Då jag aldrig flyger på vintern, finns det en hel del tid över till att bygga, renovera och fixa med diverse flygetyg.

Den kärra som denna tråden handlar om har varit med om en hel del fram till idag. Då den fortfarande är vid liv, och är fantastisk att flyga, är det inte mer än rätt att det läggs lite extra kärlek på den.

Historien om denna kärra tar sin början för ett par år sedan. Flygplanet ägdes då av en kompis till mig. Han hade med sig planet ut till flygklubben, men bad mig provflyga den då han själv inte hade flugit på ett bra tag.

Sagt och gjort. Jag tog upp kärran i luften och trimmade in den. Efter någon minuts flygning provade jag att dra på full gas för att se om det fanns någon fart i den. Efter någon sekund hördes ett ganska tydligt brak från planet. Ena stabbe-halvan hade slitits loss och singlade ner mot backen. Höjdrodret som blev kvar på planet fastnade i dykläge och kontrollen över planet tappades för en sekund.

Då planet på grund av detta hela tiden ville dyka, lade jag över planet på dess rygg, drog av gasen helt och kunde på så vis få kärran att tappa höjd och fart på ett relativt kontrollerat sätt. Någon meter ovanför åkern, som i detta läge fick agera landningsbana, rollade jag runt planet så att det blev rättvänt och satte ner det.

Helt mirakulöst ådrog sig planet inga andra skador än de som skedde i luften då stabbe-halvan slets av. Så jag tog med planet hem, byggde en ny stabbe-halva som monterades och kläddes. En dag senare var planet åter flygfärdigt och återlämnades till min kompis.



Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210728_221147.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	364,5 KB 
Id:	75458
Jag kunde återskapa hur vänstersidan skulle se ut genom att rita av högersidan.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210729_180655.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	105,5 KB 
Id:	75459
Jag sänkte ner två remsor plywood för att öka på styrkan på stabben. Min lagning har fungerat fint, planet har otaliga flygningar sedan denna reparation.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210729_204823.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	153,1 KB 
Id:	75460
Vit klädsel på plats.

Efter denna reparation flög alltså planet felfritt fram till sommaren 2022.