Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Långa strömkablar- problem?

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard Långa strömkablar- problem?

    Hej,

    Någon som känner till vilka problem långa strömkablar från batteri till mottagare kan resultera i?
    Jag är medveten om att man givetvis skall försöka hålla dem så korta som möjligt och alltid strävat efter detta.
    Nu har jag en lösning i ett flygplan där sladden ”måste” vara 50cm lång, med 2 kopplingar till förlängningssladdar (pga av cg, svårt att komma åt, möjlighet att kunna koppla bort batteriet helt).
    Från LiOn batteri till powerboxswitch (50cm), reglerar till 6v, sedan ca 25cm till mottagare. (2m plan m standardanaloga servon ok m 6v)
    När jag testade detta gick det bra en testrunda på marken, ca 20 min med motorkörning. Inga störningar eller glitchar. Allt fungerade perfekt.
    Vid test 2 så började motorservot låta konstigt efter nån minut, sedan började det ryka och jag stängde av strömmen. Så det är ju toast, men lätt att byta ut.

    Min undran är om detta kan vara en effekt av långa strömkablar, eller det är irrelevant? Servot var ett Hitec 225 men använt tidigare så det kan vara att det gjort sitt och valde att gå i pension”naturligt” så att säga. Jag har läst nångång att servona får jobba ”mer” med långa sladdar, vet ej om detta stämmer.

    Med vänlig hälsning, Magnus
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  2. #2

    Standard

    Hej
    Du skriver ej vilken mottagare du använder och en tanke kan vara att
    mottagaren är inställd för digitala servon, analoga servon blir då ej långvariga
    innan de havererar. Om strömkabeln är lång behövs grövre kabel, men om
    du ej kör med några ström hungriga servon borde det funka och ej så stort
    antal servon.
    Senast redigerat av Foppa den 2023-04-30 klockan 18:52.

  3. #3
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Det är en Futaba R7108 mottagare och en Futaba 18MZ i protokoll Fasstest. Så det skall inte vara ett problem väll?
    Det brukar vad jag vet vara en hel del glitchar och låta en hel del om så är fallet och enda gången jag råkat ut för det är när jag haft en Futaba sändare i Fasst multi mode m analoga servon. Nu är den i Fasstest 12ch
    Inström i mottagaren mätt till 5,9v (powerbox switch)
    Senast redigerat av MagnusStrömqvist den 2023-04-30 klockan 18:02.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  4. #4
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Aha, såg i 7108ans pdf manual att analoga servon inte kan användas i 12ch Fasstest mode. Kan vara det, så ställer om till 18ch och byter ut servot och testar. Kanske lika bra att ta fasst normalläge då jag ej använder telemetrifunktioner ändå.
    Senast redigerat av MagnusStrömqvist den 2023-04-30 klockan 22:08.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  5. #5

    Standard

    Långa strömkablar kan orsaka spänningsfall och störningar men inte brunnet servo. Störningar är ovanliga numera då vi använder 2,4 Ghz radio men förr satte man ferritringar på kablarna nära mottagaren och eller tvinnade kablarna. Långa och tunna kablar samt hög belastning (från servon) ger högt spänningsfall. Spänningen (under max belastning) in till mottagaren får inte bli lägre än vad som anges i manualen. Åtgärda med grövre kabel mellan batteri och mottagare. Undvik skarvkontakter.
    /Leif

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vet att i vissa Futaba-mottagare så binder den standardmässigt i "digitalservo-mode" vilket sabbat ett och annat servo i vår klubb så kolla detta noga. Eftersom jag inte längre flyger Futaba så har jag inga bättre tips men det kan också vara så att det är själva sändaren som själv väljer detta "mode" som default så manualen är som vanligt ens bästa vän...
    Roger

  7. #7
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Japp, märkt detta också.
    Det lurigaste är att i flera fall, när man inte tänkt sig för, så binder den upp och allt funkar. Testar på marken alltid med motor igång, räckvidd, lyssnar efter brummande från servon mm. Inga problem. Sedan när man står på plattan och skall iväg så pallar ej något servo mer och lägger av, med en liten puff. Man tror allt är ok, men det är som en tidsinställd bomb, för eller senare grillas ett servo. Bättre om det glitchat och hoppat direkt så att man vet att något inte stämmer.
    Skall vara mer observant gällande mottagar manualerna och rätt mode för servona helt enkelt. Länge sedan jag körde med analoga servon.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Spektrum binder alltid standardmässigt i det Mode som även passar analoga servon vilket jag tycker är rätt prio - då inträffar i alla fall inga servo-kvaddar av den anledningen.
    Roger

  9. #9
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Ledsen Roger, men är ”Futaba for life”�� Om inte radikala försämringar sker på sikt. Förutom detta, som egentligen är mitt eget fel som slarvat m manual läsningen, har jag inte haft en glitch på 35 år m Futaba. Ett system jag dock är intresserad av är Powerbox Core/Atom som jag gillar helskarpt. De har dubbelt av allt genomgående.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Magnus - har också kört Futaba många år tidigare men sen testat lite annat - bl a FrSky Horus 12S men nu är det mest Spektrum iX12. Allt har fungerat bra så slutsatsen är nog att det mesta fungerar numera och att allt INTE var bättre förr...
    Men OM du ändå funderar på att byta så är Jeti märket de flesta här väljer om man vill köpa nåt lite finare.
    Roger

  11. #11
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 259
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Om du har de långa kablarna innan spänningsreduceringen så borde din powerbox eller vad du nu använder markera ifall spänningen blir för låg. Det är rätt smidigt att använda de telemetrifunktioner du trots allt redan har tillgång till i din sändare via den mottagaren. Jag använder alltid FASSTest 18ch till de mottagare vars modellbeteckning börjar med 7 och då får du fulla funktioner exempelvis mottagarspänning etc i radion direkt. Det funkar alldeles utmärkt. Du kan också koppla in en en spänningsmätning direkt på acken (innan reduceringen) via färdig kabel som kopplas direkt i mottagarens lilla vita uttag på motsvarande sida från servokontakterna. Det är en ren voltmätare som klarar upp till 70V. Med den informationen kan du lätt sätta larm på när acken blir för låg och den dyker upp i displayen som EXT (uppe till vänster under REC) i displayen på din Futaba.
    Senast redigerat av Per P den 2023-05-08 klockan 12:36.
    Våga vägra Powerbox!

  12. #12
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 259
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vet att i vissa Futaba-mottagare så binder den standardmässigt i "digitalservo-mode" vilket sabbat ett och annat servo i vår klubb så kolla detta noga. Eftersom jag inte längre flyger Futaba så har jag inga bättre tips men det kan också vara så att det är själva sändaren som själv väljer detta "mode" som default så manualen är som vanligt ens bästa vän...
    Roger
    Kört Futaba i över 25 år men aldrig haft en mottagare som bundit i Speedläget av sig själv. Det är ett val man aktivt måste göra, men läser man inte på så kan det såklart bli fel oavsett vilket märke man använder. Jag vet väldigt många som gjort samma miss som Magnus med 12ch-mode vilket i nyare sändare betyder Speedläge och det står i manualen om man läser den.
    Våga vägra Powerbox!

  13. #13
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Kört Futaba i över 25 år men aldrig haft en mottagare som bundit i Speedläget av sig själv. Det är ett val man aktivt måste göra, men läser man inte på så kan det såklart bli fel oavsett vilket märke man använder. Jag vet väldigt många som gjort samma miss som Magnus med 12ch-mode vilket i nyare sändare betyder Speedläge och det står i manualen om man läser den.
    Precis den missen jag gjorde Per!
    Ibland går det för fort. Och inte använt analoga servon på länge.
    Tur att man inte hann upp i luften
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag bytte HF-modulen i min sändare och köpte en passande hopp-frekvensmottagare som verkar på 2,4 GHz och många kanaler. Mottagaren har två korta antenner som jag monterat dels vertikalt, och dels horisontellt. Aldrig mer några glitchar eller ryck överhuvudtaget.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •