Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: "Vinter = reparatiostid", men när anda faller på och butiken 30-40 mil bort

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard "Vinter = reparatiostid", men när anda faller på och butiken 30-40 mil bort

    Blev lite inspirerad av parallelltråden om reparationer. Min huvudbutik ligger 30 mil bort och övriga likaledes eller ännu längre, så när andan faller på, så går det åt skogen när man inte planerar. Sparar iof lite pengar i onödiga kostnader, men vissa saker är viktiga. Förstår även att våra inköp får är viktiga för handlarna att överleva, men, men, när man dagen före jul upptäcker att UHU Por är slut samt att de gröna Depronskivorna för golvunderlag man köpt på Bauhaus är alldeles för spröda och de flesta av modellaffärerna är stängda till efter nyår (i praktiken) vad gör man då?

    Del 1: Lim, har i helgen förstört två modeller pga både CA-lim samt Loctite 60 sec. CA frätte upp rejält medan "60 sec" mindre, men inte fick lagningen att fastna. Gorilla Superglue har varit otillfredställande En klubbkollega litar inte på något annat Pur, men plötsligt är all Pur slut och leverans minst 2-3 dagar bort.

    Hur gör ni - alternativ som är cell-säkra?

    Del 2: Materialskivor. Började med att bygga Flitetest-modeller i IKEA-kartong som skräpade i källaren, men faktum är, även om de är otroligt stabila och lätta att limma enligt FTs metodik, de var för tunga. Och nu har access till FT-skivor i Sverige upphört. I princip finns de bara hos Robbe/Lindinger, 1 v leveranstid och dyrt. Det finns svenska rc-firmor som säljer kapaline-skivor, men de flesta format måste hämtas. Vidare, FTs skivor är klart lättare. Det är samma transportproblem med EPP-skivor som några säljer, bara små storlekar för frakt.

    Som jag nämnde, de depronskivor jag fick tag hos Bauhaus är styva/lätta nog, men blir konfetti om man kraschar med dem. Byggde för några år sedan en foto-Crackwing, med sandwich av två lager 3 mm EPP-skivor med en Bauhaus-depron imellan, men den var i tyngsta laget. Så,

    Vad för skivor använder ni för större byggen? Kan ni köpa lokalt, om så, var (dvs byggvaruhandeln) och
    produktnamn?

    Gillar att experimentera, så balsaprofiler etc är inte intressant.

  2. #2

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej, måste dela med mig av erfarenheter med cellplast...

    Cyanoakrylatlim (CA-lim) är toppen när man har brått att limma men det ÄTER polystyren. Det vanligaste sättet att limma fogar och reparationer på inomhusmodeller är UHU-Por som är ett kontaktlim. Har man inte det hemma så kan man limma med Power Glue Repair Extreme som finns i färgaffärer. Repair Extreme är bra när man bygger i cellplast men inte så bra för fältreparationer eftersom det torkar sakta. Polystyren tål också polyuretanlim som jag brukar kalla PUL. Det jäser av luftfuktighet och fyller ut ojämnheter. PUL är avsett för att limma skivor mot varandra under press och passar därför bra till att limma fanér på cellplastvingar. Att limma ihop små delar med PUL är ingen höjdare eftersom delarna måste hållas på plats och det utjästa limmet måste skäras bort efter 4 timmar.

    Fyra sorters cellplast som är polystyren:
    EPS - vanlig vit "frigolit" med låg densitet. Bra till cellplastvingar som skall plankas med fanér.
    XPS - blå eller lila byggplast med högre densitet, 40 g/dm3. Hårdare, går att slipa och att skära tunt.
    EPO - expanderad polyolefin, är ett samlingsnamn för EPS m.m. Används i formpressade ARF-kärror.
    Depron - en tät cellplast med mindre blåsor och slät yta. Ungefär samma densitet som XPS. Jag har bara hittat spröd depron i bygghandeln. Hobbyaffärerna har bra depron i tjocklek 3 mm och 6 mm. Tyvärr är det skrymmande att transportera.

    Sen finns det EPP, expanded polypropylen, som är räddningen för modellbyggaren. Det är segt och kan limmas med CA. Väger en aning mer än depron, men det kompenseras av hållfastheten.

    Kapaskivor som används i reklambranschen är tunga men hållbara eftersom de har tunn kartong limmad utanpå en polyuretankärna. Lätt att skära till och att limma, tål CA-lim(om kärnan inte är polystyren) och går att måla snyggt när bygget är klart. Tunn 3 mm Kapa väger ungefär som 3 mm balsa. 5 mm Kapa blir lite lättare än 5 mm balsa eftersom vikten domineras av kartongskivan. Materialet är för tungt till vingar men kan användas till modellplanets kropp eftersom den ytan inte blir så stor.

    Lars

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    IKEA har ett alternativ till Depron som dom kallar Nivå. Jag köpte ett paket med 5 mm skivor och för mig fungerade det på samma sätt som Depron.
    Sen är UHU Por det lim jag alltid föredrar när jag limmar "depron", EPP och EPO. Ofta "våtlimmar" jag - t ex när jag bygger inomhuskärror av EPP.
    Andra kontaktlim som INTE är lösningsmedelsbaserade bör också fungera på "depron" medan EPP/EPO i de flesta fall inte alls är lika känsliga material.
    "Depron" är f ö skört även när det är "original-depron" och speciellt vid låga temperaturer. Det är liksom ingen tillfällighet att vi numera bygger inomhuskärrorna av EPP-skivor i st f "depron" (vilket är ett s k handelsnamn).
    Roger

  4. #4

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tack för intressant info, skall bl.a. kika på IKEA-skivorna om de är bättre än Bauhaus produkt. Beställde i panik 6 tuber Por i går kväll. Fann dock en liten bortglömd Gorilla Glue-flaska med applicering med en lite pensel jag tidigare funnit på Classe, men som de nu verkar tagit bort, fortfarande lite "frätskador" på FTs skivor, men med fungerande slutresultat.

  5. #5


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag testade att köpa hem ett paket av dessa fr Conrad.
    https://www.conrad.se/sok?search=225...chType=regular
    De var fina men ganska mjuka så de lämpar sig bäst för rundade kroppar och översida på välvda vingar.
    Behöver kolfiber om de skall användas till platta kroppar.

    Bauhaus har ju varianter på temat lika IKEA:
    https://www.bauhaus.se/underlag-maxima-aqua-stop-5mm

    Har köpt en hel del skivor fr Matton då de hade butik i Sthlm .
    Nu säljer de bara via nätet så det går kanske dessväre inte längre?
    https://www.mattonbutiken.se/produkt...n-2mm-70x100cm
    Sprött material som inte gärna vill böja sig men fungerar fint till större platta ytor mm.

    Har byggt bl.a dessa byggen fr den foamen.

    https://www.rcgroups.com/forums/show...g#post43269159

    https://www.rcgroups.com/forums/show...r#post44550119

    // Mats W
    Flygsmurfen

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ikea Nivå är inte "vikta" utan hela skivor (590*790 mm) och i alla fall i 5 mm utförandet relativt styva. Kostar 199 kr för 13 skivor.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    Lim för expanderad polystyren (Depron, Nivå etc)
    Casco RX-lim Original (grå förpackning) fungerar bra mot expanderad styren, trots att det luktar starkt av lösningsmedel.
    Vad är det för lösningsmedel i detta lim?
    En modernare variant som säljs som RX-lim (grön förpackning), har vatten i receptet.

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleGE Visa inlägg
    Lim för expanderad polystyren (Depron, Nivå etc)
    Casco RX-lim Original (grå förpackning) fungerar bra mot expanderad styren, trots att det luktar starkt av lösningsmedel.
    Vad är det för lösningsmedel i detta lim?
    En modernare variant som säljs som RX-lim (grön förpackning), har vatten i receptet.
    Kan det funka som kontaktlim, d.v.s. smeta på -> vänta-> tryck ihop, eller måste man lägga bitarna i press direkt?
    Hur är torktiden?
    Retroholic!

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Kan det funka som kontaktlim, d.v.s. smeta på -> vänta-> tryck ihop, eller måste man lägga bitarna i press direkt?
    Hur är torktiden?
    När jag använt RX-lim mot expanderat styren har jag smetat och lagt ihop direkt. Jag har fått en känsla av att lösningsmedlet dunstar genom skumplasten så det torkar snabbare än med ett vattenbaserat lim.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Många EPO/Depron-limmer har känt sig kallade men väldigt få har visat sig lyckade så jag fortsätter att rekommendera UHU Por - och jag har provat åtskilliga av de som känt sig kallade...
    Roger

  11. #11

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Kan inte checka (byta websida) just nu om så är fallet, men finns allt detta i form av en föreningslathund?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •