Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Status på NiMh-batteri??

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Status på NiMh-batteri??

    Jag har ett antal NiMh-ackar som behöver lite omvårdnad och kontroll.
    Finns det något bra sätt att mäta konditionen på dem?
    Alltså hur 'slitna' de är?

    Till bilbatterier finns det ju en belastningsmätare som man kopplar mellan polerna, finns något liknande för NiMh-ackar?
    https://www.skruvat.se/Testare-batte...BoCZb4QAvD_BwE
    Retroholic!

  2. #2

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Cykla ackarna några gånger, dvs:
    1. Ladda ur acken, med ström = 1/10 av kapaciteten, ned till 1,1 Volt per cell.
    Exempel 1500 mAh ack, ladda ur med 150 mA.
    2. Ladda upp acken med 1/10 av kapaciteten tills den har 1,6 Volt per cell under laddning.

    Gör detta tre gånger och notera tiden det tar innan acken når 1,6 V per cell under uppladdning. Om tiden blir längre för varje cykel finns det hopp att acken blir bra men den skall hålla spänning under urladdning med 1/10 av kapaciteten i minst 8 timmar för att vara pålitlig. Efter cyklingen bör man ladda ur med högre ström för att testa om acken klarar servon som drar mycket ström. 1/3 av kapaciteten blir i detta exempel 500 mA och det bör en nyladdad acke klara utan att spänningen sjunker under 1,4 Volt per cell.

    Tidsödande men det är månader kvar innan flygsäsongen börjar!
    Lars

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag kom just på att det finns en 'Discharge'-funktion i mina laddare, så nu står dom och drar ur ackarna med 1/10-dels kapacitet.
    Blir spännande att se resultatet.

    Mja, det suger i flygtarmen Lars, men man får väl hålla sig ett tag till....
    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Flygsäsongen" pågår hela året här - gör den inte det längre söderut ?
    Skidor på kärrorna om det är snö på fältet - annars som vanligt.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Jag har ägt många NiMH-ackar under åren, rena miljögiftet när man ska köpa och slänga dem hela tiden för att ha något pålitligt. NiMH ska användas flitigt, annars är dom bara jobbiga att få tillbaks dugliga med flertalet långsamladdningar och urladdningar (har rätt grejer).

    Har givit upp NiMH för flera år sedan och övergått till LiPo + UBEC (alternativt HV-grejer). Antalet krascher pga dåliga NiMH är mycket högre än problem med UBEC/LiPo. Säkerhetstänket fick gå före och ovissheten blev för tjatig. Är nog bara att lämna NiMH nu precis som "alla" lämnat 35Mhz... ;-)

    De NiCd-ackar jag skaffade före alla NiMH-ackar är fortfarande väldigt bra skick, det är grejer det! Men NiCd säger dom att är miljöovänliga, hur kan dom va det? Jag har ju aldrig slängt nån. :-D Använde en Sanyo 4-cells 600mAh NiCd (som jag köpte 2006 när jag köpte min första Sanwa-sändare och -mottagare) tidigare idag som jag tydligen laddade senast 15 maj 2020 (skriver på dem så jag har lite koll så jag vet vad jag kan använda när jag testar och vad jag bör slänga, på skoj). Den var då 5,53V och idag är den 5,10V efter jag använt den för att testa servon.

    Skidorna har jag flugit med också.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ja, det där med LiPo och en BEC har jag också funderat på, trots att NiMh känns säkrare mot vårdslös hantering.

    Nåt förslag på en vettig BEC?

    Inga fantasipriser...
    Retroholic!

  7. #7

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    51
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Jag har använt denna i nån lite större kärra, aldrig några problem.
    Matat den med 2s 2200mah,

    https://mlhobby.com/stromforsorjning...ky-vr-pro-10a/

    /Peo

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom nästan alla vanliga fartreglage innehåller en BEC och fungerar närapå 100 % så kan man nog välja ett enklare än det ovan. I regel är det ju s k switchade BEC i moderna fartreglage så välj ett sådant - de bränner ju inte bort effekt i onödan dessutom.
    Men glöm för den delen inte att ladda LiPo-acken... Har de senaste +20 åren bara flugit eldrivet och med reglage med inbyggd BEC och inte haft en enda kvadd beroende på den funktionen. Ja, väldigt få kvaddar ö h t. Trots relativt enkla/standard fartreglage.
    Roger

  9. #9
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    67
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peo Visa inlägg
    Jag har använt denna i nån lite större kärra, aldrig några problem.
    Matat den med 2s 2200mah,

    https://mlhobby.com/stromforsorjning...ky-vr-pro-10a/

    /Peo
    Den räcker till länge.
    Jag har ett par Hobbywing som är väldigt bra.
    Jag tar bort strömbrytaren på dem och pluggar in batteriet för att minimera felkällor.
    Som batteri kör jag med 2S Li-ion eller 2-3S Lipo.
    Jag matar in 5.5 eller 6 Volt till mottagaren, då det känns säkrare än högre spänning....

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag anser att det nominella laddningstillståndet är det rätta för förvaring, dvs. 3,7 V per cell.

    Bo.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •