Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Om varför glödstift blir utslitna

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Om varför glödstift blir utslitna

    Glödstiftet består av en gängad stålplugg med en fastsvetsad spiral av en legering av platina och rhodium, kanske andra metaller enligt dess värmetal.

    Allteftersom glödstiftet används, träffas glödspiralen av partiklar av andra, främmande ämnen, såsom aluminium och järn. Dessa ämnen konverteras till oxider, vilka täcker ytan och förhindrar eller dämpar den katalytiska verkan hos glödspiralen.

    Glödspiralen blir så att säga "förgiftad", vilket är ett välkänt problem inom den kemiska industrin, när det gäller katalysatorer.

    Den enda boten vore att bada glödstiftet i koncentrerad salpetersyra, vore det inte för den tråkigheten att det också skulle förstöra hela glödstiftet och spiralen skulle ligga ensam kvar, ren och fin.

    Enligt min erfarenhet, håller glödstift sällan längre än 20 timmar, givet att man kör snällt med måttliga mängder nitrometan. Helikoptrar torde äta glödstift som hundar äter sin mat, med sina konstanta höga varvtal och höga inblandning av nitrometan.

    /Bo
    Senast redigerat av BJS den 2023-06-26 klockan 19:53.

  2. #2
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Och när det gäller livslängden på stift så påverkas den mycket av huruvida man kör med en korrekt inställd motor eller inte. 20 timmar låter väldigt lågt tycker jag.
    Våga vägra Powerbox!

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Tack för ditt svar. Jag är väldigt noggrann när det gäller förgasarinställningen, för annars får jag motorstopp på tomgång vid inverterad flat-spin, eller så skulle motorn bli överhettad på fullgas

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En sak som man skall undvika, det är att spruta in en viss "After-Run-Oil", "Model Technics" Den är rena döden för glödstiftet. Man vill ju inte skruva ut glödsiftet hela tiden först, för det sliter på gängorna i cylinderlocket.

    Den orsakar svåra kolavlagringar på glödspiralen, så att man förlorar 75..100 kr. nästa gång man vill starta motorn. Det är bättre med bränslen med en bra syntetisk olja med inbyggt korrosionsskydd, så slipper man slösa pengar på "orm-olja", som det heter i Amerikat.
    Senast redigerat av BJS den 2023-06-27 klockan 20:50.

  5. #5
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Helikoptrar torde äta glödstift som hundar äter sin mat, med sina konstanta höga varvtal och höga inblandning av nitrometan./Bo
    Ja, mängden nitrometan i bränslet påverkar stiftets livslängd avsevärt.
    Allra bäst mådde glödstiften då det var vanligt att köra på "FAI-soppa", dvs onitrerat.

  6. #6
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Jag flyger mest linflyg. Mina stift håller flera år i stundmodellerna. Kör allt från 2,5-15cc, mest medel och varma stift. Ingen nitro, delsyntet olja i moderna och recin i gamla motorer. Min nuvarnade tävlingsmaskin har gått ca 7 timmar flygtid på samma stift, i min ägo, och troligen 20 timmar i förra ägarens händer, inget synbart eller hörbart "fel" på stiftet. Då sitter det i en Enya.61 med pipa.
    Speedkillarna däremot, dom kör 2,5cc 80/20 recin och får byta stift varje flygning. deras stift vibrerar sönder. Combatkillarna byter stift ca var 5e flygning, också pga vibrationer.
    I min värld så är det alltså vibrationer som dödar stift. Obalanserade propellrar och dåligt fastsatta motorer är orsaken, anser jag.
    Stift är lite förbrukningsvara. Har man fel stift, för varm/kallt och fel inställd motor, så slutar dom fungera fortare. Även komprisonsförhållandet påverkar. Har man mycket nitro måste man lägga på nån packning eller 2 under toppen, annars spikar motorn, och man skjuter stift på löpande band.
    Men som sagt, se till att propellern är balanserad och att motorn sitter stadigt, så räddar man livslängd på stiften avsevärt.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    En sak som man skall undvika, det är att spruta in en viss "After-Run-Oil", "Model Technics" Den är rena döden för glödstiftet. Man vill ju inte skruva ut glödsiftet hela tiden först, för det sliter på gängorna i cylinderlocket.

    Den orsakar svåra kolavlagringar på glödspiralen, så att man förlorar 75..100 kr. nästa gång man vill starta motorn. Det är bättre med bränslen med en bra syntetisk olja med inbyggt korrosionsskydd, så slipper man slösa pengar på "orm-olja", som det heter i Amerikat.

    Jag körde med "Red line" Olja som korrosionsskydd!! Elr om man var snål köpte man 1 Liter röd Servo olja! Det är typ samma.
    1 Liter klarade man sig länge på....... mot Hobby handlarnas "Parfymflaskor" Haha
    Ingen av OS-Motorerna eller YS Engine tog någon skada, eller gav avlagringar. Lager och allt övrigt var i nyskick till säsongstarten.

  8. #8


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    541
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Billigare glödstift har ofta en pläterad glödspiral (så går det inte åt så mycket ädelmetaller). Dock förbrukas den ganska fort varvid funktionen försämras. Kvalitetsstift har massiv glödspiral vilken funkar längre.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  9. #9
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Vill minnas att det berömda Enya-3 stiftet har en massiv glödspiral, därför det håller så länge och ger så bra glöd och fått motorer som varit hopplösa att plötsligt gå som nya igen. Det är ju inte för intet som man alltid hört 'Sätt i ett Enya-3 så går motorn'
    Våga vägra Powerbox!

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ett problem som kanske inte alltid märks, och kan vara en anledning att jag dömer ut dem efter 20 timmar, det är att jag har högt ställda krav på säker tomgång vid 1800..2000 rpm. För annars kan jag få motorstopp och flygplanet blir jobbigt att landa på ett korrekt sätt utan kaputtering. Det kan gå bra med nybörjarmodeller men inte lika bra med andra typer, som kräver motorkraft ned till banan.

    Det är omöjligt att genomföra en vettig nödlandning med en Pitts-Special som får motorstopp vid tomgång och flat-ryggspin.

    Man måste börja vid ~250-300 meters höjd för att starta rotationen och behöver minst 50 meter för att ta sig ur säkert och då måste motorn gå.
    Senast redigerat av BJS den 2023-06-29 klockan 21:46.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det spelar teoretiskt ingen roll om glödsiftet har en gedigen metalllegering rakt igenom, eftersom det är ytan som blir förgiftad av aluminiumpartiklar eller sot.

    Jag använder bara O.S. glödstift: A3 för mindre tvåtaktare, Nr.8 för något större tvåtaktare och "Typ F" för alla fyrtaktare.

    Aldrig mer än 5 eller 10% nitrometan, bara för tomgångsegenskaperna. 5 % räcker.
    Senast redigerat av BJS den 2023-06-29 klockan 21:48.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om man är tomgångsfundamentalist och kräver jämn och säker gång på mycket låga varvtal, då blir man kinkig med glödstiften. Jag har gått så långt att jag balanserat om motorer för att de skall gå lugnt och och fint på lågt tomgångsvarv. En ganska komplicerad åtgärd. Några av dem reagerar extremt bra på operationen. VECO-21 går som en symaskin på extremt lågt varvtal om man balanserar den och byter ut förgasaren.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det finns väl inga vettiga människor som flyger med obalaserade propellrar, herregud..
    Jag måste berätta om en kille som var nära att träffa mig, mina söner eller bil med en .40-modell. Han flög som en förvirrad galning.

    På marken såg jag att när han varvade upp motorn, så hade propellern två olika cirklar.
    Jag invände: men du har ju klippt av propellerspetsarna för att balansera dem. Haha. Sicken dåre.

    När jag balanserar propellrar, så klipper jag icke bladspetsen, haha.

    Vissa typer som fungerar bra med fyrtaktare, som de svarta "Master-Airscrew" från England, där kan man lägga in en liten blybit med modellera inuti det ihåliga navet.

    Annars får man putsa det ena bladet något med ett fint slippapper, eller om det är en träpropeller, att lägga på ett lager lack på det ena bladet.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ofta är inte obalans i propellrar större än den encylindriga motorns egen obalans. Om man monterar den något obalanserade propellern i korrekt klockning på vevaxeln, så spelar det förmodligen ingen roll alls, för få kommersiella encylindriga modellmotorer är utbalanserade ens i närheten av det bästa.

  15. #15

    Standard

    Mitt bästa tips med glödstift, ha alltid reserv med dig. ;-)

    Ett annat tips, oavsett det nu är rätt eller fel, är att efter du flugit tömmer tanken och sen startar motorn igen så att den får köra tomt på bränsle. Så har jag gjort med en Saito .72 fyrtaktare som jag flugit i ca 10 år i en dryga 2m cub. Inte jättemånga ggr varje år, men aldrig använt After-Run-Oil, den startar fint varje år.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Mitt bästa tips med glödstift, ha alltid reserv med dig. ;-)

    Ett annat tips, oavsett det nu är rätt eller fel, är att efter du flugit tömmer tanken och sen startar motorn igen så att den får köra tomt på bränsle. Så har jag gjort med en Saito .72 fyrtaktare som jag flugit i ca 10 år i en dryga 2m cub. Inte jättemånga ggr varje år, men aldrig använt After-Run-Oil, den startar fint varje år.
    Jag brukar varva upp motorn ordentligt och sedan svälta ut den på bränslet, som har en är anti-korrosiv mixtur. Jag använder en liten ventil för att totalt blockera bränsletillförseln, så att motorn blir så torr som möjligt.

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Någon nämnde vibrationer.

    Inga motorer är vibrationsfria, och i synnerhet inte encylindriga dito, vilka skakar så in i helvetet.
    Man kan dock förbättra situationen genom att balansera dem. Det är nämligen på det viset att det vore extremt dyrt att leverera modellmotorer som är balanserade så gott det går.

    Nu kan man ta isär dem och väga delarna, montera balansvikter i vevbröstet.
    Det är väldigt roligt att se resultatet på vissa typer av motorer, men inte alla. Tvåtaktare reagerar bättre än fyrtaktare på operationen.

    Man måste slipa med ett sfäriskt diamantstift och hålla ett någorlunda strikt beräknat mönster, som kan indikeras med ett pålimmat papper med en utskrift med cirklar. Sedan borrar man med ett snabbstålsborr till rätt djup, vilket är tills man träffar på den glashårda stålhuden på undersidan.

    Nu kapar man vackert och jämnt bitar av svets-elektroder tillverkade av Wolfram, och sänker ned dem i borrhålen. Man måste slipa ett jack på sidan av borrhålet, eftersom det är ythärdat och ett jack i pluggen, eftersom den är stenhård, för att kunna nita den fast med en körnare.

    Man kan använda lamineringsepoxy, men av erfarenhet anser jag att körning är det enda säkra och rätta.
    Senast redigerat av BJS den 2023-06-30 klockan 22:32.

  18. #18
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Någon som har koll på exakt vad det är för typ av tråd som används? Finns det någon benämning på legeringen som används?

  19. #19
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Vad jag förstått är tråden av platina (Smältpunkt 1768°C ).
    Skillnaden mellan "varma" och "kalla" stift avgörs av trådens tjocklek.

    Har faktiskt inte hört talas om några särskilda legeringar (?) men någon kanske kan informera mer...?

  20. #20
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Har googlat lite under kvällen, ren platinum är sjukligt dyr så tror inte det är ren platinum, finns något som heter Thermocouple Wire Type B som är väldigt intressant, 70% Platinum och 30% Rhodium, tål tuffa miljöer och upp till 1800°

    Så den låter intressant men var får man tag på sånt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •