Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Spackla glasfiberskrov med vad?

  1. #1

    Standard Spackla glasfiberskrov med vad?

    Fick ett ryck och började dona med en RC-bogserbåt Yarra jag skaffade för länge sedan. Man ska slipa ner ytan på insidan en bit ner från relingen, det har jag gjort. Det är hårt och är knepigt komma åt, så jag har slipat jämnt i alla fall, men inte så långt ner att alla håligheter försvunnit. Sen ska man spackla står det för att fylla igen dessa ojämnheter/håligheter. Men vad ska man spackla med? Är glasfiberskrov, vet inte vad det vita/ljusgula är som håller ihop all glasfiber. Ser ut så här: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=16457
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag brukar använda ett fint polyesterspackel, typ detta

    https://www.biltema.se/bilvard/bilun...kel-2000041672

    lättslipat, och ger en fin yta för eventuellt sprutspackel före lackning.

    https://www.jula.se/catalog/bygg-och...packel-621009/

    Men, som dom säger på Public Service (statliga radion), det finns ju andra alternativ som är lika bra....
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Tackar för tipsen! Biltema och Jula finns inte här men jag hittar säkert nåt som Plastic Padding har att erbjuda, typ gelcoat filler (två mindre tuber). Men en bogserbåt ska ju se sliten ut, arbetshäst så man borde inte vara för seriös på att få det slätt... men glasfiberlooken platsar inte på ett stålskrov. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Finns det inte nån båttillbehörsaffär där som har glasfiberspackel?
    Dom kan i så fall säkert komma med tips på vad som blir bäst.
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Exakt! :-P
    Hade ju noll koll på sånt här, frågade en bekant som är lite mer insatt och fick flera förslag. Nappade på ett så jag hittade en butik som hade ett drös alternativ, blev Motip Polyester Putty, 242 grams burk så det ska räcka bra. Kostade bara 9€ eller nåt sånt.
    Blir spackla i helgen så jag kommer vidare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag använde på min (fullstora) båt, ett väldigt fint epoxyspackel. Det har den egenheten att det är dyrt (haha), vidhäftar extremt bra och är lätt att slipa, samt synnerligen vattentätt. Det är två burkar med två pastaliknande ämnen, den ena något mindre, som man blandar på ett bräde i rätt proportioner, är lätt att applicera. Fråga på båtfirman, de vet nog vad det är. Det har en grönaktig färgton och jag kan rekommendera det över allt annat. Om det duger under vattenlinjen, vilket det gör, så duger det över allt annars.

    Det är dåligt att gröta i ena burken och den andra med samma spatel, eftersom det korskontaminerar båda, så att resten i burken kanske härdar delvis.

    Jag kommer inte ihåg vad produkten heter, men om du säger att du vill ha den där blekgröna välkända epoxy-produkten, så vet de troligen vad du frågar efter.

    Polyester-spackel kan duga, men epoxy-spackel biter fast bättre, och är mer vattentätt.
    Senast redigerat av BJS den 2023-01-11 klockan 20:48.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •