Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Moki 40 boxer

  1. #1

    Standard Moki 40 boxer

    Har fått tag i en motor som ser ut att vara tillverkad av Moki. Ser ut att vara 2takt metanol. Metanol känner jag inte för så frågan är om det är värt att konvertera till bensin eller om man bara ska sälja motorn som den är.

    Hittar ingen info på nätet om motorn, förutom den här videon. https://www.youtube.com/watch?v=paiU30mIlCo

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230531_211950_1.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	312,6 KB 
Id:	76363

  2. #2
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    113
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Helt klart intressant motor ,är intresserad av den om du säljer.

  3. #3
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    67
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Den ser inte ut som en metanolmotor.
    Den på filmen är definitivt en bensinmotor.
    Om du öppnar upp motorn ser du om vevstaken är nållagrad eller bronslagrad. Det avgör vilken oljeinblandning du ska ha.
    Vilka stift sitter i den? Finns ju 1/4" tändstift med samma gänga som glödstift.
    Sitter det magnet i medbringaren till tändningen?
    Förgasaren ser ut som en Walbro, och de är inte anpassade till metanol i original.
    Många frågor som behöver svar är jag rädd för.

  4. #4

    Standard

    Jag trodde också att det var en bensinmotor först men blev besviken när jag inte såg några givarve eller tändsystem. Stiften som sitter i ser ut som glödstift.
    Jag har haft metanolmotorer men aldrig någon bensinmotor till modellflygplan men jag hade förväntat mig tändstift och någon vevaxellägesgivare.

    Motorn kommer från en skum vertikalstartande drönarprototyp som vi skrotade på jobbet. Dateringen är lite okänd men det är nog minst 20år gammalt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •