Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Måla eller klä 6 mm depron?

  1. #1

    Standard Måla eller klä 6 mm depron?

    Hep,

    Ska bygga ett flyg av 6 mm vitt depron (airliner).
    Kan man klä det? Klarar det temperaturen?
    Kan man måla det? Med vad i så fall?
    Annat sätt att få det vitt och blankt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Är man försiktig med värmen på strykjärnet, så går det att klä med plastfilm.

    Eller tunn glasfiber och epoxi, det påverkar inte Depronen.
    Polyester funkar inte, det smälter depron.

    Ska du måla, så får det bli en "långsamtorkande" färg, typ alkyd, inte nån snabbtorkande (spray)färg med starka lösningsmedel.
    Retroholic!

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall man klä så kan det fungera med de lättare filmerna - typ So-Lite el likn. Men försiktig med värmen.
    Beträffande målning så är det nog också som Thomas säger men jag skulle tillägga att man generellt bör använda s k vattenbaserad färg - det är nog säkrast. Det kan gå med lösningsmedelsbaserad också men då får man börja med väldigt tunna lager och successivt täcka ytan - och då talar jag om spraymålning. Men som vanligt när man är osäker - testa först på det material man avser använda och inte på den färdiga modellen.
    Roger

  4. #4

    Standard

    OK! Ska testas och se, alltid lär man sig nåt. :-) Så gott som all klädsel jag har är Oracover standard eller Monokote, resten är Solartex eller liknande. Nåt tunnare vete sjutton om jag har, får väl släpa hem före det är dags att klä. Men att klä skulle vara smidigast och bli blankt, är "typ van" att sätta klädsel på EPO/EPP. Där är det också ett smalt "fönster". Värmer man för lite så fastnar inte klädseln, värmer man för mycket så blir "plastskumbollarna" runda under klädseln. Handlar om sekunder från det att klädseln börjat fastna tills man värmt för mycket. Kör bara lite svagare temp på järnet.

    Måla... flyget ska vara mest blankvitt. Är alkydfärgerna blanka när de torkat? Vattenbaserat, okidok. Hur är det med Multiplex Elapor-vänliga färger och depron?

    Glasfiber vet jag inte om jag ger mig in på denna kärra... kanske sen efter man testflugit och upptäckt att det behövs.

    2,7m ATR 72 blir det, förstoring av Perdanas ritning, kopia av ett av flygen som flyger över mitt hus varje dag. Blir två st, för en annan flygare här ska också bygga. Depronet har anlänt! Aldrig byggt flyg enligt hans teknik, så ska bli kul.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    Erik_Ss avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    8
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    VMFK

    Standard

    Hej,
    Jag lägger ytterligare en röst på vattenbaserad färg, ha gärna i en droppe diskmedel så väter färgen bättre.

    Nästa tips är att grunda alla slipade detaljer med utspätt vitlim, på så sätt suger inte den ”öppna” ytan bättre än den obearbetade. På detta sätt slipper du eventuella nyansskillnader som följd av att underlaget suger olika.
    //Erik

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    EPP/EPO/Elapor är mycket mera motståndskraftigt mot lösningsmedelsbaserade färger än depron så absolut ingen garanti att färger för dessa material fungerar på depron. Fördelen med tunnare filmer a'la So-Lite är att dess i regel appliceras med lite lägre temperatur.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Tipsen haglar in! :-) Blir sugen att prova både måla och klä.
    Klädseln So-Lite, är den lite genomskinlig också? Tänkte om det spelar nån roll om det är olika "vita" nyanser under?

    Jag har även provat ett foam-spacklet Wonderfill som fungerat förvånansvärt bra att applicera på EPO, det är vitt. Inte testat böja och så än, har bara applicerat på en kropp än så länge, tänkte inte böja den. ;-) Ska fixa flera kärror med det (efter jag fyllt upp hål o skador med EPO-rester). Och ska se hur det funkar med depronglipor och skavanker när bygget av ATR går framåt. Jag har testat Oracover standard på Wonderfill redan, men måste testa mer, verkade funka.

    Diskmedel i färgen? :-o Hur påverkar det? Finns så mycket ämnen i diskmedel så man skulle tro att det ruinerar mer än gör nytta? Tell me more!

    Och vilka vattenbaserade färger ska man använda så resultatet blir blankt? Kanske finns nån grå grund som man kan applicera före så man ser skavankerna före man sätter på det vita?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Finns ju mängder av vattenbaserade färger men vill du ha blank yta så får du väl kolla efter lackfärger. Jag har klätt småkärror med So-Lite eller liknande tunna filmer och de fanns då både "solida" och transparenta. Men det är länge sen jag inhandlade dessa filmer så vad som finns idag vet jag tyvärr inte.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Ett annat alternativ är wrap, som tex Ramy RC använder (i fall nån vet om den YouTubek-kanalen). Men wrap har jag ingen som helst koll på. Snyggt blir det.

    Ska nog satsa på klädsel i första hand, blir garanterat OK blankt. Ett depronflyg lär väl flexa och då spricker väl färger. Dessutom tillför färg bara vikt utan att stärka modellen så jättemycket. Klädsel hjälper till stärka en del mer har jag på känn. Ska testa de vita plastklädslarna jag har först på depron och se vad som händer.

    Varför tänkte jag inte på hur Julius Perdana gör själv?! Han limmar ihop depronet, sen spacklar han med nån vit massa (Propan Aqua Putty står det), sen slipar han, sen klär han med nån halvt genomskinlig vit klädsel ("Parchment Paper"? https://en.wikipedia.org/wiki/Parchment_paper ) och så penslar han på nåt vitt "lim" eller va det är och sprider ut det med pensel, sen dit med pappret och penslar på nåt som rinner. Sen har han nån till burk han kluddar på nåt med. Sen spraymålar han!

    Från 18:47:
    https://www.youtube.com/watch?v=IUViVnkhTpY&t=2s
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kanske skulle testa med japan-papper fäst med utspätt vitlim ? Och sen måla utanpå detta om behov finns.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •