I en tråd, skapad av Canardlover, om att använda gyro i en liten canardkärra läste jag att Thomas vill bygga en modell av Miles M.39 Libellula. Länk till tråden:
https://www.rcflyg.se/forum/showthre...ro-med-problem
Bild på Libellula finns i mitten av tråden.

Eftersom tråden om gyroproblem hade halkat över till det intressanta ämnet Canarder så tycker jag det är på sin plats med en diskussionstråd om ämnet. Är det någon mer än Canardlover och jag som har byggt en Canard?

Thomas, som gillar utmaningar, har några saker att tänka på och några beslut att ta. Jag vet inte hur stor modell han har tänkt sig men man kan börja med en modell av modellen för att verifiera att tyngdpunkten hamnar rätt.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pappanka_1.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	230,3 KB 
Id:	75156Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pappanka_2.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	192,0 KB 
Id:	75157
När jag dimensionerade min lilla Depron-PuPu som syns i gyrotråden så gjorde jag en kastmodell av wellpapp. Det finns en furupinne längs kroppens undersida. I nosen tejpade jag fast små tyngder för att få CG på önskat ställe. Framkanten av nosvingen är uppallad för att få nödvändig anfallsvinkelskillnad. Det gick faktiskt att verifiera beräkningarna med detta enkla hjälpmedel.
Det var spännande att provflyga den färdiga depronmodellen som väger knappt 200 gram.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mattias och PuPu.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	180,3 KB 
Id:	75158
Depron-PuPu går förvånansvärt stabilt, så länge man håller "styrfart".
Numera släpper jag iväg den genom att hålla vänster hand över kroppen, gasa på, hålla höger hand på styrspaken och skicka iväg PuPu framåt.

Jag ser Libellula som en utmaning eftersom framkroppen är kort och nosvingen är smal. Det skall ändå gå att dimensionera med https://rcplanes.online/cg_canard.htm som Canardlover rekommenderade. Huvudvingen är pilformad bakåt men det är väl inget problem för Thomas. Han har säkert byggt många hangglidare som bara är en sån pilformad vinge. Man kan ju börja med tyngdpunkten långt bak så att den nya modellen flyger på huvudvingens villkor. Jag skulle bygga modellen så stor att den kan ha nosställ och landas med motorerna igång. Då minskar risken att den lågt placerade nosvingen skadas om man landar sakta och det blir "tjoff i gräset".

Bara några tankar på plan som "flyger baklänges".
Lars