Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bygga fjädrande landställ för STOL-flyg?

  1. #1

    Standard Bygga fjädrande landställ för STOL-flyg?

    Hep,

    När jag började RC-flyga så var mitt första RC-flyg (som jag flög med) en ThunderTiger Tiger Trainer 60 med noshjul. Flög en hel del. Kraschade en gång i ett träd, reparerade det, sen rakt ner i marken väldigt hårt, reparerade det, sen ner i marken på riktigt! Stjärten blev hängande som en trofé i ett förråd ett decennium+.

    Fick ett ryck efter att jag fick en rätt så gammal vinge till övers pga extravingar med ett annat flyg, med nåt som liknar fowler-flaps som jag flugit med ett annat flyg och funkar väldigt bra. Så jag började bygga det som var borta av flyget, nästan klart, och gör ett flyg av allt detta, blir ett STOL-flyg med stora hjul fram, sporrhjul bak och... fjädrande huvudlandställ tänkte jag alltså. Och då menar jag inte som originalet, ett stumt pianotråds-ställ eller en böjd aluplåt. Jag tänker på nåt tex av 4 mm pianotråd med nån sorts fjädring, vare sig det är gummiband eller vad det nu är för sofistikerat. Behöver inte vara lika avancerat som Mike Pateys Scrappy, utan nåt enklare. Ideér? Vill ju inte att flyget ska gå på nosen när den landar heller.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ska det inte vara en skalamodell, så funkar torsionsfjädring riktigt bra.

    Den bakre delen av benet sticks in i en hylsa (mässingsrör) i kroppssidan, den främre vinkeln ledas i en pianotrådsögla.
    Sen får man på något sätt se till att ställbenen hålls ihop, kanske med gummiband under kroppen.


    Ungefär så här, dåligt ritat i Word...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Namnlös.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	18,3 KB 
Id:	76337
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Varför inte bygga exakt som Mike Pateys Scrappy

    Jag har byggt en hel del olika landningsställ med olika typer av fjädring. Jag brukar använda 4 mm pianotråd eller 4 mm kolfiber och en hel del små 3D printade delar. För själva fjädringen har jag använt både stötdämpare för RC bilar, och gummiband klippta ifrån cykelslang.

    Skickar med lite bilder här som inspiration

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC03714.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	467,1 KB 
Id:	76326 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC03728.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	277,0 KB 
Id:	76327 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_AXB1150.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	216,0 KB 
Id:	76328 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_AXB1151.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	147,2 KB 
Id:	76329 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	landingGear3.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	123,5 KB 
Id:	76330 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	landingGear4.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	115,2 KB 
Id:	76331 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	landingGear5.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	123,6 KB 
Id:	76332 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	noreGear2.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	171,7 KB 
Id:	76333 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	noreGear3.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	168,9 KB 
Id:	76334 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC02691.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	188,9 KB 
Id:	76335 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC02681.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	262,4 KB 
Id:	76336

  4. #4
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ska det inte vara en skalamodell, så funkar torsionsfjädring riktigt bra.
    Thomas förslag i #2 är en funktionell och bra konstruktion.
    Jag har testat en variant på den, som visas här:

    Här är stället gjort i en enda del, och är helt inbyggt i kroppen.
    I bakre änden är det "ledat" i urtagen i spantet, och ställets enda (!) fästpunkt är framme vid motorspantet, där det är sytt och limmat.
    Detta innebär minimal "brytning" i träkonstruktionen vid hårda landningar, eftersom "torsionsstavarna" gör större delen av jobbet.

    Bild 1 - 5 visar min "Footrot Flier", och detta ställ har nu hunnit bli väl beprövat.......fungerar väldigt bra...!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0001.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	1,40 MB 
Id:	76338Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0002.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	245,9 KB 
Id:	76339Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0003.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	1,51 MB 
Id:	76340Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0004.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	1,38 MB 
Id:	76341
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	019 -  230206.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	126,6 KB 
Id:	76345





    Styrkt av de goda erfarenheterna med FF:s ställ , har jag även gjort en liknande konstruktion på mitt nuvarande byggprojekt, fast i mindre skala.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0005.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	640,9 KB 
Id:	76342Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0006.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	124,7 KB 
Id:	76343

    ....ja, det tål verkligen omild behandling, utan att bryta i konstruktionen.... :-)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0007.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	113,6 KB 
Id:	76344

    ##########################

    Hittade denna bild, som visar samma variant som Thomas föreslår här ovan:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0033.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	20,4 KB 
Id:	76346


    ################


    "Tricket" med ett väl fungerande torsionsställ är att välja "rätt" tjocklek på pianotråden (beroende på modellens storlek och vikt), så att torsionsstavarna verkligen ges chans att jobba.....
    Senast redigerat av Bosse Jansson den 2023-05-29 klockan 12:02.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sen går det ju alltid att förstärka lite med diagonala fjädrar eller gummiband, ungefär som ett CUB-ställ...

    Retroholic!

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Graupner Taxi med ett nosställ från en annan Tysk leverantör, Kavan modifierat. Solitt. Huvudställ av 3,0mm pianotråd. Nosställ av dubbelt pioanotråd av samma dimension och 4,0 mm upp i spantet.

    Jag har aldrig stukat huvudstället efter 40 timmars flygning på land eller vatten.

    Ja, det duger bara för ett flyg som väger mindre än 2,5 kg. På land bara 1,7 och extremt lätt och vacker. Kan utföra tunnelroll, Wing-over och extremt lätta landningar.

    Landningarna är lätta, inte för landningsstället, utan för den lätta sättningen av maskinen vid utplaningen på asfalten eller gräset. Full stallning av vingen med +30° upp höjdroder.

    Några kan tycka att den har små höjdroder, men jag flyger dock alltid maximalt med 30° vinkel i höjdrodret och präcis på gränsen i det baktunga. På samma vis maximalt sidroder, 30°
    Senast redigerat av BJS den 2023-05-29 klockan 19:21.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Det är extremt svårt att bygga fjädrande landningsställ

    Du kanske vill bygga så kallade "oleo-struts" Lycka till. Det kommer inte hända.

    Det jag talar om är olje-dämpade gas-stöt-dämpade landningsben.

    Det kommer aldrig att hända i den lilla skalan.

  8. #8

    Standard

    Detta flyg jag har är .60-size och kommer få nån .72 eller större fyrtakt-metanolare.

    Men hur är det med pianotråd, hur böjer jag det? Bara att böja? Eller måste det värmas/kylas när man böjer? Har man en gång landat dåligt med ett flyg med pianotrådslandställ så kan man böja tillbaks, men det blir mjukt sen och böjer sig lättare och lättare.

    Skala är det inte alls. :-D

    Jag är bara ute efter ett välfungerande STOL-flyg så jag kan starta och landa varje varv så länge tanken räcker, typ.

    Men det där med mässingsrör och 4 mm pianotråd samt gummiband eller nåt sånt... det låter enkelt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu är jag ingen expert på det här med pianotråd, men det är väldigt lätt att böja 4-5-6 mm om man först värmer tråden med gaslåga.
    Tyvärr försvinner härdningen, men jag har provat med att "återhärda" genom att värma stället på nytt, och sen doppat det i vanlig motorolja.

    Och det funkade, stället blev hårt igen!
    Retroholic!

  10. #10
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Pianotråd låter sig böjas ganska snällt, så länge man inte försöker göra "knivskarpa" böjar. Om man tillåter en viss radie i böjarna är det sällan några problem. Om tråden är tjock, kan man använda skruvstäd och hammare, bara man är litet varlig och observant på hur tråden beter sig.

    Sedan finns det förstås pianotråd och "pianotråd" på marknaden, och tyvärr dyker det ibland upp en sprödare trådsort, som inte tål att böjas i lika små radier som den "riktiga" pianotråden.....

    ########################################


    Knep: Att få ett pianotrådställ formstabilt.

    "Normalisering" av pianotråd:


    1. Gör landstället färdigt, precis som du vill ha det.
    2. Lägg in det i bakugnen, som kommit upp i 230°C.
    3. Låt det ligga i 230°C i 20 minuter.
    4. Sänk sedan temperaturen 30°C varje kvart (använd äggklocka), ner till rumstemperatur.
    Klart...! Nu har du ett ställ som hellre fjädrar tillbaks till sin "normaliserade" form, i stället för att deformeras vid hårda landningar.

    Tittar man noga på tråden brukar man kunna se små stänk av "halmgult", vilket indikerar att materialet genomgått en anlöpningsprocess.

    Jag lärde mig det här knepet ganska nyligen (!), och kan bara bekräfta att det fungerar utmärkt.

    %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

    Här böjer jag till ett ganska kraftigt ställ med hjälp av både skruvstycke, tång och hammare.
    Man får "känna efter" vad tråden klarar.....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vespus.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	92,7 KB 
Id:	76347
    Senast redigerat av Bosse Jansson den 2023-05-30 klockan 15:32.

  11. #11

    Standard

    Okej, finns lite hopp nu då... :-)
    Jag vill inte att pianotråden ska böjas i hårda landningar (sproingggg-landningar), utan jag vill ha en konstruktion med nån sorts fjädring som tar landningen. Nåt med fjädrar, dämpare, eller bara gummiband.
    Thomas och Axbri är inne på rätt linje.

    Jag har pysslat och labbat med fjädring på RC-bilar (1:10 upp till 1:5) med olika fjädrar och oljor, men jag har inte såna dämpare hemma. Slutat med RC-bilar.

    Kan vara en kul utmaning designa nåt eget, men kul se vad andra gjort också. Ibland är det dumt uppfinna hjul på nytt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •