Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Färgspruta för flyg/helikoptrar?

  1. #1

    Standard Färgspruta för flyg/helikoptrar?

    Hej,

    Jag börjar bli mer och mer i behov av att få saker och ting målade med nåt annat än pensel.

    Jag har en airbrush, en Iwata Eclipse CS 0,35mm munstycke med "gravitybytta" samt en tyst (45dB) kompressor med tank, 0-4 bar regulator, vätskeavskiljare. Men den målar man inte hela flyg med, köpte den för weathering och för målning av smått för att lära mig. Jag målade ett EPO-flyg på 85 cm och jag orkade inte måla andra varvet för det tog sån himla tid men den fjuttsprutan.

    Min plan... som jag ser det nu... så det jag tänkte måla är väl typ helikopter-skalakroppar (450, 500 max) och en del EPO-flyg vars delar är mindre än 1 m. Så inte stora grejer. Större behöver jag bättre plats för eller lejer bort till bekanta lackerare. Hellre nån spruta som tar lite tid än nån dundergrej som behöver ett garagestort rum för att lacka i. Räcker kompressorn?

    Jag vet inte vad man ska lacka med för färger heller, har bara vattenlösliga just nu och jag antar att man vill måla med nåt tunt när man målar tex EPO. Jag vet att min Iwata 0,35 inte klarar tjocka färger så himla bra.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Hej,

    Det finns "små" sprutpistoler, som är större än en airbrush, men ungefär som "en halv" vanlig färgspruta.
    De är mindre till formatet, och har oftast ett 0,8 mm munstycke som standard i stället för det vanliga 1,5 mm.
    Strålfiguren är påtagligt mindre än hos en fullstor sprutpistol, men avsevärt större än hos en airbrush.
    För övrigt har de samma egenskaper som en "stor" sprutpistol, och de klarar faktiskt även ganska "stora" jobb, om så krävs...

    Jag kan tänka mig att det är ungefär något sådant du behöver.

    Här är ett exempel i rimlig prisnivå:
    Spotrepair färgspruta | Bilfärg.se (bilfarg.se)

    ------------------------------------

    I mitt forna jobb har jag haft tillfälle att få testa ett par förnämliga tyska "småpistoler", som hette SATA MINIJET och SATA DEKOR. Mycket bra grejor med utomordentlig reservdelsservice osv, men prislappen är litet avskräckande....!
    Senast redigerat av Bosse Jansson den 2023-05-09 klockan 09:06.

  3. #3

    Standard

    Fick ett tips av en billackerare som använder Sata och Iwata (som jag använder nu) att skaffa liten "paintgun" och inte en "airbrush", så det där låter rimligt. I övrigt var tipsen lite väl dyra, men jag så på Iwatas hemsida att de har en liten paintgun med 0,4 mm munstycke som bra räcker till att måla motorcyklar med. Inte så dyr heller. Det låter som ett litet munstycke med tanke på att jag nu har 0,35 och det är pluttigt, men den där hade ju betydligt högre tryck. Kanske bättre ta en med större munstycke i så fall och inte behöva köpa ny kompressor. Största av de små hade 0,5 mm, sen var det 1,3 mm + som gällde på de större. Hur som, jag blev klokare. Kanske inte gör nån nytta av att ha en till Iwata, de har ju ändå inte samma delar antar jag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En färgspruta med ovanliggande kopp torde vara ditt val, inte underliggande dito således. Storleken är inte så jätteviktigt, men rätt storlek på munstycket och lufttrycket.

  5. #5

    Standard

    Finns inte så många vettiga större sprutor med ovanpåliggande kopp/gravitykopp. De flesta är väl under? Målade en heltäckande sak häromdagen, jösses va tid det tar med min nuvarande spruta... tar flera minuter och jag måste måla flera varv. Måste ha nåt större!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

  7. #7
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Smile

    Lo-tech, för småjobb...


    Hej,

    Detta kanske för oss litet utanför tråden, men när det gäller snabba småjobb, t.ex. vid skalabyggen m.m. kan detta enkla redskap vara värt att påminna om:
    En "atomizer"....!
    Låter väldigt hi-tech, men är raka motsatsen....

    Ingen kompressor, ingen slang, ingen sladd.....!.....allt bygger på den egna lungkapaciteten, och den är lätt att plocka fram när det behövs, och lätt att diska av....


    Atomizer
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Atomizer 1.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	227,2 KB 
Id:	76489
    "Atomizern" bygger på samma princip som den gamla "fixérsprutan, som många känner till, men den är inte fullt så bökig att handskas med, eftersom den kan manövreras med en hand, och eliminerar allt fumlande med lösa burkar m.m....


    Fixérspruta
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Fixerspruta.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	38,7 KB 
Id:	76490
    ...fungerar också, men är inte lika praktisk...



    Ville bara visa att den finns.
    Kan hittas på många ställen på nätet...

    /Bosse
    Senast redigerat av Bosse Jansson den 2023-07-09 klockan 17:32.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Jag har under flera år använt flera färgsprutor
    b.la Airgunsa i olika storlekar med överliggande kopp och nu de senaste 10 åren tyska SATA minijet 3000B (1mm munstycke för mindre ytor ) samt en större SATA spruta med 1.4mm munstycke ( köpt på loppis för 10 kr). Till små detaljer har jag också en airbrush från Iawata
    Till dessa sprutor har jag en 25 liters kompressor på 1/4 hk.
    Tsunamin nedan är lackad med den större sprutan då SATA minijet med 1mm munstycke är för liten för större ytor (kroppen är ca 85cm lång).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230806_115907.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	541,7 KB 
Id:	76585  
    Senast redigerat av jaka den 2023-08-06 klockan 13:45.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Senaste bygget Tsunami Quarter Midget pylonracer (MVVS 3,5cc motor och minipipa) konstruerad av mig 1987. Artikel i Modellflygnytt .Modellen byggd i balsa , klädd med 25 glasfiberväv/gjutepoxy och lackad med 2-komp billack.Panellinjer gjord med schneider 220S tuschpenna (0,4mm linjer)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230729_125934.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	332,6 KB 
Id:	76586  
    Senast redigerat av jaka den 2023-08-06 klockan 13:49.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •