Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69

Ämne: En Cub till - nu skala 1/3.5

  1. #1


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard En Cub till - nu skala 1/3.5

    Vintern börjar kännas men fortfarande ingen snö. I alla fall varmt och skönt i bygglokalen och jag har börjat förbereda för ett av vinterns byggen. Den här gången blir det en Cub till. Hangaren innehåller redan 3 st i 1/4-skala och 2 st i 1/3-skala.





    Den nya kommer att bli en storlek mitt emellan, dvs 1/3.5 och utgångspunkt blir en uppförstorad ritning från Paolo Severins Cub i skala 1/4. Den är lillasyster till min stora gröna Cub på en av bilderna ovan. Den är också byggd efter en ritning från honom.





    Vingarna är vanliga träbyggen men kropp och stjärtparti blir i tunnväggiga stålrör. Hittills har jag laserskurit delar av en sprygelsats och producerat en hög "scrap".





    MVH
    Kjell

  2. #2


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Kul! Det är klart att du skall ha en till. Man kan ju inte ha för många.
    Kul att du har utrymme..Jag får hålla mig till pappersvalor snart ;-)
    Är det någott speciellt som kommer att utmärka detta bygge förutom storleken?
    Det där med laser vore jäkligt kul..Grunnar på det.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  3. #3

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Aha Kjell, så du jagar mitt rekord! Nåväl, jag har byggt fem 1:4-skala Cubar och alla står i hangaren än. Men mitt rekord på sex Puppar och den sjunde på byggbordet hoppas jag får stå sig över vintern i alla fall. Annars får jag väl fylla på med en ny.

    Kul att det dimper ner lite då och då på byggdagboken. Annars verkar det lite trögt just nu. Vi får väl råda bot på det vad det lider.

    Nu får du inte stanna upp med din Safir för den vill vi se till sommarträffen.

    Kay krut


    Nej, vare sig Cub eller Pup är drönare !

  4. #4


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Nejdå Kay, ingen rekordjakt här - råkar bara gilla Cub som modell. Har nu fått hem en bunt fina stålrör från Kinnvalls AB i Sparreholm och börjat lite smått att löda ihop en kroppsida. Funderat en del på hur jag skulle göra på enklaste sätt. Att bygga en jigg kändes onödigt för bara en modell så jag bestämde mig för att göra nästan som vanligt, d v s bygga direkt på ritningen som skyddas av byggplast. För att kunna löda skarvarna utan att bränna upp plast, ritning och byggbräda har jag satt vanliga byggnålar på lämpliga ställen och lägger rören på dessa och fixerar med en liten tejpbit. Där det behövs stöttar jag med byggnålar vid sidan av rören också.





    När jag passat in rören i skarvpunkterna skyddar jag underlaget med några aluminiumbitar och metallvinklar och silverlöder. Har tidigare använt en liten gassvets men har bytt till MAPP-gas. Det tog mycket tid att öppna 2 gastuber, tända lågan och sedan justera den. Nu är det bara att "klicka igång" gaslågan. Med ett finspetsmunstycke är det riktigt smidigt.









    MVH
    Kjell

    "Modellflyg är inte drönare!"

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Alltså Kjell, nu är du f.n i mej snabbare än mig. Du hinner inte få upp ritningen på brädan förrän det är dags att klä modellen. Jag beundrar verkligen dina kunskaper och din iver att sprida det till andra här på webben. Här ligger jag verkligen i lä och jag kan bara njuta av dina inlägg.
    Ja, bra verktyg och utrustning är nödvändigt för att nå bra resultat. Att jobba med stålrör är en helt ny dimension i bygget. Man måste tänka till lite i förhand och inte rusa åstad för då kan det bli pannkaka av det. Jag har gjort mina lödningar med lod som har olika smältpunkt och det funkade ypperligt. Inga nersmältningar eller annat otyg.

    Snyggt jobbat Kjell. Ser fram emot nästa inlägg.

    Kay krut


    Nej, inte ens en Cub kan kallas drönare!

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den där MAPP-gasen verkar ju riktigt piffig!

    Var har du köpt den??
    Retroholic!

  7. #7


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Den där MAPP-gasen verkar ju riktigt piffig!

    Var har du köpt den??
    Köpte min på Jula men den finns nog på de flesta större järnaffärer. Fungerar mycket bättre än vanlig gasolbrännare vid silverlödning p g a ca 5-600°C varmare. Och smidigt med piezotändning...

    MVH
    Kjell

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ja, gasolbrännaren jag har orkar knappt värma en pianotråd för silverlödning ens en gång....
    Retroholic!

  9. #9


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Några timmar i bygglokalen...Nu börjar man kunna ana dragen av en Cub.





    MVH
    Kjell

  10. #10


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Bygger vidare på kroppen. Dragit ihop bakkroppen och lött in stolpen i fenan. Lasern är oumbärlig när det gäller att få saker raka och i lod. Enkelt att mäta ut mitten på några olika ställen på kroppen och sedan se till att alla punkterna ligger på laserlinjen.





    Använder enkla saker för att hålla delarna på plats innan lödning. Limklämmor, maskeringstape och gummiband med några krokar. Nödvändigt att hålla dessa på avstånd från den fog som skall lödas annars bränner man av och det hela ramlar isär. Bara att börja om. Det är en av fördelarna med att löda - det är bara att löda isär och göra om när det blir fel eller snett.



    Gummiband fungerar toppen att hålla saker på plats. Aluminiumvinkeln är för att inte bränna av gummibandet vid lödning av fogen på röret.



    Så här ser kroppen i nu. Det fattas inte så många delat i skelettet nu. Som den ser ut nu väger den 850 gram och den är nästan 2 m lång så ganska lätt.



    Några bilder på favoritverktyg, en Dremel med kapskiva och ett par diamantslipstift med lagom diameter och rundning gör det lätt att fixa hyfsad passform i skarvarna.



    Mera bra hjälpmedel. Några små limklämmor, krokar och gummiband, maskeringstape, några tänger där särskilt rundtången är bra för att fixa passform. En fin spritpenna för att rita skärlinjer på rören. Den lilla svetstången använder jag för att kunna löda skarvar där flera rör möts. Sätter på tången på de redan lödda delarna så minskar den värmen som sprids när jag löder in ytterligare ett rör. På så sätt har det gått att löda alla skarvar hittills i etapper med silverlod med samma smältpunkt.




    För trädelarna är laserskäraren väldigt nyttig. Jag tar in en pdf eller annan bildfil med ritningen i Affinity Designer och ritar manuellt in de konturer jag skall skära i ett lager uppepå bilden. Sparar som SVG och laddar upp till laserskärarem. I den kollar jag några mått och justerar storleken så att grejen passar när den är skuren. Jag lägger materialet på några 5 mm lister så slipper jag reflexbrännmärken från metallgallret i botten. På så sätt kan jag köra med lite för hög effekt för att vara säker på att det skär igenom överallt. Man kan tycka att en lättplywoodskiva borde vara lika över hela ytan men ur skärsynpunkt varierer den ganska mycket. Gissar att det beror mest på limmet i skivan. Lasern är en Glowforge som jag haft ganska många år nu. Klarar att skära 35 x 50 cm eller så kan man skära i etapper genom att flytta en max 50 cm bred skiva rakt igenom och skära 35 cm i taget. Programvaran har stöd för detta.





    En storformatskrivare gör det enkelt att få till underlag för bygget i rätt storlek ifrån en pdf-fil. Väldigt många ritningar går att hitta som pdf på nätet. Eller så kan man lämna in en befintlig pappersritning till t ex Arkitektkopia för scanning av hela ritningen till pdf. Om man bara vill ha en del av en ritning går det fint att scanna med en vanlig bordsskanner (eller fota med mobilen) och sedan skala upp till rätt storlek för utskrift. Sen är det bara att bygga!



    MVH
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2022-11-11 klockan 23:12.

  11. #11


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ser kul ut att bygga i metall.
    En laser står på önskelistan.
    Blev inspirerad av Mr Bobs tråd om detta ämne.
    Sedan var det dethär med tid...suck :-)
    Kul att följa dina informativa trådar.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  12. #12


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Mats, det är ganska smidigt att bygga i metall. Det går fort att löda och ingen torktid - man måste bara passa sig för att greppa i närheten av lödfogen de närmsta minuterna...det dammar inte heller som vid träbygge med mycket slipning.

    Fast mycket i det här bygget är ändå balsa, lättplyfa och där ritningen vill ha en balsakloss använder jag blå cellplast. Så när det blir dags för slipning av detta blir det bra med en dammsugare.





    Bygger rodret på samma sätt som kroppssidorna - rören upptejpade på byggnålar i luften ovanför ritningen. Ytterformen är ett glödgat rör som går lätt att böja för hand. Lite aluminiumbitar som värmeskydd för ritningen vid lödning. När "ramen" är klar passar jag in resten som hålls på plats pga att ändarna är filade att passa på rören i fram- och bakkant. Ibland behövs en liten tejpbit eller en nål som stöd.



    Efter lite drygt en timma - ett klart roder.



    Överflödigt flussmedel borttaget med en stålborste.



    Hela rodret väger 49 gram och är väldigt vridstyvt.



    MVH
    Kjell

  13. #13

    Standard

    Ser kul ut att bygga med rör och som vanligt högsta klass från bygglokalen i Östersund. Vad är det för väggtjocklek i rören du använder? Har någon gång tänkt tanken att löda ihop ett landningsställ till en 1/4 Cub.

    /Mats

  14. #14


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Mats,

    Det är både kul och smidigt. De rör jag använder har ytterdiameter på 3,4 ,5 och 6 mm. Väggtjockleken varierar lite beroende på ytterdiameter men ligger från 0,2 till 0,25 mm. Någon enstaka dimension kan vara 0,3 mm beroende på att det inte gått att få tag på tunnare.

    Om du vill ha en ritning på Robarts Cub-ställ kan jag bistå med en kopia.

    MVH
    Kjell

  15. #15


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Kul att följa.
    Man blir ju inspirerad att prova ett "rörigt" bygge ;-)
    Du blandar material och tekniker till fulländning.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Tack Mats,

    Det är både kul och smidigt. De rör jag använder har ytterdiameter på 3,4 ,5 och 6 mm. Väggtjockleken varierar lite beroende på ytterdiameter men ligger från 0,2 till 0,25 mm. Någon enstaka dimension kan vara 0,3 mm beroende på att det inte gått att få tag på tunnare.

    Om du vill ha en ritning på Robarts Cub-ställ kan jag bistå med en kopia.

    MVH
    Kjell
    Tack! Jag tror faktiskt jag har den ritningen någonstans i datorn men jag hör av mig om jag inte hittar den.

    /Mats

  17. #17


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Dagens produktion, stabbe och höjdroder.



    Nu är det bara några smådetaljer kvar på skelettet. Fästskruvar för stabben på plats. Det främre fästet kommer att vara trimbart med en insexnyckel från ett litet hål i botten liknande "trimskruven" på en riktig Cub.



    Nästan komplett skelett väger 1319 gram vilket är lättare än jag räknat med.



    Var också tvungen att testa hur den ser ut med motor på plats. Ser ganska OK ut storleksmässigt även om inte helt skalariktigt.





    MVH
    Kjell

  18. #18

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Men Kjell, nu får du bromsa. Med den takten lär du hinna med ett par/tre modeller till inför nästa års Östersundsträff. Det blir många modeller att premiärflyga.

    Det är intressant att följa ditt "rörbygge" och att se det framskrida i den takten, ja det är nästan otroligt.

    Och så är det ingen drönare!

    Kay krut

  19. #19


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Undrar om inte 4 cylindrar borde klassa som Quad i alla fall??
    Lite rörigt är det men rasande snyggt!!
    Kul att följa.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  20. #20

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Dagens produktion, stabbe och höjdroder.



    Nu är det bara några smådetaljer kvar på skelettet. Fästskruvar för stabben på plats. Det främre fästet kommer att vara trimbart med en insexnyckel från ett litet hål i botten liknande "trimskruven" på en riktig Cub.



    Nästan komplett skelett väger 1319 gram vilket är lättare än jag räknat med.



    Var också tvungen att testa hur den ser ut med motor på plats. Ser ganska OK ut storleksmässigt även om inte helt skalariktigt.





    MVH
    Kjell
    Bromsa inte som Kay tycker, om möjligt gör färdigt så flyger vi rote, du 1:a jag 2:a och flank höger. 6000 varv och tryckare över Ope så får dom höra sången av 8 cylindrar !!!
    Mvh
    Matti
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2EE6F8C6-E40A-43B6-9BD4-B2B4B072BBB6.jpeg 
Visningar:	55 
Storlek:	1,14 MB 
Id:	75222

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •