Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ton och bemötande i forumet

  1. #1

    Standard Ton och bemötande i forumet

    Hej Alla!

    Jag har modererat bort en tråd nyligen gällande en leverantör och dess personal. Jag förstår illskan och frustrationen kring en sådan händelse, men när det kommer till vårat forum så måste man tänka på att föra sig och inte hänga ut företag eller personer på ett kränkande sätt.

    Red ut eventuella oklarheter direkt med företaget eller personen, forumet och dess skribenter kan troligen inte lösa spörsmålet utan snarare "elda" på det.

    RCFF:s forum är inte emot att diskutera leverantörer men gör det i höglig ton utan att hänga ut eller kränka företag/personer.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    Lågt

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tydligen är det bara tillåtet att ge beröm till leverantörer men inte att berätta om leverantörer som inte sköter sig - lite märkligt. Forumet är väl till för oss medlemmar och inte för våra leverantörer.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    sann skit ska ut.tipsar att skriva i facebook modellflyg köp och sälj.kan inte tänka mig att någon censur finns där

  5. #5

    Standard

    Så det är ok att lura kunder eller behandla kunder kränkande men inte att berätta om det?
    Kunder som av leverantörer blir lurade och/eller illa behandlade ska inte diskuteras?
    Måste säga att det ett mycket, för att inte säga, ett extremt märkligt ställningstagande från RCFF som väl är en förening FÖR modellflygare dvs i första hand eller i alla fall oftast kunder?
    Jag vill ha ett klargörande från rcflyg.se angående ovan ställningstagande så vi vet i fortsättningen om RCFF sätter munkavle på eller t.o.m. censurerar medlemmarna på sådana här saker!

    En annan fråga, har rcflyg.se eller RCFF blivit kontaktad av någon leverantör ang. ovanstående?
    Senast redigerat av Halcon den 2022-12-14 klockan 09:26.

  6. #6

    Standard

    Den ursprungliga tråden var bevisligen rättfärdigad då det är så många som råkat ut för företaget ifråga. Att då varna andra entusiaster inom ett sådant smalt område är väl något som gagnar oss alla? Censur stinker alltid dessutom.

  7. #7
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Gör om gör rätt DrHanke

  8. #8


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Hej Alla!

    Jag har modererat bort en tråd nyligen gällande en leverantör och dess personal. Jag förstår illskan och frustrationen kring en sådan händelse, men när det kommer till vårat forum så måste man tänka på att föra sig och inte hänga ut företag eller personer på ett kränkande sätt.

    Red ut eventuella oklarheter direkt med företaget eller personen, forumet och dess skribenter kan troligen inte lösa spörsmålet utan snarare "elda" på det.

    RCFF:s forum är inte emot att diskutera leverantörer men gör det i höglig ton utan att hänga ut eller kränka företag/personer.
    När det gäller publicering av uppgifter på forumet är det generellt så att RCFF inte kan betraktas som ansvarig utgivare då alla kan publicera och ändra i sina inlägg. Det betyder att det juridiska ansvaret för innehållet i ett inlägg ligger hos den som författat och lagt upp inlägget. Alltså får var och en stå för sina åsikter i ett inlägg.

    RCFF har dock att följa GDPR i sitt forum och här finns en del begränsningar:

    "GDPR är en EU-lagstiftning med obligatoriska regler för hur organisationers och företags användning av personuppgifter ska ske på ett integritetsvänligt sätt. Personuppgifter betyder all information som direkt eller indirekt kan identifiera en levande person. Namn, telefonnummer och adress är skolboksexempel på personuppgifter."

    https://www.gdprsummary.com/sv/gdpr-...rsonuppgifter/

    Den tråd som modererats bort faller nog inom ovanstående sammanfattning av GDPR i och med att den innehåller både personnamn och uppgift om företag vilket gör att personen kan identifieras. Om tråden bara innehållit saklig hänvisning till det aktuella företaget borde den kunnat passera vår skyldighet enligt GDPR.

    Som forumadmin påpekar är RCFF:s forum inte emot att diskutera leverantörer men gör det i saklig ton utan att hänga ut eller kränka företag/personer.

    Detta är min personliga åsikt.
    /Kjell Nilsson
    Senast redigerat av kjni den 2022-12-14 klockan 10:01.

  9. #9

    Standard

    Ok, då provar vi om admin kan godkänna följande:

    Den person (som vars namn av censurskäl inte får nämnas) på ett svenskt hobbyföretag och som jag köpt ARF-planet utav har nu låtit meddela efter snart 2 veckors fram och tillbaka att Hen kan nu tänka sig att jag kan få lov att returnera planet, vilket jag enl. jurist på ARN ändå är i min fulla rätt att göra enligt svensk lag......nåväl, jag kan alltså FÅ LOV enl. Hen att returnera den skadade modellen på egen bekostnad direkt, inte via ombud alltså, utan direkt till företaget som hen representerar vilket med tanke på modellens storlek och direktleverans skulle kosta ca 350-400:-.....dvs ca 1/3 av modellens värde........... MEN !!

    Och här kommer det:......När så modellens returnerats tillbaka till leverantören så kommer personen på avsedda leverantör att innan återbetalning till mig som kund sker DRA AV pengar för de skador som finns på modellen, och OCH SOM ALLTSÅ REDAN FANNS NÄR JAG PACKADE UPP KARTONGEN !!

    HÄPP !!

    Så går det till i hobbysverige när man handlar av (dock icke namngiven) stor svensk leverantör !!
    Senast redigerat av Halcon den 2022-12-14 klockan 11:17.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som jag tolkar detta efter alla inlägg så borde det vara OK för både RCFF och GDPR om man nöjer sig med att nämna företaget och inte den fysiska person som står som ägare till företaget - men rätta mig gärna om jag tolkat detta fel.
    Det vore ju märkligt om man i en organisations (RCFF) forum inte får diskutera både brister och förtjänster hos våra gemensamma leverantörer. RCFF existerar ju trots allt bara för att vi medlemmar fortsätter att vara anslutna och betalar våra medlemsavgifter.
    Roger

  11. #11


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Som jag tolkar detta efter alla inlägg så borde det vara OK för både RCFF och GDPR om man nöjer sig med att nämna företaget och inte den fysiska person som står som ägare till företaget - men rätta mig gärna om jag tolkat detta fel.
    Det vore ju märkligt om man i en organisations (RCFF) forum inte får diskutera både brister och förtjänster hos våra gemensamma leverantörer. RCFF existerar ju trots allt bara för att vi medlemmar fortsätter att vara anslutna och betalar våra medlemsavgifter.
    Roger
    Roger, det stämmer bra med min egen tolkning också. Det är klart att RCFF är en intresseorganisation för modellflygare och att det måste finnas möjlighet i vårt forum för både positiva och negativa synpunkter på företag, myndigheter och annat inom vårt intresseområde. Men vi kan försöka göra det utan personangrepp och med hänsyn till det (ibland överdrivna) integritetsskydd som finns i vår lagstiftning.

    /Kjell

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej
    Jag har reagerat på den publicering av en namngiven person och delar Hankes åtgärd.
    Oavsett om du anser att det är rätt eller fel som en person gör ; visa hänsyn och följ lagen.
    I detta fall tolkar jag det som Kjell att det inte är ok att namnge och ” hänga ut” en person.
    Läs gärna Brottsbalken 5 kapitlet paragraf 1 om förtal eller paragraf 3 samma text om förolämpning.
    Sedan var vi även Gdpr som tidigare nämnts.

    Se Hankes åtgärd som välvillig och som ett skydd för den som skrev något som kanske inte är ok i lagens mening.

    Se det också som en önskan om att vi visar varandra hänsyn.

    Det är enligt mig ok att beskriva hur ett företag hanterat en leverans/ tjänst men gör det sakligt och namnge ingen. Skapa drev gynnar ingen.

    Mvh Tomas
    Senast redigerat av Hägle den 2022-12-14 klockan 12:37.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Ok, då provar vi om admin kan godkänna följande:

    Den person (som vars namn av censurskäl inte får nämnas) på ett svenskt hobbyföretag och som jag köpt ARF-planet utav har nu låtit meddela efter snart 2 veckors fram och tillbaka att Hen kan nu tänka sig att jag kan få lov att returnera planet, vilket jag enl. jurist på ARN ändå är i min fulla rätt att göra enligt svensk lag......nåväl, jag kan alltså FÅ LOV enl. Hen att returnera den skadade modellen på egen bekostnad direkt, inte via ombud alltså, utan direkt till företaget som hen representerar vilket med tanke på modellens storlek och direktleverans skulle kosta ca 350-400:-.....dvs ca 1/3 av modellens värde........... MEN !!

    Och här kommer det:......När så modellens returnerats tillbaka till leverantören så kommer personen på avsedda leverantör att innan återbetalning till mig som kund sker DRA AV pengar för de skador som finns på modellen, och OCH SOM ALLTSÅ REDAN FANNS NÄR JAG PACKADE UPP KARTONGEN !!

    HÄPP !!

    Så går det till i hobbysverige när man handlar av (dock icke namngiven) stor svensk leverantör !!
    Bestrid fakturan om du inte redan betalt och ta ärendet till ARN. Företaget ska stå för returfrakten vid reklamation så stå på dig och du kommer att få rätt. Man behöver inte betala så länge ärendet ligger hos ARN.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •