Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Radiostyrning

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    14
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Ytterlännäs Modellflygklubb Silvervingen

    Standard Radiostyrning

    Hej har en Spektrum NX10 med mottagare AR637T , som jag försöker programmera till en deltavinge (Viggen).
    Har bara programmerat den i sändaren än så länge.
    Problemet är att vid höjd och dyk utslag är det skevroderna som gör utslag, och tvärt om då det gäller skevutslag.
    Har provat alla servoutgångarna på mottagaren med varierade resultat, men aldrig det rätta.
    Vad gör jag fel någonstans?
    Vilka inställningar har jag bommat? / Sören

  2. #2

    Standard

    Låter som du behöver reversera ett av servonen sändaren.
    Nu kan jag ej spectrum men i princip är det någon mixing som behöver bytas från positivt till negativt. Antingen för både skev och höjd mix eller om det finns någon generell nivå efter mixing.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Först måste du välja rätt vingtyp i modellminnet men det kanske du gjort...
    Sen är ju AR637 en gyromottagare så den har en mängd inställningar du kan göra via Forward Programming i sändaren. Men grundinställningarna för servoriktning gör du i sändaren innan du börjar programmera mottagaren. Det finns en mängd filmer på YT ifrån Spektrum om hur du programmerar den mottagaren. Kanske inre helt enkelt i alla fall inte innan man kollat en del filmer.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Sidan 39 ochh 40 i manualen. Välj Elevon-A eller Elevon-B, beroende på om reversering behövs på skev eller höjd. Bara att prova vilken som funkar. Sedan överför du vingtypen till mottagaren via ForwardProgramming "Relearn Servo Settings".
    /A
    https://www.spektrumrc.com/ProdInfo/...-Manual-EN.pdf
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	wingtypes.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	124,2 KB 
Id:	74899   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	elevons.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	98,7 KB 
Id:	74900  
    Senast redigerat av andWho den 2022-10-05 klockan 20:50.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lånar tråden lite...

    Om man kör en delta eller flygande vinge med separata höjd- och skevroder borde man väl kunna mixa "butterfly"?

    Någon som provat??
    I så fall hur mixar man?
    Retroholic!

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    I första meningen står det "deltavinge (Viggen)".
    Viggen är väl en canard, och då kan man väl hantera det hela som ett vanligt plan och låta höjdroderfunktionen styra canarden.
    Eventuellt kanske man skall mixa lite mellan höjdroderfunktionen och bakkantsrodren/skevrodren.

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleGE Visa inlägg
    I första meningen står det "deltavinge (Viggen)".
    Viggen är väl en canard, och då kan man väl hantera det hela som ett vanligt plan och låta höjdroderfunktionen styra canarden.
    Eventuellt kanske man skall mixa lite mellan höjdroderfunktionen och bakkantsrodren/skevrodren.

    Nej, canardena på Viggen är först och främst flaps. Höjd och skev ska vara Elevons (Delta mix). Men man kan ju alltid experimentera med att också mixa in lite flap med höjd.
    /A

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    14
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Ytterlännäs Modellflygklubb Silvervingen

    Standard

    Hej och tack för hjälpen!
    Har fått till alla funktioner så de stämmer med spakrörelserna, utifrån era instruktioner.
    Nu skall jag försöka mig på inställningar då det gäller 3-Axis Gyro, (på NX 10) Spektrum är helt ny för mig, problemet är att jag har svårt med engelskan.
    Har fått till det en gång med sedan vinglat bort det på något vis!!!!!
    Har förstått att man först ställer in värderna i sändaren ? Sedan i frammåt programeringen i mottagaren ?
    Hade tänkt lägga Gyrot på switch C.
    Vilka värden kan var lämplig att utgåifrån?
    Är annars en van modellflygar och flyger det mesta, men det här med programering är nytt för mig./ Sören

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •