Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ta bort flex i roderstång?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard Ta bort flex i roderstång?

    Har lyckats hitta en Ultimate i 40-size igen.
    Hade en sån för kanske 15 år sen som var en riktig trotjänare, flög bra, smidig att ta med etc.
    Men minns att den hade egenheten att flyga bättre i knivegg på ena sidan jämfört med andra sidan.
    Det är en gammal klassisk konstruktion med ett servo monterat i kroppen och en pianotråd som går bak till sidoroder.
    Antar att detta berodde på att stången flexade när den fick skjuta på, och därmed vart stabilare när den fick dra istället.

    Idéer på hur man gör en stabilare lösning?

  2. #2
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    En kolfiberstång, eller ännu hellre ett kolfiberrör flexar inte alls som en pianotråd kan göra.

  3. #3
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Går det att konvertera till pull/pull?

  4. #4
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    "Flexet" kan också bero på glappande eller litet "slappa" rodergångjärn.
    Det kanske inte beror på pianotråden....?
    Ja...bara en tanke......

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Har inte fått hem planet än.
    Men flera goda idéer som ska undersökas.

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Om möjligt kanske kan trä ett litet rör över pianotråden som går att limmas fast i kroppen baktill? Förutsatt att du kommer åt såpass.

  7. #7

    Standard

    Kan det annars ha att göra med att slipstreamen från propeller-washen bakåt påverkar trycket ner på stjärten (sidorodret) eller att motorns vinkel vänster-höger är lite för lite/för mycket ... så att du måste hålla mer sidoroder åt ena hållet än andra för att få den att flyga rakt i knivegg?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hoppas du inte bara har pianotråd...sånt funkar inte ,det flexar alldeles för mycket. Som sagts ovan...Kolfiberrör med korta (5-6cm "pianotråd" i ändarna funkar bra, annars föredrar jag push-push (Fiskevire) till höjd och sidoroder.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC04021.JPG 
Visningar:	71 
Storlek:	33,8 KB 
Id:	76597  

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Kniveggs-egenskaperna är nog beroende av propellerströmmen till stor del?
    Vad ger ”finger-testet” för resultat - dvs att bända rodret med handkraft och känna på flexet?

    Med antagandet att allt flexar; de klassiska stötstängerna i plast av typ rör-i-rör, ex Sullivan gold-n-rod är bra tycker jag.

    Pianotråd i rör är också OK men kräver mer pyssel.

    Cool modell för övrigt!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  10. #10
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Nu är min Footrot Flier" en lätt modell, och kanske inte passar in i diskussionen, men jag fick till slut dessa stötstänger att fungera bra, efter litet brottning med fysikens lagar...

    Stötstång, tunn böjbar, 100cm – MBS RC Models (mbs-rcmodels.se)

    De består av en 0,8 mm pianotråd i ett plasthölje.

    Dock var jag nära att ge upp på en gång, när jag upptäckte att tråden gärna kärvar i sitt plaströr. Metall mot plast är inte optimalt ur friktionssynpunkt...
    Men det avhjälptes genom att "smörja" rörets insida med grafitpulver, och plötsligt gick det väldigt lätt....och gör det fortfarande, efter 2 år....!
    Det var det första problemet.
    Nästa problem var att annonstexten "böjbar" är en grov överdrift.....den klarar knappt någon böjning alls utan att kärva, trots grafitpulvret, vilket troligen beror på pianotrådens fjädrande egenskaper...!
    Åtgärden blev att jag drog stängerna nästan spikrakt, och tillsammans med grafitsmörjningen går de nu väldigt lätt, och med minimalt flex, så till slut blev jag helnöjd....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	019 -  230206.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	126,6 KB 
Id:	76604
    Senast redigerat av Bosse Jansson den 2023-08-11 klockan 21:24.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag byggde in saken redan när jag byggde maskinen, nämligen en gummigenomföring i mitten av flygkroppen och ett slätt och lätt kolfiberrör som stötstång.

    Inget glapp det minsta alls.

    Dock störtade maskinen på grund av motorfel.

    Su-26 flyger inget vidare vackert i glidflykt efter att man vänt till baka 180° med motorstopp på låg höjd.

    Jag avråder dock som i mitt fall, att dela stötstången till höger och vänster höjdroder som en klyka. Extremt svårt att montera dessutom, eftersom man måste binda armarna och föra fram dem till hålen, sedan skära av bindningarna och släppa ut dem. Jag vill nämligen att de skall vara exakt kopplade och icke det minsta fjädrande sinsemellan.

    Det är bättre att binda ihop höjdrodren med en traditionell U-stång av stål och bara manövrera det ena höjdrodret.

    Hur tung och tjock den må vara, jag vet hur man limmar fast den synnerligen säkert.
    Senast redigerat av BJS den 2024-01-08 klockan 21:18.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Prova med de mest avancerade fiskelinorna. Pull-Pull. inget glapp.

    Även bågsträngar, det finns allt. Inget glapp.

    De vackraste är av ultra-Hd-poly-ethylen och är extremt styva.

    Du måste dock träda dem från servoarmarna till rodren på ett lämpligt sätt.
    Senast redigerat av BJS den 2024-01-08 klockan 21:51.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om di vickar på en central höjdroderstång, som slutar i en klyka, så är du fast i glapp. Du har blivit lurad.

    Höjdrodren måste båda och lika vara fast sammankopplade till stötstången, inget annat.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Har inte fått hem planet än.
    Men flera goda idéer som ska undersökas.
    Min söte kusin har icke fått hem den gamla Taxin än, han flög bort den i himmelen, som min Morbor fick av mig som leksak, men nu har jag byggt en nästan perfekt, som har flugit i 40 timmar på land och vatten, utan mycken skråma. Mycket lustigt.

    Min Morbror älskade att ta sig ett par glas och starta motorn, kasta upp den gamla maskinen i himmelen och skratta med en Hinode 3-kanals radiosändare, tills hans son flög bort den, haha.

    Eftersom jag är väldigt van att starta ganska stora motorer, är jag förvånad över att min farbror kunde starta en .35 os motor utan att slå sönder fingrarna. Han fick den av mig.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Båda höjdrodren måste vara strikt fixerade till styrspaken

    Inget annat.
    För annars kommer du uppleva oönskade skevningsrörelser vid höjdroderrörelse.

    Man kan mixa i sändaren, så att sidrodret litet grand mixas med gaspådrag, men det är en annan sak.

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Angående pull-pull-system, så vill jag slå ett slag för fisketillbehör!
    De flesta välsorterade affärer som säljer fisketillbehör har nog 'tafswire' med tillhörande klämrör.

    Funkar sk*tbra som pull-pull-system!

    https://fladenfishing.se/produkt/wire-with-crimps/
    Retroholic!

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om man råkar ha ett framtungt flygplan, så kan man göra som jag:

    Att montera små servomotorer för var höjdroder, och sedan mixa dem perfekt i sändaren.

    Nu slipper man att montera blyvikter för balansen, och om man icke gillar allt för mycket instabilitet / känslighet på grund av liten tröghetsmassa vertikalt eller lateralt, så är det mycket bra .

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Du är rätt ute

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Inget annat.
    För annars kommer du uppleva oönskade skevningsrörelser vid höjdroderrörelse.

    Man kan mixa i sändaren, så att sidrodret litet grand mixas med gaspådrag, men det är en annan sak.
    Jag använder flätad fiskelina "flätlina" 0.28mm, den ger sig inget och vikten ger inte utslag på min våg.
    Den töjer sig lika lite som tafs, men är lättare att knyta, så det blir utan spel.
    Varför 0.28? Den använder jag till insjöfisket.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •