Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Tips om propellern.

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Tips om propellern.

    Ibland när en glödstiftsmotor baktänder, så kan propellern skruva av sig och muttern och brickan faller ned i gräset, svåra att hitta igen. Ytterst sällsynt kan det hända i luften också, och då är det omöjligt att hitta delarna. Propellern kan dessutom ta spjärn mot marken och flyga upp i ansiktet.

    Tipset är att trä på en eller två O-ringar på propelleraxeln, framför muttern. Nu kommer propellern högst troligen rotera fritt efter en baktändning och sitta kvar på axeln. O-ringen, en eller två, fungerar som en broms och spärr.

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Bra tips!!

    Hoppas bara att de sitter kvar efter det att startmotorn attackerat proppen och axeln...
    Retroholic!

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    På den tiden jag flög metanol-drivet (preskriberat nu) så vill jag minnas att det mest var 4T-motorer som slog bakut så att proppen och muttern kunde lossna. En del märken hade väl nån lösning med en specialmutter så att man inte så lätt förlorade den. Ofta gick det bra om man hade en spinner på som "plockade upp" muttern - har jag för mig i alla fall...
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Bra tips!!

    Hoppas bara att de sitter kvar efter det att startmotorn attackerat proppen och axeln...
    Det gör ingen skillnad om startmotorn lossar propellern, den roterar fritt på axeln likaväl. Jag har provat ut metoden och sett att den faktiskt fungerar i praktiken. Den är dock extra bra om man vägrar att använda spinner, som på en äldre modell, som traditionellt sett aldrig hade spinner.

    Bo.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Dubbelmutter/kontramutter är oxå en lösning...
    Retroholic!

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Dubbelmutter/kontramutter är oxå en lösning...
    Alla O-ringar har samma gängstigning, dvs. ingen alls

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Att en fyrtaktare "slänger" propellern beror på att den går för snålt...därför ska man alltid ställa den lite rikt!

  8. #8


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Men varför inte använda en vanlig självlåsande mutter?
    En fråga av ren nyfikenhet. Finns det någon avigsida?

  9. #9


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    En O-ring skulle kännas för osäkert.
    Jag görde med säkerhetsmutter avsedd för ändamålet då jag hade metanolare.
    Rädda mig flera ggr.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  10. #10
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Enda gången detta hänt för mig är när jag fått för mycket bränsle genom motorn innan den startat så startmotorn drar loss muttern… annars har det aldrig hänt, ni drar väl åt muttern för löst pojkar )

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har hänt nån enstaka gång på marken vid start av motorn och då enbart med 4T-motor. Så Mr.Bob kanske har rätt...
    Roger

  12. #12

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Kör alltid med dubbelmutter, Saito 180 är värst att protestera om man gör fel i startmomentet.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	82C81446-6207-4308-932C-51E10A574904.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	186,9 KB 
Id:	75805Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7F4FE208-A75B-4E93-BB65-99F8E68A65D1.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	155,5 KB 
Id:	75806Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	769EDE35-8C67-40CB-BE68-3DD295FE6184.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	183,9 KB 
Id:	75807
    Mvh
    Matti

  13. #13

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Saito 180 startar jag alltid baklänges,funkar klockrent med ett slag. Se bara till att det inte blir hydrallås innan.

    Thomas

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Mina fyrtaktsmotorer har förvisso en kontramutter, men inte tvåtaktarna. Jag anser att den O-ring eller två är bra för tvåtaktare. Jag har ingen lust att leta efter en passande mutter för en liten tvåtaktare, när en eller två O-ringar duger lika bra.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Motorn har alltid en tendens att baktända, oavsett om du snapsat den rätt eller använder rätt glödstift eller bränsle. Det är nämligen på det viset att om du roterar propellern något för långsamt, så baktänder motorn.
    Ingen av oss vågar handstarta en riktigt kraftfull glödstiftsmotor med fingrarna, eller så är vi vansinniga. Jag vet hur det känns att bli slagen på pekfingret av en .40 tvåtaktare när det är kallt.
    Senast redigerat av BJS den 2023-02-22 klockan 20:00.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Att en fyrtaktare "slänger" propellern beror på att den går för snålt...därför ska man alltid ställa den lite rikt!
    Det stämmer inte Jaka. Även perfekt justerade fyrtaktare kan baktända och även med perfekt justerad förgasare och bränsleblandning, och det perfekt avsedda glödstiftet i perfekt kondition.
    Förresten finns ingen perfekt justerad förgasare i startögonblicket, eftersom du måste snapsa motorn och göra bedömningar om hur sur eller torr den kan tänkas vara vid startögonblicket.

    Den perfekt justerade förgasaren svarar direkt på plötsliga gaspådrag utan tvekan. Den går fint på tomgång utan stopp. På fullgas går motorn på högvarv utan överhettning hela tanken, tills bränslet är slut.
    Startmotorn skyddar lilla fingern, men "chicken-sticks" klädda med en PVC-slang fungerar på nylon-propellrar. Träpropellrar kräver handstart, eller start med startmotor.
    Bo.
    Senast redigerat av BJS den 2023-02-22 klockan 18:10.

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Fysiken bakom ett skärande hugg av propellern vid ett s.k. bakslag är intressant.
    Nu baktänder motorn och ditt finger glider över eller förbi propellerbladet, fjädrar in i propellercirkeln och träffas av bakkanten av det andra propellerbladet. Aj.
    Om man istället använder en annan vinkel med fingrarna och handen, så kommer de fjädra utåt-framåt, och kommer icke träffas av det andra propellerbladets vassa bakkant.
    Man får kanske inte samma grepp eller kraft, men skärskadorna blir få eller inga.

    Bo.

  18. #18


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Tacka vet jag elmotorer.

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Vi äldre gillar att kunna flyga i stort sett kontinuerligt en hel dag med våra maskiner. Bara att tanka, ta en pust och kanske ladda batterierna en gång under dagen, medans vi grillar korv och dricker kaffe.

    Tjugo till förtio starter och landningar och mellanliggande konstflygning om tio minuter är bättre än två eller fyra dito med fem minuters konstflygning, för flygträningen och flygskickligheten.

    Är man väldigt intresserad av att lära sig start och landning nästan perfekt, kan man klara av minst femtio stycken under en dag.

    Bo.
    Senast redigerat av BJS den 2023-02-22 klockan 20:08.

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Man måste snapsa motorn hårt så att den blir blöt, sedan dra runt den och ventilera den före start, det är en annan sak än förgasarinställning, jaka.

    Nu kan motorn baktända, men med startmotor så är det inget större problem.

    När jag en gång justerat förgasaren, så vrider jag sällan på något av munstyckena, såvida det icke är kallt, som på den frusna sjön.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •