Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Såga balsa/plywood

  1. #1

    Standard Såga balsa/plywood

    Efter 127 flyg (RTFs, ARFs, Kits / EPO, trä, glasfiber) så var det dags att ta mig an scratchbygge (utgår från endast ritning). Satt några timmar och mätte på ritningen och skrev upp mått. Sen hade jag en lång lista på vad jag behövde. Men det fanns ju inte balsa och plywood. Utan det fanns flera sorter av bägge. Så jag fick klura vidare nån timme på vad jag skulle ha för träsort till de olika ställena på flyget. Sen hade jag slutligen en lång lista på olika trämaterial, mått och antal. Beställde och fick hem allt. Beställde även en sån där Proxxon kuperingssåg eller va de heter... figur/sticksåg för att såga just spryglar, spanter och vad nu allt heter.

    Men... jag vill ju inte ha plywood-bitar med fransar och bitar bort, samma med balsa. Vill ha fina bitar! Inte vingligt sågade kurviga bitar heller. Har höga krav på mig själv nu. Kunde ha beställt laserskuret här på ön, men det ville jag inte. Jag vill lära mig såga!

    Ni är flera som är ena jäkla duktiga på träsågandet och byggandet, vad har ni för tips?
    Hur sågar jag tex 1 eller 2 mm mjuk lätt balsa? Sån där som man plankar med på små modeller (det hör inte till detta flyg dock). Eller hur sågar man utan fransarna/bitarna borta? Hur sågar jag ut många exakt likadana bitar? Osv...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    1-2 mm balsa går nog inte att såga med fina snitt, det hade jag skurit med en riktigt vass brytbladskniv.
    Sen är en stållinjal väldigt användbar, står emot mycket våld och blir fina snitt.

    https://www.biltema.se/verktyg/matve...jal-2000035029

    Och en vinkelhake måste man ju också ha!

    Funkar även bra till plywood upp till 1,5-2 mm.
    Plywood brukar jag grovsåga och slipa till rätt form.

    Till krokiga linjer använder jag en sån här

    https://digitaltmuseum.se/021028809637/mall

    perfekt för att skära ut spryglar mm.

    Och ska du skära ut spryglar till en vinge med raka linjer är tipset att göra ett par exakta spryglar i plywood som man sätter i varje ände av grovskurna (2-3 mm) balsaämne, och sen slipar till rätt form.
    Till en vinge med elliptisk eller trapetzoidformad form får man nog (tyvärr) skära ut varje sprygel för sig.

    Mycket olika gamla tips & tricks finns här, dom funkar även idag....

    https://www.facebook.com/ModelAirplaneNews/
    Retroholic!

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu skall jag inte utge mig för att vara mera erfaren än jag är men jag har en liten Proxxon bandsåg med fint blad och den sågar jag både balsa och plywood med utan problem. Skall man t ex göra spryglar av balsa så tar jag först en (eller flera) kopior av sprygeln på en kopiator, sen "limmar" jag ihop ett antal balsabitar som skall bli spryglar (med ett tunt lager spraylim - dom skall knappt fästa vid varandra) och sist limmar jag med samma spraylim på papperskopian av sprygeln på den yttersta balsabiten av de jag limmat ihop. Sen är det den lilla bandsågen som gäller. Bara att såga ut "högen" så har man kanske 5--10 färdiga spryglar. Då gäller förstås att vingen har konstant korda. Har fungerat bra för mig men är som sagt ingen mästerbyggare a'la Thomas.
    Roger

  4. #4
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard Scratchbygge

    Hej,

    Det finns inte bara ett sätt att lösa uppgifter, men med tiden växer olika metoder och tricks fram, som kan vara väldigt individuella.
    Här är en liten beskrivning av några av mina favoriter och "tricks" när det gäller scratchbygge.
    Kanske går det att plocka en och annan idé......


    Knivar
    Precis som Thomas nämner, klarar man sig jättebra med en brytbladskniv, men sedan jag började använda skalpeller, har det inte köpts så många brytbladsknivar. Skalpellen är stadigare och vassare, och kan vara värd att fundera på.

    Världsledande skalpellfabrikant är Swann-Morton, och det finns ett helt universum av olika skaft och blad.
    Googla på "Swann-Morton handles" och "Swann-Morton blades".

    Här är min favorit. Swann-Mortons skaft "Nr 4" med blad "23".
    Fungerar till nästan allt.
    Som modellbyggare klarar man sig (i stort sett) enbart med denna kombination.
    Även väldigt bra till klädsel.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H No 4  Bl 23.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	108,1 KB 
Id:	76348

    Detta är egentligen "lyx", men jag har även en variant som heter "Major". Litet större och ännu stadigare än ovanstående. Man måste inte ha den, men visst är den bra...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Major.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	115,9 KB 
Id:	76349

    ---------------------------------------

    Sågning

    En tunn "dragsåg" är väldigt bra för raka snitt.
    Den undre bilden visar ett bågfilsblad som jag skurit på längden och gjort smalare, samt slipat ner skränkningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	007 sågblad.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	81,8 KB 
Id:	76350


    Någon som minns barndomens "lövsågsbräda"...?
    Avfärda den inte...!...den är enormt praktisk för modellbyggaren.
    Jag har gjort en något större variant av detta gamla slöjdredskap, och jag använder den väldigt ofta.
    Jodå, jag har också en elektrisk kontursåg, men minst 8 gånger av 10, föredrar jag denna enkla pryl, helt enkelt för att det som regel går snabbare, om man räknar in allt kringjobb.
    Lövsågsbrädan skall absolut inte föraktas...!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	001 Lövs-bräda.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	225,2 KB 
Id:	76351


    ----------------------------------------------------

    Slipning

    Med tiden växer det spontant fram en rejäl arsenal av slipklossar, slip-plankor m.m.
    Kan vara plana, konvexa, konkava, runda, små, stora....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	004 slipklossar.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	353,9 KB 
Id:	76352

    -------------------------------------------

    Här är ett par användbara redskap:

    Min-hyveln och listskäraren.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	006 hyvel + master.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	106,9 KB 
Id:	76353

    Denna "klassiker" blir aldrig inaktuell....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	005 nypor.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	34,4 KB 
Id:	76354


    -------------------------------------------------


    Att överföra former från ritningen till balsa, plywood m.m.

    Här är ett sätt som jag använt mer och mer, sedan jag upptäckte dess fördelar, och lät mig skämmas bort :-).


    Först brukar jag scanna in detaljerna som skall överföras i datorn, och skriva ut, för att inte förstöra ritningen (men det är ju frivilligt hur man gör...) Jag gillar inte att klippa sönder ritningar...


    3M Spray Mount är ett spraylim som är "löstagbart", ungefär som post-it-lappar.
    Fungerar väldigt bra till detta ändamål.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vesp-03.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	206,0 KB 
Id:	76355

    Spraya baksidan på ritningsbiten med Spray-Mount.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vesp-04.JPG 
Visningar:	15 
Storlek:	327,8 KB 
Id:	76356

    Klistra arket på balsan
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vesp-05.JPG 
Visningar:	16 
Storlek:	452,2 KB 
Id:	76357

    Såga eller skär, beroende på tjocklek. Just utanför linjen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vesp-06.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	250,5 KB 
Id:	76358

    Slipa sista biten, precis till linjen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vesp-07.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	236,4 KB 
Id:	76359

    Dra bort pappret.
    Så får man komponenter som stämmer exakt med ritningen.
    Mycket bättre precision än det gamla "kalkerpappret"...!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vesp-08.JPG 
Visningar:	16 
Storlek:	783,2 KB 
Id:	76360

    ------------------------------------------------------


    Jag vill inte vara någon "messerschmitt" och hävda att metoderna är överlägsna på något sätt, och jag är gammal nog att inse att man kan göra saker på massor av olika sätt, men nu har jag beskrivit hur det ser ut i min hörna....



    /Bosse
    Senast redigerat av Bosse Jansson den 2023-06-01 klockan 12:45.

  5. #5
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard Mer om scratchbygge

    Om man är "fostrad" i den moderna modellflygsvärlden, med laserskuret, caddade ritningar osv, ligger en potentiell fara på lur när man skall göra sitt första scratchbygge från en äldre ritning:
    Jag har sett det hända flera gånger, i min omgivning.
    Dvs, att man först skär ut alla detaljer från ritningen, och sedan bygger resten.
    Gör inte det...!
    Vad händer...?
    Jo, vissa, kanske alla de noggrant utskurna detaljerna passar inte...!

    Orsaken kan bestå av flera faktorer, t.ex. att ritningen, som kanske är handritad med tusch och dragstift för många år sedan, innehåller rent mänskliga missar, eller att byggaren överfört materialdimensioner från tum till mm, och därmed ändrat vissa mått (t.ex. kroppsbredden) en aning, eller vingspetsar som inte passar de "nya" fram- och bakkanterna.....
    Eller att "den mänskliga faktorn" varit framme när man sågat ut spanten....
    Och så vidare....

    När man t.ex. byggt två kroppssidor med "eget" lösvirke, satt ihop dem via spant som man själv sågat ut osv, är det föga förvånande om t.ex. halvspant som man skurit exakt efter ritningen, inte passar.....

    Nu befinner vi oss i ett helt annat universum än i "cad- och laservärlden", och inget kan tas för givet längre.

    Så, när man skratchbygger:
    Bygg huvudkomponenterna först, kontrollera, och skär sedan ut alla smådetaljer från ritningen, och gör då nödvändiga justeringar för att få dem att passa...!

    Ja, det var hela budskapet.....

    Det här skall inte ses som något avskräckande eller "dåligt".
    Är man bara observant, och gör saker i rätt följd, är det inget problem alls.

    /Bosse
    Senast redigerat av Bosse Jansson den 2023-06-01 klockan 17:58.

  6. #6

    Standard

    Åh, va mycket svar! :-D

    Skalpeller... check! Har jag ett drös, dock inte såna där kraftiga, bara vanliga Rxel eller va dom heter. Måste provas.
    Stållinjaler... check! Har jag också några varianter, men det är inte mycket som är rakt på ritningen. :-D
    Vinkelhake... check!
    Krokigalinjergrejen... Nånstans jo... men det skulle vara en sån i stål annars. Men jag är rätt stadig på frihand så att skära ut nåt med skalpeller är ett mindre problem än att såga rakt med en sån där Proxxon jag har. Men nog hade ett verktyg gjort det lättare.
    Sån där smidig liten "dragsåg" har jag också, den är väl en av de få verktyg jag använt till tidigare kit-byggen.
    Har även nåt mindre och mycket mer fintandad hävare "såg" från UK som jag skaffade via en byggare här, sågar fint som sjutton och dubbelsidig.
    Slipklossar, skaffat ett gäng olika senaste tiden, bra med olika sandpapper på dem, tröttnat på byta sandpapper hela tiden.
    Hyvel har jag en i alu, nåt som funkade mycket bättre än jag trodde. Tar inte länge manuellt fixa LE på ett bygge tex.

    Gäller ju att tänka till när man sågar... ska man såga bort svarta linjen, eller ska man såga utanför den?

    Men det där med att föra över från ritning till trä hade jag ju inte tänkt långt på. Jag har en oanvänd pappersritning som köptes hit från USA av en annan flygare här, en rulle med en bunt ritningar alltså. Är Don Smith design och Precision Cut Kits som fixat ritningen.

    Det där med att bygga i rätt ordning så man inte får göra om delar man sågat fel, det var ju ett bra tips.

    Att kopiera ritningen... den har sånt där klistermärke och flera texter påklistrade där det står att man inte får kopiera. Ska se om det går ändå, ska ju inte sälja kopior direkt. :-D Har tillgång till kopiatorer och även om jag är snäll A0-kopiatorer och -scanners.

    Jag har ju byggt byggsatser förr, håller på, men nästan alla är laserskurna och det finns en bygganvisning med. Next level är ju att bara utgå från en ritning och det var dags nu.

    Det var hur som helst sågandet av olika balsatyper och tjocklekar samt plywood som var det jag ville bättra kunskapen med så jag får fina delar direkt utan att göra om eller slipa en massa eller att de saknar trä där jag sågat... Får testa mig fram bara.

    Avskräckande? Näh, mer taggad än nånsin! ;-)
    Men ös på med tipsen bara, är fler här som läser.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Rakbladshyvel glömde jag!

    SKA ingå i varje lösvirkesbyggares verktygslåda....
    Retroholic!

  8. #8
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Smile

    Gamla missar blir som nya....

    En annan "överraskning" som kan drabba scratchbyggaren är när ritningen åtföljs av inscannad "printwood" från originalbyggsatsen.
    Inte så sällan har byggsatstillverkaren hunnit förnya sina stansverktyg eller tryckunderlag en eller flera gånger under byggsatsens livstid, och det är inte alldeles säkert att det stansade eller tryckta materialet stämmer exakt med ritningen.
    De flesta som har byggt äldre byggsatser "förr i tiden" har säkert råkat ut för detta någon gång, och om man scratchbygger från ritning, trillar man lätt i samma grop....

    Förskjutningar i skalan kan dessutom ha skett vid själva inscanningen...


    Scannat direkt från balsaflaket.
    Ett "typiskt" printwood-ark som medföljer en del äldre ritningar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Printwood.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	269,9 KB 
Id:	76362

    Att gamla konstruktioner bevaras och görs byggbara för senare generationer, är ju i grunden en bra "kulturgärning", men i vissa fall kan även byggsatstillverkarens tillkortakommanden föras vidare. rakt av....
    Och ibland går det också snett i själva digitaliseringen....

    Så, även här får scratchbyggaren vara vaksam, och inte ta något för givet...!


    Senast redigerat av Bosse Jansson den 2023-06-02 klockan 10:59.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •