Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem med Gyro

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard Problem med Gyro

    Har ett antal Gyro "NX3" som jag med framgång använt i kärror med traditionell stjärtkonfiguration, men när jag försöker använda det i "V-tail" konfiguration så vill det sig inte! Har en RM TS16S och kan manöverera servot via extra kanal: Rate mode, off, Hold mode, vilket i normalfallet funkar OK, men med gyrot inställt i "V-tail mode" via DIP-switch släpper det igenom mixen i off-mode men korrigerar endast ena roderhalvan i de andra lägena. Har provat med ett par olika gyro så det är troligen inte ett enstaka trasigt gyro. Någon som har ideer ?

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det kanske ska vara så?

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Har du V-tail mix i både sändare och gyro? Brukar vara så att man bara ska ha det i gyrot. Dvs normal konfiguration i sändaren med en kanal var för höjd och sida. Detta med andra fabrikat, hur det är med just NX3 vet jag egentligen inte.
    /A
    Edit: Tredje punkten under "Very Important": https://rcflight.se/pdf/pdf.aspx?a07=989
    Senast redigerat av andWho den 2022-10-16 klockan 14:42.

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Har du V-tail mix i både sändare och gyro? Brukar vara så att man bara ska ha det i gyrot. Dvs normal konfiguration i sändaren med en kanal var för höjd och sida. Detta med andra fabrikat, hur det är med just NX3 vet jag egentligen inte.
    /A
    Edit: Tredje punkten under "Very Important": https://rcflight.se/pdf/pdf.aspx?a07=989
    Stämmer nog ganska bra, normal uppsättning i radion, och sen gör man alla inställningar i gyrot.
    Retroholic!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Tack för tipsen!!! Jag har en ngt enklare version, och i den bruksanvisningen står ingenting om detta med mix endast i gyrot. Det finns 3 DIP-switchar, Delta, V-tail, Ail2. Jag vill ha V-tail och 2 skevor, men se detta går inte!!! Jag kan ha antingen V-tail med mix i gyrot, ELLER 2 skevor. Om jag försöker med ett alternativ i taget funkar det fint, dock ej med båda samtidigt. Blir ej klok på den av er publicerade beskrivningen om denna version klarar bägge sakerna samtidigt, annars får man kanske ha två gyro, ett för stjärten och ett för skevorna, men då blir det trångt!!!

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Är det detta gyrot:

    https://www.banggood.com/NX3-3D-Flig...N&rmmds=search

    Har du provat att BARA koppla in skevrodren på "AIL", alltså inte "AIL 2" ?

    Enligt bruksanvisningen ska det vara så här, bild 3, kunde tyvärr inte få bort bild 4:



    Jag har samma gyro i ett par kärror, dock inte V-tail men Delta, och det funkar utmärkt.
    Retroholic!

  7. #7

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Thomas! det är detta gyrot, och jag har ett par kärror med konventionell stjärt och 2 skevor och där funkar det utmärkt. Eftersom jag vill kunna ha både diffade skevor och Crow och dessutom har flaps tror jag inte jag kan lösa det med en skevutgång och Y-kabel.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •