Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Futaba sensor mAh

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard Futaba sensor mAh

    Jag behöver hjälp av någon kunnig för att förstå vad jag gör för fel. Jag flyger normalt bränsledrivet men köpte en Mytho som är eldriven. Jag är total nybörjare när det gäller eldrivet. Det som inte fungerar är en sensor.

    Jag kraschade planet, hela nosen fram till vingen. Jag håller på att bygga en ny nos och det börjar bli dags att installera det elektriska. Så jag lade upp det på bänken för att testköra.
    Motor Hacker A60-5S
    BEC Castle Talon HV120
    Sensor Futaba SBS-01C ger mig strömstyrka och mAh
    Mottagare Futaba R70008 SB
    Sändare Futaba T18 SZ
    2x4 Lipo-celler = 8 celler

    Innan kraschen var planet så framtungt att jag hade placerat den tunga BECen långt bak i bakkroppen för att få balans. Sensorn är inlödd mellan plus- och minuskabeln ganska nära BECen, så sensorn är helt oskadad av kraschen. När jag nu bygger en ny nos så blir den 70 mm kortare än förut så att jag kan flytta fram BECen till mitten där jag kan nå den.

    Så, jag har monterat upp det kablage som satt i planet och fungerade perfekt förut. Sensorn är ansluten till den undre ingången SBUS2 i mottagaren. För kontroll har jag också anslutit ett servo till mottagaren. Allt ligger på bänken. När jag sluter kretsen så fungerar motorn och servot, och sensorns diod lyser grönt men ger inget utslag i sändaren, det står bara några streck där

    I sändaren under telemetri står det
    Curr F1678

    Current ---
    Voltage ---
    Capacity ---

    Sensorn ger alltså inget värde i sändaren när motorn snurrar. Det är något som jag gör fel, men jag kan inte komma på vad det är.

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard

    Jag lyckades lösa problemet själv. Sändarens manual säger att om man bara har en sensor så skall man bara ansluta sensorn till SBUS2 så känner sändaren igen sensorn. Men det gjorde den inte trots att den har gjort det tidigare. Men nu anslöt jag sensorn till ingången på baksidan av sändaren och tryckte på RELOAD. Då kände sändaren igen sensorn och nu fungerar det. Jag kan läsa av spänning, strömstyrka och förbrukade mAh. Detta är jättebra att ha. Att bara hålla koll på tiden är osäkert, det beror ju på hur mycket man belastar batteriet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •