icke redan har köpt

    Det handlar inte alls om att mobba modellhandlare, men att hjälpa konsumenter, och på att hjälpa hobbyhandlare på samma sätt, genom att differentiera priserna på olika kvaliteter på trävaror.

    Vill man ha högsta kvalitet på trä, så får man betala mer. Sämre kvalitet, mindre.

    På det viset skulle jag inte behöva stå och sortera furulister, och balsaflak, för nu kunde jag enkelt välja en godtagbar kvalitét för ett visst ändamål, utan att behöva stå och kika och undersöka allt för mycket.

    Skulle detta vara allt för komplicerat för handlaren, så kommer jag likaväl alltid välja ut det bästa träet, eftersom jag knappast är dum i huvudet.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-13 klockan 20:28.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Nu vet ju du likaväl som alla andra inom denna hobby att det finns inte många hobbybutiker att tillgå i vårat avlånga land så därför tycker jag det är väldigt dumt att uppmuntra andra till att medvetet sålla ut dålig kvalitet för att sätta press på de enstaka hobbybutiker vi har att tillgå. Och jag köper utefter vad som finns att tillgå så finns det bara sämre kvalité att tillgå och jag är behov av material, ja då köper jag såklart
    Det handlar inte om att man medvetet köper sämre kvalitet än som finns på hyllan men just när det gäller vår nischade hobby får man inte vara allt för kräsen.

    Det är inte samma sak att jämföra en matbutik eller trähandeln med en hobbybutik, det borde du också förstå att det blir väldigt skevt att jämföra
    Jag är fullständigt övertygad om att du hycklar. Du köper ICKE dåliga bitar av furu, balsa eller plywood. Inte avsiktligt i alla fall.

    Vem fan skulle göra det ?, vid sina sunda vätskor ? Ingen !

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Av MBS och 3F hobby kan man köpa den balsakvalite som passar en bäst!

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Sortera trävirket i olika kvalitetskategorier och prissätt dem efter kvalité.
    Sämre trä skulle kunna vara billigare, men finare trä dyrare.

    Sämre trä duger alldeles utmärkt för okritiska konstruktionsdetaljer såsom t.ex. vingspetsar eller utfyllnader, stödblock osv.

    Om jag enkelt kan välja ut det finaste träet i ett sortiment, så kan hobbyhandlaren göra det samma, om han är kompetent.

    Kortare bitar av ett stycke krokigt tätvuxet furuträ, duger alldeles utmärkt för att tillverka kortare konstruktionsdetaljer, men långa, raka ytterst tätvuxna bitar krävs för vingbalkar.

    Fönsterbågar kräver endast tätvuxen furu, men icke nödvändigtvis rakvuxen som exempel.

    Det är samma sak med pilbågar, endast det bästa och mest rakvuxna träet duger för en pilbåge, dock icke furu, men snarare ask eller alm.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-15 klockan 20:27.

  18. #18

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Sortera trävirket i olika kvalitetskategorier och prissätt dem efter kvalité.
    Sämre trä skulle kunna vara billigare, men finare trä dyrare.

    Sämre trä duger alldeles utmärkt för okritiska konstruktionsdetaljer såsom t.ex. vingspetsar eller utfyllnader, stödblock osv.

    Om jag enkelt kan välja ut det finaste träet i ett sortiment, så kan hobbyhandlaren göra det samma, om han är kompetent.

    Kortare bitar av ett stycke krokigt tätvuxet furuträ, duger alldeles utmärkt för att tillverka kortare konstruktionsdetaljer, men långa, raka ytterst tätvuxna bitar krävs för vingbalkar.

    Fönsterbågar kräver endast tätvuxen furu, men icke nödvändigtvis rakvuxen som exempel.

    Det är samma sak med pilbågar, endast det bästa och mest rakvuxna träet duger för en pilbåge, dock icke furu, men snarare ask eller alm.

    Nu är det ju inte alla som har nära till en hobbyaffär där man kan känna och klämma på trävirket, jag är väl lyckligt lottad som "bara" har 5 mil till närmaste handlare.
    Men häromdagen beställde jag balsa från www.mbs-rcmodels.se i Herrljunga, och jag är jättenöjd med kvalitéten.
    Dom anger ju vikt på flaken, så det är bara att välja.

    Suverän service!

    https://mbs-rcmodels.se/balsaflak/
    Retroholic!

  19. #19
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Jag är fullständigt övertygad om att du hycklar. Du köper ICKE dåliga bitar av furu, balsa eller plywood. Inte avsiktligt i alla fall.

    Vem fan skulle göra det ?, vid sina sunda vätskor ? Ingen !
    Om det känns bättre för dig att påstå att jag hycklar så kör vi på det, låter bra ! Samma om du vill tro att jag blir arg så kan vi säga att det blir kalas är alltid arg!
    Och för din vetskap så använder jag inte furu i mina vingar för att få styrka, det är alldeles för tungt material ! Köper även från välsorterade hobbybutiker som tar betalt utefter kvalitet så man får välja o vraka bäst man vill.

  20. #20

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Snälla BJS.

    Jag tycker inte att vi ska vara ojusta mot varandra här på vår hemsida. Att anklaga våra medlemmar för hyckleri osv, tillför inte ämnet något positivt. Tvärtom ger det bara sur eftersmak i bägaren. Du är nog duktig i vissa ämne, vilket nog ingen har förnekat men att utan urskiljning kommentera inläggen med, i vissa fall helt onödiga kommentarer gör att det till slut är ointressant att läsa.
    Vill Du dela med Dig av dina kunskaper så skriv gärna under rubriken "artiklar" .

    Skrivet i all välmening.

    Kay krut
    Senast redigerat av kay.krut den 2023-11-17 klockan 22:23.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •