Har monterat en helt ny OS FS 90 i ett Pietenpoohl-likande plan. Allt står på japanska så jag undrar vilken propellerstorlek för inkörning och hur kör jag in den. Hur stor propeller för flygning? Totalvikt med tom tank 3,3 kg.
Har monterat en helt ny OS FS 90 i ett Pietenpoohl-likande plan. Allt står på japanska så jag undrar vilken propellerstorlek för inkörning och hur kör jag in den. Hur stor propeller för flygning? Totalvikt med tom tank 3,3 kg.
Kolla i manualen!
https://www.os-engines.co.jp/english...1s2_series.pdf
//Mange
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!
www.strangnasmodellflygare.se
Är det den "gamla" FS90 som du har...? Här är en testartikel från 1984, som också kan vara intressant.
I testerna användes propellrar från 12" till 16" (x6 i stigning)
OS FS-90 (sceptreflight.com)
/Bosse
Tack, det var vad jag behövde veta.
Den gamla, ja. Tack, det var vad jag behövde veta.
Jag flyger med 12x6 med en .70-motor. Det ger vid handen 90/70 x 12 = ~15 X 6, givet att varvtalet är ungefär detsamma, dvs. ungefär 9000..10.000 Rpm. Maximalt. Fem eller tio procent Nitrometan.
Olika propellrar är olika bra. Jag anser att de Engelska av glasfiberarmerad nylon från Master-Airscrew är väldigt bra för fyrtaktare. Inte lika bra för tvåtaktare dock, eftersom den serien av propellrar är inte alls lika bra och är ineffektivare.
Jag brukar balansera dem med några hagel i det ihåliga navet, fixerat med modellera, så att det inte trillar ur vid demontering. Jag brukar också slipa av gjutskägget och runda av propellern försiktigt, så går den så bra, så bra
Min motor maxar ut på ett något högre varvtal (10%) än normala motorer av samma typ, för jag har balanserat vevaxeln med vikter av Wolfram.
Tomgången är också extremt förbättrad i det att haltandet har minskat och gången är betydligt jämnare.
Av ekonomiska skäl är sällan eller aldrig vevaxlar för encylindriga modellmotorer utbalanserade så gott det går, om man bortser från tävlingsmotorer. De är dock omöjliga att balansera ut helt, men man kan förbättra extremt mycket på de enklare motorerna.
Senast redigerat av BJS den 2023-05-29 klockan 17:19.
Har du prövat att handstarta en O.S-90 med ditt lilla pekfinger ?
En liten Cox-Babe-Bee lärde mig att hugg från propellern gör ont. Sedan lärde jag mig att en O.S. Pet 0,09 slår hårdare, och sedan en O.S. 35 på mitt finger, aj som fan, vad ont det gör
Det värsta är när man gör ett misstag i hård kyla, för det gör så jävla ont i fingret.
Nu använder jag startmotor eller chicken-stick.
Det var en Dansk som visade mig ärret i hans finger när jag var barn, väldigt roligt, han varnade mig![]()