Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad betyder den instansade bokstaven på Saito-motorer?

  1. #1

    Standard Vad betyder den instansade bokstaven på Saito-motorer?

    Har två st Saito FA-100 som ser identiska ut, men den ena har bokstaven M instansad på ena motorfästet och den andra har boktaven L. Olika versioner har jag anat/förstått, men vad innebär dom?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Om det är lite äldre motorer som är från den tid då Christer hade Söders RC-Hobby så är det deras märkning.
    De stansade en bokstav i motorns fäste för att identifiera att det var en motor som hade sålts av dem, och inte egenimporterats.
    De hade problem med att folk köpte in motorer själva, och sedan kom till Söders och ville ha garantireparationer.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  3. #3

    Standard

    Aha, smart! Jag har dock ingen aning om dessa motorers ursprung. Inte vet jag hur gamla dom är heller, men dom som man kan köpa idag ser likadana ut. Dock har den ena fått en annan dämp, så jag behöver se om jag hittar nåt ställe som säljer Saito-delar. Förslag nån? Är väl bra om de har samma dämp så att varvtal/register och sånt blir samma då de ska sitta i en DC-3.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag hittar dämpare att köpa här: https://www.autopartner.se/searchres...20d%C3%A4mpare/

    / Ingemar

  5. #5

    Standard

    Tackar! :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Minicars är ju numera importör av Saito så alla handlare som är Minicars-ÅF kan säkert skaffa fram det som behövs i reservdelar.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •