Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: En lustig anekdot

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard En lustig anekdot

    Min skolkamrat ville inte vara sämre än jag, så han önskade sig en s.k. "Geting", ett linkontroll-flygplan. Han valde en Webra 1,5 ccm dieselmotor, under det att jag valde en O.S. PET glödstiftsmotor, ungefär lika stor.

    Hans flygplan var mycket finare än mitt, för hans pappa hade hjälpt honom att bygga och lackera. Mitt var kanske icke så fint i finishen, men dock flygvärdigt, som ni kan läsa undertill.

    Nu kunde icke han starta motorn själv, som jag kunde, så hans pappa, som var bilmekaniker, skulle göra detta.
    Detta slutade med blod, lidande och olycka, för hans pappa råkade stoppa in fingrarna i propellern och blev sjukskriven med handen i stort bandage. I en månad.

    När min kamrat nu skulle provflyga sin "Geting" första gången, med hjälp av Stefan på Vallentuna Modellflygklubb, så steg den ilsket rakt upp i himmelen med slaka linor, och så dök den med ett ilsket tjut, rakt mot Stefan, som kastade sig raklång på marken, för att icke bli träffad.

    Det blev ett litet hål i marken och Stefan kom undan oskadd med bara förskräckelsen.

    Nu hade jag redan flugit min Geting på fotbollsplanen många gånger, och på isen på Vallentunasjön, utan incidenter.

    Mycket lustigt.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-10 klockan 20:23.

  2. #2

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Mycket lustigt? Jag tycker det låter som skadeglädje....

  3. #3

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    54
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Jag har också svårt att se det lustiga i anekdoten!

    /Peo

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med Christer och Peo - tråkigt för de som drabbades.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Mycket lustigt? Jag tycker det låter som skadeglädje....
    Han höll alltid på med hack och nedlåtande kommentarer om min Far, som var ytterst högt utbildad, statligt anställd, en lägre lön, än hans egen far som var bilmekaniker, och han hånade mig för att vi hade en sämre bil än de

    Jag kunde starta min motor, utan hjälp av min Far, och jag kunde flyga linkontrollflygplanet utan hjälp.
    Det är därför jag hånar litet, om ni läser upp i början.
    Min kamrat ville vara en s.k. "Messerschmitt", eller "Besserwisser", men det gick icke så värst bra.

    Den enda som skadades, var hans far, som stoppade in fingrarna i den roterande nylonpropellern. Tur att han inte ägnade sig åt jakt eller på andra sätt med skjutvapen, för då skulle han möjligtvis skjutit sig själv i foten, eller någon annan person allvarligt.

    Jag kör icke upp en motorsåg i magen, kör ned handen i en köttkvarn, eller kapar armen på en bandsåg, för jag inser att dessa maskiner skall hanteras med varsamhet.

    Min egen far höll sina prinskorvar borta från propellrar. Han såg dock till att jag fick köpa en .35 O.S motor av Stefan och min far tvekade icke ett ögonblick om huruvida jag kunde hantera den utan skador på fingrarna.

    Sant och visst, icke ett svårt hugg eller skada. Bara litet blod.

    Han (fadern) skulle nog enbart ägnat sig åt rostiga bromstrummor istället.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-13 klockan 18:28.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det lustiga är att hans fader skulle starta motorn, som hans son icke kunde själv. Nu skadade ha sig svårt i handen, för han kunde icke mer än sin lille son.

    Man kan tro att människor blir intelligentare med högre ålder, men detta är icke alltid fallet.

    Jag kunde ju handstarta en O.S .35 som barn, men det kunde ICKE min fader, för han ville icke ta risken att få ett snäpp på fingret.

    Nu använder jag enbart elektriska startmotorer, eller "chicken-sticks", eller möjligtvis tjocka läderhandskar för mindre motorer.

    Jag stoppar aldrig in handen i en propeller på fullvarv, som min ungdomskamrats pappa.

    Mina fingrar skulle kapas och flyga i luften som bitar av prinskorv, om jag stoppade in dem i en mer kraftfull motor.

    Gjorde jag ett sådant dårskap, skulle jag bli handikappad, och ha svårt att sköta om toaletten efteråt, med en motor som har en eller flera hästkrafter.

    Felet hans pappa gjorde, det var att det bara var "lek" med modellmotorer, ingen respekt alls.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-13 klockan 20:32.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Håller med Christer och Peo - tråkigt för de som drabbades.
    Roger
    Det var bara en som drabbades, nämligen ägaren av linkontrollflygplanet, och hans Fader, okunnig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •