Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Försäkring?

  1. #1


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard Försäkring?

    Hej
    Modellflyg är vara borttaget ur hem och drulle/allrisk försäkringen, iallafall hos länsförsäkringar, sedan i år och man är inte skyddad därigenom vid ev olycka.
    Ska man nyttja RCFF försäkring så är självrisken 9000kr.

    Hur gör ni andra med försäkring? Tänker i första hand på skador på annans egendom.
    Finns det något man kan teckna som privatperson?
    Kör som en örn... örn örn örn

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Detta gäller väl den s k sakförsäkringen - alltså att du ev kunde för ersättning för din förstörda kärra. Vilket inte gått tidigare heller hos det LF som jag tillhör. Men ansvarsdelen har jag svårt att tro att man tagit bort men jag har som sagt inte sett nåt nytt meddelande ifrån LF om avtalsändringar. Kan ju dock ha missat detta så absolut inte säker.
    Roger

  3. #3


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Även ansvarsförsäkringen är undantagen i kategorin modellflyg. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9EB549D4-5031-4303-97D8-F81142D3DA01.png 
Visningar:	82 
Storlek:	237,7 KB 
Id:	75061
    Kör som en örn... örn örn örn

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OK - intressant. Dock kan det vara olika villkor mellan LF i olika regioner - det har det redan tidigare varit så man får nog kolla med sitt regionala LF-bolag. Lyckligtvis har vi ju ansvars-täckning via de försäkringar vi har via RCFF eller SMFF.
    Roger

  5. #5


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Ja precis, men den genom förbundet har en självrisk på 9000kr.
    Kör som en örn... örn örn örn

  6. #6
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    67
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    SMFF har en självrisk på 4000....

  7. #7


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    När jag tittar på SMFFs hemsida är det försäkringsbrev som finns där daterat 2019 så det kan ju ha ändrats några gånger sedan dess. Enligt uppgift från IF, visserligen för ca ett år sedan, skall båda förbundens försäkringar vara likvärdiga. Kommer att kollas upp med IF.

    MVH
    Kjell

  8. #8
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    67
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Känns som en oerhört stor självrisk på en försäkring som hittills inte utnyttjats i stor utsträckning.
    Om de höjt självrisken med 125% på tre år, då torde något allvarligt hänt.....

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Hej, kollade med LF Jämtland idag och våra flygetyg är numera klassade som luftfarkoster i villkoren som är lika över hela landet sedan 10 år tillbaka enligt LF Jämtland, vilket innebär: Allrisk eller om man så vill drulle gäller inte modellflyg gällande ansvarsdelen eller skada på luftfarkosten. Egna hems försäkringen gäller inte luftfarkoster dvs modellflygplanen, så vid brand eller stöld betalas ingen ersättning ut.

    Det finns ett lite men om exempelvis en lös motor förstörs vid brand eller stjäls i hemmet så kan denna ersättas med totalt 10tkr vid tillfället så oavsett hur mycket som stjäls eller förstörs så är maxbeloppet 10tkr. Själva luftfarkosterna ersätts inte och ej heller under transport om bilen de transporteras kör i diket så modellflygplanen skadas eller förstörs. Om rc prylarna man har kan kopplas till RC bil och RC båt så kan man få ersättning, tex radio, batterier, servon etc.

    Olycksfallsförsäkringen är inte undantagen i villkoren så om man har en sådan täcker den skador på sig själv om man skulle råka stoppa fingrarna i en propeller. Allt detta är en konsekvens av att modellflyg är likställt med drönare och våra redskap för hobby och rekreation har blivit klassade som luftfarkoster. Det råd jag fick av LF var att teckna en företagsförsäkring och denna kan täcka flygplanen vid stöld eller brand samt det fanns även möjlighet till försäkringsskydd vid olycka under utövning men dessa försäkringar kan bli kostbara beroende på värdet på modellflygplanen.

    Styrelsen RCFF kommer att titta närmare på detta och försöka finna en bättre lösning så att försäkringsbolagen förstår att det vi håller på med är hobby och rekreation med ett bra trackrecord vad gäller skador och olyckor. Kolla gärna upp era egna försäkringar om det finns något av våra försäkringsbolag som fortfarande erbjuder försäkringsskydd för våra grejor, länsförsäkringar gör det i vart fall inte.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  10. #10


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Att modellflyg har klassats som drönare vet vi ju, men konsekvensen av det känns ju inte så bra. Drönar certifikat, märka modeller med OP id och en årlig kostnad till trs samt nu att inga försäkringar gäller!

    Bra att förbundet tar tag i det Kjell och kollar upp möjligheterna.
    kanske man ska flytta till SMFF annars för 5000kr lägre självrisk? Eller ha dubbelt medlemskap.
    Kör som en örn... örn örn örn

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Dubbelt medlemskap är ju numera en väldigt billig lösning. Har i o f s haft detta i stort sett sedan RCFF bildades men numera är det ju avsevärt billigare än tidigare. För egen del är det väl främst för att gynna båda våra centrala organisationer.
    Roger

  12. #12


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Absolut. Men tror inte förbundens försäkring täcker vid tex brand eller annan olycka i hemmet där flygplanen går förlorade.
    Det är ju ändå ett rätt stort värde i de modeller man flyger. För många år sedan fick jag vattenskada hemma i hobbyrummet, men då gick min hemförsäkring in och ersatte alla skadade flygplan utan konstigheter.

    Nu är man helt utan skydd i detta fall.
    Kör som en örn... örn örn örn

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja. det problemet är knappast det största om man råkar ut för t ex brand eller vattenskada. Ansvarsdelen anser jag personligen är väldigt mycket viktigare.
    Roger

  14. #14


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Visst, men jag personligen uppskattar att ha mina prylar försäkrade, som jag alltid haft tidigare, om något händer hemma.
    Kör som en örn... örn örn örn

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Absolut - men just modellflygplanen är inte ett utslagskriterium när jag väljer försäkringsbolag.
    Roger

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej alla fundersamma över brister i försäkringsskydd via hemförsäkringen.
    Jag har också undersökt försäkringsskyddet på min försäkring hos LF och är oroad av ändringen.
    Kan precis som Kjell-Åke konstatera att bolaget liksom Trygg Hansa exkluderat modellflyget.
    Mange är styrelsens utsedda för att hantera vårt kollektiva skydd via vårt förbund. Han har kontakterna med IF där vi har vår försäkring. (Det skulle förvåna mig om våra två förbund har olika självrisk, men vi ska undersöka).
    Själv har jag tagit på mig att försöka få LF att hitta en lösning till oss som privatpersoner. Om vi lyckas med LF så kanske andra bolag följer efter. Jag var haft ett första samtal med deras försäkringschef. Vi ska ha en ny kontakt inom kort.
    Hoppas att vi kan få till ett bra skydd även på privat nivå. Allra mest oroande är nog ansvarsdelen som kan få stora konsekvenser.

    Tomas Hägle (styrelsemedlem i RCFF)

  17. #17


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Det låter bra Thomas att ni tagit tag i detta. Hoppas det går att lösa med LF.
    informera gärna vidare här på sidan så vi vet vad som händer.
    Kör som en örn... örn örn örn

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Thomas - gäller ditt försök alla regionala LF-bolag eller bara det där du bor ?
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej Roger,
    Jag har samtal med mitt regionala bolag, men villkoren är gemensamma.
    Lf-bolagen är fristående men mycket görs gemensamt, tex Bankverksamhet och livverksamhet. Priser, bonus, liknade är separata men mycket är gemensamt.
    Jag kommer givetvis att försöka komma fram med ett förslag som passar alla inom LF och kanske kan påverka andra försäkringsbolag.
    Jag vet förstås inte hur det ska gå, men säger eller gör man inget så kan vi bara se på.
    Återkoppling kommer när jag vet mer.

    Tomas

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gott - och bra jobbat, Tomas !
    Vi håller tummarna.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •