Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: FrSky Transmitter

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard FrSky Transmitter

    Inte för att jag ska köpa någon ny sändare, men men blir ju nyfiken på vad "FCC version" och "LBT version" är...

    Någon som kan förklara??

    https://www.banggood.com/FrSky-TANDE...NobN6s3_pFS50E
    Retroholic!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    10
    Jobb
    Bilmek
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    FCC är inte den som är godkänd i EU. LBT är den du ska välja(FrSky kan du flasha om... du väljer själv vid ev uppgradering av FW vilken du vill ha)Finns även en FLEX variant till de nya ethos där du har mer valmöjlighet vad det gäller 900 bandets uteffekt

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    OK!
    Tack.
    Retroholic!

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    LBT betyder listen-before-talk och betyder i princip att sändaren skall just lyssna efter lediga frekvenser i luften innan den sänder. Jag tror att det var därför som t ex DSM2 förbjöds 2015 därför att då låses två frekvenser vid start. DSMX är vad jag förstår LBT. Sen tillåter väl FCC högre sändareffekt. T ex finns det tips för DJI Spark att hacka in FCC för att få bättre räckvidd.

    Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men problemen har väl varit i stort sett obefintliga även innan LBT-kravet kom så gissningsvis fanns det nån snarlik funktion även tidigare i de olika 2,4 GHz-systemen. Att DSM2 i nya sändare inte tillåts har nog kanske mera med att detta protokoll inte heller är ett riktigt frekvenshoppande protokoll även om det blev betraktat som ett sådant tidigare ur tillståndssynpunkt (= högre tillåten sändareffekt än om det inte varit frekvenshoppande).
    Roger

  6. #6

    Standard

    Regler finns väl framförallt för att en tillämpning inte ska störa andra, exvis WiFi ska inte störa RC eller tvärtom.
    /OlleG

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Ja, DSMX är frekvenshoppande. Jag använder fortfarande DSM2, har det i inomhusplan mm, har aldrig varit nåt problem. Och samverkan med Wifi är ju LBT bra för.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen kan vi väl konstatera att det kanske inte är alltför ofta som just WiFi är nåt störningsproblem på våra ofta avlägset belägna flygfält. Vilket vi givetvis skall vara glada för. Körde under många år med ett annat icke frekvenshoppande system och hade inte, trots flitigt flygande, ett enda upplevt störningsproblem.Så detta med 2,4 GHz-bandet har ju varit ett gigantiskt steg framåt för oss modellflygare när det gäller att slippa radiostörningar. Inte minst för oss el-flygare. Och att man slipper risken för frekvenskollision när någon slår på sin sändare utan att kolla om frekvensen är ledig. Detta var alltid ett litet orosmoment tidigare.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •