Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Corona GR7FA Rx+gyro med problem

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard Corona GR7FA Rx+gyro med problem

    Tjingeling, jag flyger som ni förstår av mitt användarnamn gärna "baklänges" men nu har jag ett problem som jag vill ha hjälp med. Min Lill-JAS som är en bakochframvänd tidigare kraschad skumvåffla är mycket knepig att kasta iväg. Varannan eller var tredje gång jag kastar den så gör den en "Riddarfjärden" och den börjar nu bestå av alltmer lim och pappersremsor efter alla smällar.
    OK, då skaffar jag väl ett gyro för att avhjälpa situationen och mitt val föll då på Corona GR7FA då den är en kombinerad Rx + gyro helt utan extra kablage på bara 16g.
    https://www.rcflight.se/visaprodukt....are-3-axl-gyro
    Monterade den fast i kroppen nära tp men har nu problem med att reversera kompensationen i loopingplanet..!?!
    Det medföljande instruktionsbladet har en kryptisk mening(se bilaga) som jag förgäves försöker förstå..?! Finns alltså ingen NORM/REV-kontakt att tillgå så min undran är hur jag vänder kompensationen..???
    Har kopplat rollplanet till rodret på kanal 1 eftersom Lill-JAS saknar skevroder och här kompenserar gyrot till synes korrekt när jag vickar på Lill-JASen.
    Någon som kan hjälpa mig att komma vidare..?? TACK för alla tips på förhand..
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	corona GR7FA.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	345,3 KB 
Id:	75104   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Corona GR7FA-2.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	47,8 KB 
Id:	75105   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lill-JAS-2.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	671,1 KB 
Id:	75106  

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Det finns 3 trimpottar som reglerar funktionen i resp. roll/Höjd/gir-läge. I läge kl 12 har man min inflytande, i läge kl 9 max ena hållet, i läge kl 3 max andra hållet. så prova med att justera om den mittersta potten från kl 3 till kl 9 eller vice versa

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Tack Gunnar för ditt tips. Jag har använt denna tolkning av texten i bladet och att inverteringen ligger i sagda potar. Jag satt en bra stund och skruvade för att hitta rätt men icke.... Nu måste jag försöka igen med förnyat tålamod och lite mer systematiskt.! TACK Gunnar.!

  4. #4

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hur är det att göra en "kontrollerad landning" med Lill-JAS?
    Sjunker den igenom med nosen(tjoff i gräset) eller sätter den sig fint med baken i gräset?

    Jag har en depronkråka i samma storleksklass som gärna vill dyka när den går för sakta.
    Den är nog lite framtung men har ändå en tendens att överstegra om jag stiger för brant med den.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Färdig 177g.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	158,2 KB 
Id:	75111

    / Lars

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Lars: Lill-JAS gör som de flesta av mina canarder - tjoff i gräset - och då har jag på Lill-JAS en ganska moderat "load factor" på nosvingen på 135%.

    Gunnar: Jag var nog lite för trött igår kväll.....jovisst, du har helt rätt.!! Nu har jag hittat ett läge på poten med c:a 70% kompensation i både roll- och looping-planen. Kruxet är att rätt kunna tolka roderrörelsen när man vickar fram och tillbaka eftersom den går tillbaka så snabbt vilket för en trött gubbe lätt kan feltolkas. Detta är mitt första egna gyro någonsin trots att jag modellflugit sedan tidigt 50-tal. Har hittills betraktat gyro som FUSK..
    Nu är det bara att invänta en hyfsat vindstilla dag för nästa kast......Håll tummarna..TACK..!!

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag var också negativ till gyro tidigare, nån sa att "gyrot sitter i fingrarna".
    Men...
    det underlättar definitivt när vinden är kyttig.

    Tänk så här:
    Om du håller planet med nosen framåt och gör ett ryck till vänster, så ska höger skevroder gå upp.
    Då kompenserar gyrot för rolltendens åt vänster.

    Samma sak med höjdroder:
    Dippar du nosen med ett ryck neråt, så ska höjdrodret gå upp, för att få tillbaka kärran i planflykt.

    Börja med små utslag på gyrot, jag brukar ställa potarna ca "klockan ett".
    För mycket kompensation kan göra kärran trög, då vill gyrot hålla emot hela tiden.
    Retroholic!

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag var också negativ till gyro tidigare, nån sa att "gyrot sitter i fingrarna".
    Men...
    det underlättar definitivt när vinden är kyttig.

    Tänk så här:
    Om du håller planet med nosen framåt och gör ett ryck till vänster, så ska höger skevroder gå upp.
    Då kompenserar gyrot för rolltendens åt vänster.

    Samma sak med höjdroder:
    Dippar du nosen med ett ryck neråt, så ska höjdrodret gå upp, för att få tillbaka kärran i planflykt.

    Börja med små utslag på gyrot, jag brukar ställa potarna ca "klockan ett".
    För mycket kompensation kan göra kärran trög, då vill gyrot hålla emot hela tiden.
    Tack..!

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    YIHAAA..!! idag är det vindstilla så jag åkte bums ut med Lill-JAS till fältet med nya Corona GR7FA monterad, apterad och med pottarna på c:a 70-80% kompensation på både höjd och "skev"-kompensationen kopplad till sidorodret. Vickade ett bra tag på kärran för att vara säker på att jag inte reverserat kompensationen. Lastade nosen något extra till c:a 140% belastningsfaktor på nosvingen. Sedan bar det iväg och första kastet gick klockrent. Flög en bra stund med gyrot inkopplat och kopplade sedan ur det. Helt odramatiskt, flygegenskaperna och "spakkänslan" var nära nog identiska med gyro på/av..!!
    Vågade mig sedan på en provocerad överstegring på betryggande höjd. BINGO, kärran gjorde en ganska ful saltomortal och tappade sedan nosen utan "superstall". Gyroinställningarna får därför vara kvar som de står t.v.
    Gjorde totalt 7st utkast varav ett höll på att gå illa pga att jag inte kunde hålla fingrarna i styr utan överkompenserade med höjdrodret. PIO..!!!!. men gyrot räddade Lill-JAS från ytterligare skador genom att lyfta nosen strax innan kontakten med moder jord.
    Sens moral: HÅLL FINGRARNA I STYR och låt gyrot sköta utkastet helt på egen hand..!!
    Lars: vad gäller "poff i gräset" så tyckte jag mig märka att gyrot något lite dämpar "tappet av nosen" vid motoravslag och landning.!
    TACK ALLA för era synpunkter som gör er delaktiga i dagens lyckade flygningar.
    Riddarfjärden-GOOD BYE...

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Grattis till en lyckad "ny-maiden"!
    Retroholic!

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    En liten 'fundring' bara, vad menas med "140% belastningsfaktor" på canarden?

    Eftersom jag gillar udda modeller, så skulle en sån här vara kul att bygga!

    Retroholic!

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Thomas: "load factor(lf)" eller "belastningsfaktor" i min översättning är vingbelastningen på nosvingen i % av huvudvingens vingbelastning. En canard med samma vingbelastning på nosvinge och huvudvinge (lf=100%)torde vara omöjlig att flyga åtminstone utan gyrostabilisering. Av den anledningen läggar man in en "static margin" i spannet 110-200% för att undvika Riddarfjärden. Vid 200% plogar nosvingen i luften och svängprestanda blir mycket dåliga och den gör en ordentlig "poff i gräset" vid landning men kärran är garanterat stabil och superstallar inte. Sedan tillkommer anfallsvinklar och profiler på respektive vinge så frihetsgraderna är många liksom fallgroparna.
    För en mer ingående diskussion i ämnet kan du går till denna tråd på RCU där du ser en elegant grafisk lösning på beräkningen av lf i post #21-26:
    https://www.rcuniverse.com/forum/aer...loading-2.html

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    Det där lät lite konstig. Det kanske blir klarar om jag får svar på frågan:

    Räknar man belastningsfaktorn i Newton per vinge eller Newton per kvadratmeter ?

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    OK!
    verkar vara mycket Trial & Error där, men livet är ju fullt av utmaningar!
    Sånt gillar vi!

    Är denna kalkylator bra å ha??

    https://rcplanes.online/cg_canard.htm
    Retroholic!

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Helt rätt Olle, "regeringen" kallade till middag och jag rafsade ihop texten ovan lite för snabbt utan att redigera ordentligt..sorry..!
    1) Vingbelastning som vanligt i gram/kvadratdecimeter på bägge ytorna.
    2) Beräkna ytornas resp dynamiska tryckpunkter eller "25%-punkter"(25% yta framför, 75% bakom) - där ligger vingens dynamiska tryckpunkt. Vid svepta eller trapetsformade vingar beräknas medelkordan eller MAC (mean average cord) och vingens dynamiska tryckpunkt läggs vid 25% MAC från framkant. I praktiken flyttar sig den dynamiska tryckpunkten något i längsled beroende på hastighet, anfallsvinkel, profil mm..mm
    3) För bägge ytorna i tandem finns en punkt mellan vingarna där bägge flygytorna har samma vingbelastning om planets tyngdpunkt lägges exakt där.
    4)Då är alltså belastningsfaktorn lf =1.00 eller om man så vill: nosvingens relativa belastning är 100% av huvudvingens.
    5) "Static margin" är tp:s "framförhållning" i förhållande till neutralpunkten och som ger planet positiv stabilitet i rollplanet. 100% och du måste ha dator/gyro etc. som JAS och/eller en näve nervtabletter innan start.
    200% och du får en stabil drög som har svårt att lätta från startbanan, "plogar" med nosvingen i planflykt och gör en "poff i gräset" vid landning. Gäller att prova fram rätt punkt för varje design så att den flyger harmoniskt.Typ 120-180% är vanligt förekommande.
    Hoppas jag fick det rätt nu..och nu förstår vi varför canarder gärna kraschar..

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    OK!
    verkar vara mycket Trial & Error där, men livet är ju fullt av utmaningar!
    Sånt gillar vi!

    Är denna kalkylator bra å ha??

    https://rcplanes.online/cg_canard.htm
    Tack Thomas, den kalkylatorn har jag använt och den fungerar utmärkt..!!

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    .....uhhh...skall givetvis vara "5)...stabilitet i loopingplanet" ovan...sådär ja, nu störtade jag igen...

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu börjar vi nog komma bort från huvudämnet i tråden, men...

    Bra förklarat!

    Ja, att en anka ska ha belastning på canarden har jag snappat, frågan var bara hur mycket.

    Såå... det är väl bara att rafsa av byggbordet, fram med depronet och börja räkna då...
    Retroholic!

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Nu börjar vi nog komma bort från huvudämnet i tråden, men...

    Bra förklarat!

    Ja, att en anka ska ha belastning på canarden har jag snappat, frågan var bara hur mycket.



    Såå... det är väl bara att rafsa av byggbordet, fram med depronet och börja räkna då...
    Förlåt mig Thomas om jag blev för "skolmästaraktig" mot dig, det var verkligen inte min mening. Din fråga ..."..hur mycket.." vill jag besvara med: Börja prova i spannet "...typ 120-180%...". Jag skulle satsa på 120-140% med gyro och 140-180% utan gyro.
    YES:Miles Libellula är en häftig kärra som jag har funderat på oxo..!! Då har du ett delikat val: nosvingen uppe eller nere..???

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av canardlover Visa inlägg
    Förlåt mig Thomas om jag blev för "skolmästaraktig" mot dig, det var verkligen inte min mening. Din fråga ..."..hur mycket.." vill jag besvara med: Börja prova i spannet "...typ 120-180%...". Jag skulle satsa på 120-140% med gyro och 140-180% utan gyro.
    YES:Miles Libellula är en häftig kärra som jag har funderat på oxo..!! Då har du ett delikat val: nosvingen uppe eller nere..???
    Ja, det vet i tusan, originalet hade ju nosvingen undertill.
    Annars finns ju föregångaren, Miles M35, med hög nosvinge och skjutande motor...
    Retroholic!

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Varför inte Magistern med ett par fläktar som viner sköönt...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	miles_magisters_28.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	18,4 KB 
Id:	75164  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •