Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Clipped Wing Cub spv 2,8 m

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard Clipped Wing Cub spv 2,8 m

    I höstas (2022) tänkte jag att jag ville ha något att göra under vintern, en byggsats blir bra. Så jag letade efter byggsatser, men det var inte så lätt eftersom det tydligen bara är ARF från Kina som gäller idag. Men så hittade jag SIG Manuf i USA, som tillverkar en mängd olika byggsatser, och valde Clipped Wing CUB ¼-skala. Frågade om de kunde leverera en byggsats till Sverige. Javisst, men frakten kostar 340 USD. Det var dyrt, kan jag köpa bara ritningar? Javisst, det går bra.

    Medan jag väntade på ritningarna så laddade jag ned manualen. Den började med historien hur Hazel SIG köpte en beg CUB 1968 och upptäckte att den måste totalrenoveras. Då passade hon på att klippa av 40” på varje vinghalva för att få bättre avancerad flygning. Det är en lång och intressant berättelse i manualen.

    Så här såg det ut när ombyggnaden var klar


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	471.jpg 
Visningar:	501 
Storlek:	117,1 KB 
Id:	75733


    Ritningarna är i ¼-skala, och vingen är hel och stabben är fastlimmad i aktern. Det kan jag inte ha, för modellen måste gå in i en VW Passat. Då tänkte jag att om jag ändå måste ändra så kan jag ju ändra till så stor modell som precis går in i bilen. Efter måttagning i bilen kom jag fram till att jag kunde öka storleken 1,3 ggr.

    Jag har inget CAD-program i datorn, så jag tog en gammal tapetrulle och ritade på baksidan. Vingbredden får precis plats på tapetbredden, och spännvidden blir 2,8 m. Även om planet har vingstöttor så gör jag det med vingrör för enklare montering på fältet, och jag sätter ett skev-servo i varje vinghalva istället för ett gemensamt i mitten. Stabben blir delad med vingrör på vanligt sätt, och jag tror att jag skall ha 2 st servon till höjdrodren som säkerhet, det blir ju ett ganska stort plan. Originalritningarna har ett servo för höjdrodren.

    Att skala upp längder och bredder är ju enkelt, bara att multiplicera med 1,3, men kurvor är besvärligare, t.ex, spryglarna, vingspetsarna, stabben och rodren. Det finns två alternativ, antingen lägga ett koordinatsystem över och multiplicera varje koordinat, eller lägga vektorer och mäta längder och vinklar. Jag valde koordinatsystem.

    Ritningarna jag gör är inte detaljerade utan visar i den nya skalan ¼ x 1,3= 1/3,08 bara huvudkonturer och placering av spryglar och lister mm. Modellen blir sålunda något mindre än 1/3 av en riktig CUB. Inom parentes så tog jag mitt cert en gång i tidernas begynnelse i en CUB på Skå Edeby. Det har jag inte förnyat på många år, men det är lite nostalgi att bygga fram en modell av en CUB.
    Jag började med spryglarna

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3198.jpg 
Visningar:	487 
Storlek:	362,2 KB 
Id:	75734


    Jag gjorde 2 st spryglar av något hårt material som är lite svårslipat, jag tog en bit golvparkett. Borrade 2 st 10 mm hål för att under montering trä upp spryglarna på två 10 mm stålstänger. Så lade jag alla spryglar av 4 mm lättply i en vinghalva, 11 st, mellan och skruvtvingade ihop paketet och slipade till och gjorde uttag. Då fick jag alla spryglar exakt lika.

    På bilden ses också listerna, två av furu och fyra av kolfiberrör. Jag hade tänkt mig 8x8 mm kolfiberrör, men Carbix hade bara 9 st i lager och dessa skulle jag ha till kroppen. Jag köpte 4x4 mm och har limmat ihop 2 st till 4x8 mm.

    Eftersom listerna är längre än 1 m så måste jag skarva. Jag limmade ihop kolfiberrören förskjutna 25 mm, kan ses på bilden, så varje rörs skarv ligger mot hel rörsida. Så har jag inne i röret lagt 40 mm pianotråd med epoxi i skarven. Utanpå skarven har jag 1 mm kolfiberband över och under. Jag tror att det blir en hållbar skarv.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3199.jpg 
Visningar:	496 
Storlek:	351,5 KB 
Id:	75735


    Spryglarna är uppträdda på två stålstänger som jag har lagt på några exakt lika höga klossar. Vingnosen är en 40x20 mm balsalist som jag har gröpt ur på insidan men ännu inte format utsidan. Skevrodret inte ursågat ännu. Hål finns för vingrör.

    Jag provar att skicka in detta, det är första gången jag använder detta forum så jag vet inte ännu hur det fungerar. Jag återkommer.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3211.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	308,8 KB 
Id:	75732   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3200.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	406,6 KB 
Id:	75736  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •