Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad gäller idag? Har det kommit nåt nytt?

  1. #1

    Standard Vad gäller idag? Har det kommit nåt nytt?

    Nån som följer med eller håller på?

    Tänker på FPV.

    Jag har till och från senaste dagarna kikat igenom min gamla "arsenal" med kameror, videosändare, antenner, mottagare, bildskärmar samt goggles och konstaterat att allt funkar förutom en massa kablar som har kabelbrott och en sändare som inte fungerar längre, vilket jag inte begriper då de legat i en aluminiumväska med fack.

    Då blev jag att tänka på... det måste ju ha kommit nåt nytt? Det fanns för några år redan digitala länkar med Full HD som var sällsynta, svåra att få tag på eller bara allmänt dyra. Men idag då? Stabilare länkar, andra frekvenser, bättre bild, lägre effekt men längre räckvidd, lättare, mindre, osv?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Inget svar på din fråga men rent allmänt känns det som att intresset för FPV-flygning dalat ordentligt - i alla fall i vanliga modellflygar-kretsar. Frånsett de som sysslar med drone racing så känns det som att de färdiga lösningar som finns a'la DJI är de som säljs numera. Och dessa är inget man flyger med bland modellflygare i allmänhet eller runt våra modellflygfält. Annat var det för några år sedan när man fick pilla ihop prylarna själv...
    Roger

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    En orsak, vid sidan av de juridiska problemen med totalitära krav på publicering, är att som McRegor nämnde, de flesta vill nog flyga med en "one for all"-lösning, inte behöva löda en massa elektronik mm.

    Har försökt bygga kompakt med dels en Caddx Turtle Whoop, dels en Runcam combo med kamera, DVR och sändare, t.o.m. ihop med en Tarot OSD. Funkar, men skapar ett sabla trassel med alla kablar, speciellt i fall man vill ha OSD. Dvs, krav på för många spänningsval, kabelstandarder samt andra standarder. Det jag vill ha är en liten autopilotbox (kanske utifrån Arduino) till vilken man enkelt kopplar in kamera, DVR o sändare och som plockar OSD info från Arduino-sensorer inkl. gyrostabilisering/GPS. Inte större än en trelagers Arduino Nano-stack. Men då måste man bli elektronikbyggar istället för flygare, suck.

  4. #4

    Standard

    Inte behöver man pilla med Arduino inte. Även om det kan vara kul :-)
    Tänker du fpv på flygplan eller quad?
    På flyg skulle jag säga titta på nått i stil med matek f411 wse. (Denna blir ju klart mindre än arduino meck med externa gyron osv) Detta med inav bör man komma i luften snart. Ska själv bygga med detta nu. Blir analogt denna gång.
    Väntar på hdzero och dji o3 releaserna dom kommer i slutet av året innan det blir nått digitalt för mig.
    Sen har vi ju redan nu caddex/walksnail avatar som fungerar fullt ut med osd.
    Någon av dessa 3 är väl mest intressanta. Även om gamla dji v1 nu går att rootkit hacka och installera full osd Även på dessa.

  5. #5

    Standard

    Jag tycker det va kul flyga FPV-vinge lågt i formation/jakt med andra längs med nån bana runt fältet, typ längs med grusvägen som går runt hela området några km. Har en eller kanske fler kvar, men man har ju lärt sig ett och annat under åren så man skulle ju kunna fortsätta förbättra för att göra upplevelsen roligare och bättre. Synd bara att man inte har nån att flyga med som det verkar nu.

    Gillar man pilla ihop grejer och skapa något eget så är det intressant och skoj, för vissa, för mig. De flesta verkar vilja ha nåt som bara är att ladda och flyga, helst från soffan hemma. Det är trist när det blivit så.

    Jag har inte provat DJI-grejerna än eller någon FullHD-lösning över huvudtaget. Lite därför jag skapade denna tråd.

    Jag har byggt och flugit några små drone-racing-quads (Lumenier nånting va den senaste), men jag gillade aldrig flygstilen, blev åksjuk och även där var jag ensam oftast när de skulle flygas. Slött. Dessutom flög jag med 3S och de andra med 4S samt även 6S, Piiiiu!

    Ibland vill jag ha nåt enkelt utan funktioner som bara funkar, men nog nördar jag ner mig i multicoptrar som är påpackade med teknik, för att det går. Det blir en hel del lödande och fipplande, men det är ju kul när det funkar. Bara en Antenna Tracker jag surar över som krånglar med ena GPSen.

    Jag har några multicoptrar med FPV-grejer samt några flyg, men det är väl förfinandet av FPV-vinge jag är ute efter (har en obyggd Caipirinha 2) samt större SAR-grejer där det är flera kameror ombord. Men vad gäller multicoptrar så känns det inte som nån prio just nu, jag har en för foto (PitchUp Prototype 6 som är renoverad med APM och flyger) och så har jag en TriTrooper 750 för film (som jag köpt av nån här), det känns som att det räcker vad gäller film/foto. Ja och en TBS Disco med Gimbal. Jo och så har jag en quad med FPV-länk, sensorer, APM och LED-ramp för att testflyga nattetid, även den har RTL-funktion som allt annat. Skulle jag prova DJI-grejer idag skulle det väl först va på nån multicopter, har en HEXSoon EDU450 som får Pixhawk 2.1 som är en testplattform. Nog är det kul bygga, flyga, förbättra...

    Men tack för tipsen, ska tryna och se till att min Caipirinha 2 blir modernare än de andra analoga flugorna. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •