Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Löda sitt avgassystem med en "flange" och några andra frågor.

  1. #1

    Standard Löda sitt avgassystem med en "flange" och några andra frågor.

    Hej
    Några frågor till di erfarna!

    1: Krumscheid, säkert andra, säljer vad de kallar "flange", en del som passar avgasporten. Men frågan är hur fäster man röret på denna flange? Har lött avgassystem men då har det varit rörskarvar som enkelt fyllts med silverlod.

    2: KS har också rostfria flexrör. Löder man ihop dem med rör lika enkelt som vanliga rörskarvar, eller krävs något annat?

    3: Det har sagts mig att dessa flexrör inte är täta utan det krävs att man lindar silikontejp. Vad är det för tejp?
    /OlleG

  2. #2


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Rekommenderar Jula's flussbelagda silverlod som har relativt låg smältpunkt (640°C) som löder såväl koppar, stål och mässing. Och till ett anständigt pris.
    https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetslod/silverlod-214019/#tab04
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #3

    Standard

    Hej
    Jag använder det men det var inte riktigt svar på mina frågor.
    /OlleG

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Har du lite bilder att visa på dessa delar du vill foga samman?

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Förstår inte riktigt ditt problem. Naturligtvis måste man bearbeta delarna så att man får en bra passning innan man löder. Vad gäller flexibla rör är de uteslutande av rullvalsat, skarvlöst utförande så där ska det inte läcka nåt.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    På min 100cc Sbash hade jag flexrör, dom höll i 5 år/700+ flygningar, till jag sålde modellen (dom var hela då). Dom som haft problemmed spruckna flexrör och headers har monterat ljuddämparna för stumt i modellen.

  7. #7

    Standard

    OK, ska försöka förtydliga mig.
    Silverlod, tex det från Jula, rinner ju som vatten när det blir smälter. Det går ju liksom inte att bygga material i en skarv utan det förutsätter överlappande plåt och ganska tät passning. Givet detta funderar jag på följande Krumscheid (KS) delar.

    1: KS har ju vad de kallar "Stub" som är övergång från avgasöppningen på motorn till rör. Har använt "Stub" och det enkelt att löda på rör på den. MEN de har också vad de kallar "Flange". Se bilden på "Flange" och "Stub". Hur fäster man rör på flange?? Svårt att fylla skarven på det sätt man gjort på "Stub" med silverlod.

    2: KS har flexrör, se bild. Går de enkelt att löda ihop den med rör på samma sätt som en överlappande rörskarv, som de vanliga rörbitarna? Eller måste annan teknik användas?

    3: Dessa flexrör är som jag förstår inte täta utan tätas med utanpåliggande tejp. Var hittar man sådan?

    4: En ny fråga till. Hur mycket kan man böja dessa flexrör?

    /OlleG

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Flexror.JPG 
Visningar:	53 
Storlek:	64,7 KB 
Id:	75155Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stub och Flange.JPG 
Visningar:	55 
Storlek:	18,8 KB 
Id:	75154

  8. #8

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Olle,
    Jag är inte erfaren av bensinmotorer, har faktiskt aldrig haft en sådan för modellflyg.
    Har dock varit medlem i Cumulus för många år sen så jag känner mig kvalificerad att svara på fråga 3.

    Vissa flexrör är gjorda av ringar som glider i varandra, som en duschslang med metallhölje. Du kan använda rörmokartejp av tunn teflon för att täta det röret. Biltema har en sort som är extra bred.

    /Lars

  9. #9

    Standard

    Tack, återstår frågorna 1, 2 och 4.
    /OlleG

  10. #10
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    1. Som jag synar enligt bilderna är det nog så att för att få bäst resultat är att kunna knäcka röret till en rektangel som matchar flange’n precis som den som är med färdig röranslutning. Om du nu ska hårdlöda med ex silverlod, annars att fylla upp håligheterna med en migsvets…
    Varför flange’n har en rektangulär mynning är med säkerhet pga att det ska matcha avgasporten

    2. det är nog bara att testa men lite skeptiskt pga tätytan mot rör. Kanske går att använda avgaspasta och vettiga rörklammer.

  11. #11

    Standard

    1: Är det någon som använt dessa flange (fläns)?
    2: På byggtrådar ser jag att många använder dessa flexrör, men någon har väl satt samman dem själv?
    /OlleG

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •