Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sändare rådgivning

  1. #1

    Standard Sändare rådgivning

    Hej,

    Har modellflygare massor fram till 2,4 konverterings epoken sen tog andra intressen över för mig. Fram till nu har intresset legat på is men jag skulle vilja flyga något nu igen. Nu i detta uppvaknande så inser jag att min gamla jr 9x-II som är konverterad till frsky på den tiden inte är
    Så aktuell längre…. Och kanske inte heller min graupner mc-24.

    Har tittat runt massor i några veckor och landat mycket på frsky tandem x20s eller radiomaster tx16s.

    Mitt intresse är att flyga segel/motorseglare.

    Jag personligen känner att tandem mottagaren känns bäst för mig både ergonomiskt och utseende mässigt, jag är ganska övertygad om att allt jag kan hitta idag har de funktionerna jag behöver men det finns en sak som gnager. När frsky först introducerade på marknaden som ett system man konverterade sina radios med så var väl kvaliteten ganska debatterad. Men idag måste jag säga att det ser och känns toppen, är detta korrekt?

    Uppskattar alla tips och råd, tack på förhand

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Min uppfattning är att du inte behöver vara orolig för kvaliteten på FrSky. Har under flera år kört både Horus X12s och Taranis-sändare och en drös mottagare utan några problem även om jag sedan ett nåt års tid mest använder min Spektrum iX12-sändare - men det har absolut inget med några kvalitetsbrister hos FrSky att göra. Och den nya Tandem-serien ser ju riktigt trevlig ut så känns den rätt är det nog bara att slå till.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Jag kör Radiomaster Tx16S som är en mycket kompetent sändare som kan göra nästan vilka komplicerade modelluppsättningar som helst. Har multiprotokoll RF vilket innebär att man kan använda många olika mottagarfabrikat varav jag föredrar FrSky, exempelvis i mina segelmodeller kör jag G-RX8 som har inbyggd variometer och höjdmätare.
    Med det sagt så tycker många att det flexibla operativsystemet, OpenTX alternativt det modernare EdgeTX, båda kan kräva lång inlärningstid för att fullt utnyttja.
    /Leif

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast den nya Tandem-serien kör ju FrSkys's nya sändaroperativ vilket nog är mera likt andra konventionella sådana om man tycker att OpenTx/EdgeTx är lite komplicerat. Har man inte behov av att köra många olika protokoll så känns Tandem-serien som ett attraktivt val i mina ögon.
    Roger

  5. #5

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Banzaville.
    Frsky tandem x20s som du tittat på, absolut! X18 också fin men den har tyvärr mindre skärm och i och med det så är texten i alla menyer väldigt liten. Jag har använt båda och X20 är den sändaren jag skulle valt idag. Numera använder jag Tandem XE då jag gillar pultsändare bäst.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •