Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: CH 46 Sea Knight

  1. #1

    Standard CH 46 Sea Knight

    Det har varit ganska dött på helikoptrar här så jag tänkte ända på det med ett litet experiment.

    Längst upp och långt in på en hylla i hobbyrummet gömde sig en gammal Trex 450 klon från hobbykings gamla goda tider. Det var då man kunde köpa hela mekaniken för 35$ och gick något sönder så köpte man en hel mekanik extra.
    I min reservdelslåda hittade jag ytterligare ett komplett rotorhuvud.

    Vad gör man med två rotorhuvud och en kropp? Jo man bygger en banan.

    Huvudkriteriet för mitt projekt är att använda så mycket orginaldelar som möjligt och bara specialtillverka delar som absolut måste specialtillverkas.

    Jag använder standard torque tube för att synka och driva rotorerna. Motorn sitter fram och driver motordrevet som en vanlig Trex men jag har valt att sätta motorn uppochner för det blir en kompaktare lösning. Det som behöver tillverkas är två sidoplattor och en konvertering av swashen för två servon istället för tre.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mekanik.jpg 
Visningar:	239 
Storlek:	117,6 KB 
Id:	75135

  2. #2


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Framtiden får utvisa om du "fått snurren" ?
    Lycka till.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  3. #3

    Standard

    Ibland har jag tillgång till en vattenskärmaskin, då går det fort att tillverka delar.

    Rotorhuvudet ser kanske lite lustigt ut men det beror på att jag är mitt i ombyggnad.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sidor.jpg 
Visningar:	239 
Storlek:	183,3 KB 
Id:	75150

  4. #4

    Standard

    Fler delar monterade, ska bli intressant att se om en motor orkar och om växellådan som normalt driver stjärtrotorn klarar av att driva ytterligare en huvudrotor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tandem.jpg 
Visningar:	213 
Storlek:	384,0 KB 
Id:	75151

  5. #5

    Standard

    Hej Daniel.
    Jag har kikat på ett liknande projekt och jag tror att vinkeldreven till stjärtrotorn är för klena för att driva rotorn.
    Se vidhäftad bild som visar rätt kraftiga vinkeldrev till rotorn. Den bygger också på 450 rotorhuvuden men har behållt 120 graders swashplatta.
    Spännande projekt. Jag följer sidan. Hoppas det går bra. Har du något FBL gyro med i systemat?
    Kent
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Twin rexx.JPG 
Visningar:	56 
Storlek:	123,2 KB 
Id:	75152Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Twin rexx_2.JPG 
Visningar:	47 
Storlek:	119,8 KB 
Id:	75153

  6. #6

    Standard

    TwinRex har jag också sett, de har bestämt sig för att bygga en maskin som tål 3d flygning. Jag nöjer mig med skalalik flygning. Jag tänker att om man spolar upp långsamt och inte flyger hysteriskt så kan det hålla, håller det inte så är starkare vinkeldrev plan B.
    120 graders swashplatta hade varit enklare mekaniskt men kräver mer av elektroniken. Jag råkade ha ett Spirit II gyro hemma och i tandem mode så använder det gyrot endast 4 servon annars hade 6 servon kunnat ge intressanta egenskaper där man kanske skulle kunna hovra med olika lutning på helikoptern och fortfarande stå still.

  7. #7

    Standard

    Dubbelvispen är provad i ljuset av en pannlampa.


    Det gick åt några vändor med inställningar innan den fungerade, jag hade lyckats vända gyrot bakofram och då fått allt att funka förutom att gyrot kompenserade åt fel håll i girplanet.

    Om vädret och famlijen tillåter så kan det bli en flygtur i helgen med lite frammåtflygning också.

  8. #8

    Standard

    Det ser ju bra ut . Lycka till med fortsättningen. Har du gyro på tiltfunktionen?

  9. #9

    Standard

    Alla servona sitter i gyrot och gyrot kontrollerar samtliga axlar. Jag har inte ställt några eller utforskat parametrarna i gyrot ännu. Men först måste jag hitta ett lämpligt motorvarv, just nu har jag en linjär throttle kurva från 0 till 100%.

    Nästa steg i bygget är att rita en kropp, det kommer nog ta längre tid än ritandet och byggandet av mekaniken.

  10. #10

    Standard

    Ritat och printat en kropp.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vertol.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	52,5 KB 
Id:	75367

  11. #11


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Snygg print. Vilket ritprogram använder du?
    Tycker F360 är bra för det mesta men om man vill Lofta eller har lite udda vinklar eller runda former så gör programmet våldsamt motstånd och många undanflykter varför det inte går att göra det man vill.
    Kanske är min dator för klen?

  12. #12

    Standard

    Jag kör mest Solidworks för CAD och Fusion 360 för CAM. Borde lära mig Fustion 360 bättre så jag kan köra allt i samma program.
    Använder Blender för komplicerade mesh modeller, typiskt 3d scannade prylar.
    Solidworks protesterar ganska ofta vid loft operationer så det är nog ingen större skillnad.

  13. #13


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Intressant.
    Det går ju att göra mesh-modeller i F360 och det ser enkelt ut i filmerna, men jag lyckas inte särskilt bra alls med det.

  14. #14

    Standard

    Jag är också kass på mesh-modeller, tror det kräver någon form av tallang. Har men en 3d scannad pryl så krävs det mest tålamod.

  15. #15

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20221226_223631.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	365,1 KB 
Id:	75396

    Nu med mekanik på insidan av kroppen.
    Ser ut att vara blåsigt resten av året, åtminstonne när solen är uppe. Kanske hinner bli en mörkerhovring innan det är dags för lite riktig flygning.

  16. #16

    Standard

    Ytterligare en kvällsflygning i lätt snöfall.


    Den är ganska känslig på samtliga roder men främst på collective pitch.

  17. #17


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Snyggt!

  18. #18

    Standard

    Det ser bra ut. Vad har du för gyro?

  19. #19

    Standard

    Det är ett Spirit II gyro, det har en inställning för tandemrotor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •