Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Laserskuret med laserskärare!

  1. #1
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard Laserskuret med laserskärare!

    Har under några år letat efter en vettig laserskärare att investera men inte funnit vad jag sökt.. Antingen för liten yta, eller för klen laser, eller för dyr… MEN nu lyckades man trilla över en vettig laser till en vettig peng så jag tog tillfälle och beställde hem en.

    Lasern
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	56572D09-0FA6-4803-90F1-4B653A8A74DD.jpg 
Visningar:	283 
Storlek:	332,1 KB 
Id:	74825

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D3CB5ED2-8CA6-434F-AE89-A4101435CB52.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	546,3 KB 
Id:	74832

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9415F2A9-61ED-4083-90F9-692EDE75090C.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	401,8 KB 
Id:	74826

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1A7E4E5E-DB78-4DF1-89B0-036A72A3876A.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	497,0 KB 
Id:	74829

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2C21DDB5-E4CC-4E21-B62A-EE11B1B94EB4.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	685,8 KB 
Id:	74833

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6535E525-6993-4B94-B631-D91DC59CF7B9.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	671,3 KB 
Id:	74828

    En nästan träfärdig pylonkärra
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4100F441-14EB-405C-87FC-FB74B5B14A36.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	649,0 KB 
Id:	74827

    En laserskärare är något av det mest värdefulla jag investerat i när det gäller modellflyg, allt blir så otroligt mycket enklare och roligare och man kan göra ändringar om man är missnöjd med något etc.

    Köpte till en liten akvariepump som användning av air-assist som det heter, för de som inte vet är det en liten luftstråle som sitter där lasern bränner och man får både bättre och snabbare skärning med hjälp av lite luft.
    Och eftersom man har lite enklare maskiner hemma så svarvade jag till ett eget munstycke istället för att köpa ett för 300kr

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	26632F97-DE0D-4820-9555-E3668434901D.jpeg 
Visningar:	157 
Storlek:	384,5 KB 
Id:	74830 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	32B86C97-C7B7-4CF8-AB40-60A37EC8B843.jpeg 
Visningar:	147 
Storlek:	381,4 KB 
Id:	74831

    Mvh Mr.Bob

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ajaj, ikväll blir det många dreglande modellflygare...
    Kul grej speciellt för dig som gillar balsabyggen.
    Roger

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej kompis, laser står högt på önskelistan men jag har ingen aning om vad man skall köpa och av vem??
    Jag tänkte starta en separar fråg-tråd om ämnet vid tillfälle.
    Skulle vara jäkligt kul att varmskära lite egna konstruktioner.
    Vad jag förstår så doftar det rätt illa?
    Den bör stå i gareget och jobba antagligen?
    Ditt bygge ser fint ut..Jobba på :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Jag hittade denna på aliexpress, skickades från Tjeckien.

    Njae, det beror nog lite på vad man skär. Hård flygplansplyfa verkar innehålla mycket lim så det är lite stark doft som även kan sticka lite i ögonen. Just denna laser har lite tufft att skära från 2mm och uppåt i hårdplyfa, lättplyfa blir jättefina snitt !
    Jag gjorde iordning utrymme i mitt lila förråd inne, är inte mycket mer än lasern som får plats men har ventilation där inne som jag kopplat ett rör och fläkt ovanför lasern för att suga ut röken som blir.
    Är inte riktigt klar med hörnan än, ska försöka få till någon typ av ”dörr” som gör att ingen rök ska komma utanför laserns yta.

    Man ser fläkten i hyllplanet ungefär mitt ovanför lasern.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C5E8DB6B-997A-46FC-B6E6-A8A1349AFFC9.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	368,9 KB 
Id:	74857

  5. #5

    Standard

    Fränt! Jag har börjat bli sugen på konstruera något eget jag med, alltså flyg, inte bygga laserskärare, men skaffa laserskärare.

    Går det inte att bygga nån smidig lexan/plexi-lådda med utsug?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Var inne på det först, sett några som gjort ”låda” i plexi men jag insåg fort när jag monterade upp skivan att jag har ju redan en färdig låda med hjälp av hyllplanet ovan och hyllan bredvid, så med lite masonit börja jag försegla runtom men har kvar framför som sagt.

  7. #7


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Kul! Grov hådplyfa kan man ju klara sig utan. Det brukar ju inte bli så många bitar i en maskin.
    Vad klarar den i balsa?
    Har du en länk till den?
    Ritar du i Fusion eller annat program?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  8. #8
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    https://youtube.com/shorts/Snf1kNsxAaw?feature=share

    Detta dock innan jag fick ordning på air-assist.
    skar 1.5mm hårdplyfa med bra resultat!

    Den ska klara upp till 15mm balsa men har bara tagit mig till 6mm ännu, inte behövt tjockare och det blir fina och bra snitt med det.
    Är fortfarande i laborations stadie och testar lite olika inställningar, har man för kraftig bränning i förhållande till fart är det lätt att råka bränna upp biten man skär

    Det man får tänka på är att det gärna blir att man får skära flera gånger för att komma igenom, 2mm hårdbalsa har jag fyra svep och en bränning på 85% och en hastighet av 1400mm/min och då får jag fina snitt, kan köra saktare och kanske behövs två svep, kanske t.o.m ett, men risken att det blir en väldigt bränt och fult snitt är rätt stor. Iaf som jag har upplevt.

    Min dator är för gammal för att klara av fusion360 Haha men hade gärna provat det.
    Fick tips om Lightburn, testperiod på 30 dagar sen kostar det knappt 700kr(tror per år) och det är väldigt användarvänligt. Man kan rita upp och göra mycket i programmet men är lite inlärningstid för att veta hur man kan använda det så smidigt som möjligt.

  9. #9


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    När jag googlar på den hittar jag denna:
    Sculpfun S9 Laser Engraver (geekbuying.com)
    Kan skära betydligt kraftigare material och 400 X 400 mm räcker ju säkert? Man lär ju skära spryglar och spant i första hand?
    Den går ju att bygga ut också. Priset är ju inget bekymmer...
    Sedan är ju frågan var man skall handla? Den fanns på Bangood också...
    Fasiken vad sugen jag blev !! Sedan är det ju mycket trim och test för varje typ av jobb säkert?
    Följer dina framsteg med intresse.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  10. #10
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    https://a.aliexpress.com/_EwgbQft

    glömde länken, sorry!! Men här är den jag köpte iaf, min totalkostnad för laser med expansion-kit, ett metallnät under det som skärs, luftpump, flexrör med kanalfläkt landa på under 5500kr

    Det jag märkt mest med labbandet är att man helst ska skära ut en liten ring/testbil i varje balsaflak man ska använda innan man skär ut delarna man ska ha. Det är olika densitet från varje flak så har man en inställning som funkar jättebra en gång kan man behöva ändra inställningarna något på nästa flak man skär.

    Man får tyvärr ta alla demo videos med liten nya salt, man har ingen aning om vilka förhållanden de jobbar efter. Finns något klipp de skär rätt tjock plyfa i ett svep men man har ingen aning om hur deras inställningar ser ut samt exakt vad för typ av plyfa det är.

    Men jag är supernöjd att ha denna laser i min ägo då det gjort allt så mycket roligare och enklare för att bygga egna saker !

  11. #11


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tack för länken...Skall "inte" klicka på den ;-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  12. #12

    Standard

    Det här var den mest intressanta tråden på länge. Så pass att jag behövde göra en reset på password för att kunna skriva. :-)
    Har själv köpt en diod laser nyligen på 5w optiskt power så som den i tråden. Atomstack a5 pro med air assist.
    Men ännu skurit inte något modellflyg.
    Är sugen på någon mindre trainer/pylon till att börja med typ zipp eller sting eller liknande. Är det någon som har ritningar till liknade är det av stort intresse.
    Vill ha ett bygge som är så simpelt som möjligt efter lasern. Dvs inte för mycket runda ytor som måste slipas utan hellre skära lite mera delar med lasern. Dvs så fina winglets som trådskaparen har är förmycket för mig ;-)
    Men vill skära lite spryglar med kanske bara en rundstav till framkant osv för att testa på detta.

    Har klarat mig på laser grlb och laserweb än så länge och inte köpt licens för lightburn el liknande.

    Sen har jag byggt en låda med plyfa och orange plexiglas med en badrumsfläkt för utsug. (Orange filtrerar blått ljus från lasern en del)

    P.s finns det någon i sthlm trakten (täby) som har idéer och ritningar så hör gärna av er för vill använda min nya maskin ;-) (40x40cm men finns expansion att köpa till ca 80x40 om det behövs)

  13. #13
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Vad roligt för dig!

    Vad har du lyckats skära till i dagsläget med din laser?

    Har googlat vid något tillfälle efter ritningar för laser till flyg, hittat bl a detta
    https://aerofred.com/categories.php?cat_id=5
    http://rc-plans.com/

  14. #14

    Standard

    Faktiskt inte skurit mycket alls. Mest graverat så att säga.
    Mycket skyltar och liknande till våran odlingslott.
    Experimenterat en del med att lägga på maskeringstejp för att sedan gravera relativt djup. Därefter slaska i färg för ännu högre kontrast. Sen drar man bara bort markeringen utan att ha kladdat utanför. Beroende på färg behöver man ibland förseglade med klarlack efter bränning så inte färgen sugs in och flyter ut osv också.
    Sen gjort en del dekorationer som i vissa fall innehåller både gravering och sedan konturskärning.
    Så har köpt ett honeycombunderlag iallafall för bättre resultat när man skär mindre saker.

    Så nu letar jag nya projekt... var köper man lättast balsa och plyfa nuförtiden förresten?

  15. #15

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    54
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Det kan du tex. köpa här: http://www.mbs-rcmodels.se

    /Peo

  16. #16


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    439
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Material på Folkungagatan eller Söders RC i Västberga.

  17. #17
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Det är ju inte en laser.. meeeen den går att använda för laser om man vill!! Dock inte i mitt fall!
    Råkade bara lägga denna i korgen och klicka på ”köp”
    Så man blev en CNC-fräs rikare !
    Mitt mål med denna maskin är att kunna fräsa aluminum och som den är utförd i dagsläget blir det riktigt kasst resultat.. Så har beställt hem lite glidskenor, en handfräs(710w istället för ynka 300w) samt lite bättre T8 muttrar till trapetsstängerna. Detta för att få en stabil och robust liten metallfräs

    Tyckte jag kunde fortsätta denna tråd med lite mer roliga maskiner !

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	69DB82C4-5871-435B-A1BD-FEADC36D4262.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	424,2 KB 
Id:	75112

    /MrBob

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    47
    Jobb
    Kroppsarbetare
    Klubb
    BoråsMFK

    Standard Tull o moms?

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    https://a.aliexpress.com/_EwgbQft

    glömde länken, sorry!! Men här är den jag köpte iaf, min totalkostnad för laser med expansion-kit, ett metallnät under det som skärs, luftpump, flexrör med kanalfläkt landa på under 5500kr

    Det jag märkt mest med labbandet är att man helst ska skära ut en liten ring/testbil i varje balsaflak man ska använda innan man skär ut delarna man ska ha. Det är olika densitet från varje flak så har man en inställning som funkar jättebra en gång kan man behöva ändra inställningarna något på nästa flak man skär.

    Man får tyvärr ta alla demo videos med liten nya salt, man har ingen aning om vilka förhållanden de jobbar efter. Finns något klipp de skär rätt tjock plyfa i ett svep men man har ingen aning om hur deras inställningar ser ut samt exakt vad för typ av plyfa det är.

    Men jag är supernöjd att ha denna laser i min ägo då det gjort allt så mycket roligare och enklare för att bygga egna saker !
    Verkar ju kalas! Men tillkommer tull o moms på priset?
    "He who has the most models wins"

  19. #19
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Nej, de skickas från Europalager så det ska redan vara momsat och klart! Jag fick iaf inte betala något extra utöver det priset som står på sidan.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mr Bob - måste man gå in på "More Options" (vid Shipping)för att lista ut varifrån den skeppas ? Och därmed se om den t ex skeppas inifrån EU. Känns i så fall lite enklare hos t ex Banggood att se varifrån man kan beställa aktuell pryl.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •