Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Tänkte köpa mig ett Plan

  1. #21

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Lasta inte maskinerna med stora ackar - det förstor generellt flygegenskaperna. Kör hellre flera ackar. Du får nog flygtid ändå så det räcker...
    Sen är större kärror ofta besvärligare att frakta. Jag vill inte montera vingar och stöttor på fältet utan vill plocka fram en flygklar kärra ur bilen. Så satsa på nåt lite mindre om du inte har en bil med rejält lastutrymme.
    Roger

    "PG Soffan" finns utrymme att lasta i Sjlvklart vill man ju bara plocka ut flygplanet, det är ju bekvämast.

    Jag har sett på en del plan rekommenderas Tvillingpar av accar. Fast det går att använda 1 större acc. Men att det finns utrymme? -Är ju inte fel? Generellt flyger man ju inte så långa tider.....egentligen

  2. #22

    Standard

    Enligt mig... (jag och mina långa svar som nån alltid reagerar på) :-D

    Nu vet jag int HUR van du är med helikopter. Men OM du är van med helikopter (flyger runt obehindrat) så är du användare av sidoroder och då spelar det ingen roll om du går inför nosshjuls- eller sporrhjulsflyg, fast nosshjulsflyg är bökigare reparera (flyg seriöst så kraschar du inte så mycket) och sporrhjulsflyg kan vara lite knepigare hålla rakt vid start (ta inte upp flyget före du har koll på det).

    Finns enligt mig ingen orsak att börja på super-nybörjarnivån med skjutande propeller, dom flygen är till för dem som inte orkar med simulator eller för dem som vill/måste handkasta och där landningsplatserna är lite sisådär. :-D Kan du starta och landa 30 ggr efter varandra i simulatorn utan att skada något så är du hur redo som helst för ett riktigt RC-flyg.

    Gillar du inte motorer (nitrometanol och bensin) så är det el du ska hålla dig till, annars skulle jag rekommendera metanoltrainer eftersom de är större, stabilare, tål mer vind, låter bättre (för dem som gillar ljudet), mer flygtid (tanka), inte evigt laddande och balanserade av alla ackar, luktar bättre (för dem som gillar sånt), mer flygegenskaper än små lätta elflyg, osv.

    Och du skriver att du ska flyga flyga flyga... då är det enkelt löst... köp många ackar och/eller ta med något att ladda till fältet. Annars blir det tråkig kort vistelse på fältet.

    Börja med en högvingad EPO-modell (om du inte vill dona på med förbränningsmotorer) så du får in lite vana före du skaffar nästa modell. Du kommer inte flyga första flyget hela livet.

    Storlek... minst 1m skulle jag säga. Under det blir det oftast bara små hjul (ingen höjdare på gräs) som visserligen kan bytas upp eller så blir dom obekvämt snabba eller tål ingen vind om de är långsamma.

    Det där med att det ska bara vara att kasta in allt i bilen, fara till fältet, flyga och sen kasta in allt i bilen igen... då låter det som att du definitivt ska hålla dig till småflyg. Att montera ihop en metanol-trainer kan ibland vara att du måste koppla i en eller två kablar från vingen och sen skruva fast en till två skruvar, inget för den late att börja med. ;-) Du behöver mer grejer till förbränningsmotorflyg, men de har ju sin charm de med. Det är lite som med mat... vissa nöjer sig med att picka hål i färdigmat-förpackningen och slänga in i mikron, medans andra gillar det där med mat och hittar massa ingredienser i matbutiken och sen ägnar tid åt att laga maten för att sen avnjuta den betydligt godare maten. Bägger personer gillar mat, fast den ena nöjer sig med mikro-mat och den andra vill ha ut lite mer av maten.

    Du behöver inte flyga dubbelkommando om du flugit flyg förr, flyger heli nu och har simulator. Dubbelkommando är nog mest för "prova-på-dagar" på fältet, men visst, vill man inte krascha så är det ett alternativ. Besök lokala fältet, där finns mycket kunskap.

    Strunta i att sätta i för stora ackar, håll dig till det rekommenderade och se till att tyngdpunkten är rätt så du inte måste börja placera ut bly i flyget. Det är betydligt svårare att flyga ett för tungt flyg än många andra naturligt snabba/knepiga/avancerade flyg.

    Köp en sändare med räckvidd om du inte redan har det. Jag rekommenderar alltid att köpa nåt stabilt som du inte behöver hålla på fippla med för att hålla igång. Ska vara ladda, ställ in, använd.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu vet jag inte vilken bil du har men måste du frakta kärran i passagerarutrymmet - t ex baksätet - så är en metanolkärra inte att rekommendera för i så fall måste du klä in hela utrymmet eftersom du kan vara helt säker på att några droppar olja alltid finns kvar på kärran och börjar droppa inne i bilen.
    Men satsa på en eldriven, högvingad EPO-kärra i storleksordning 130--150 cm spännvidd. Om du inte behöver en ren nybörjarkärra så är FMS Kingfisher ett väldigt bra alternativ. Kör den på 3S inledningsvis - sen när du blir varm i kläderna så kan du byta rill 4S. Det finns många bra kärror men denna är väl beprövad.
    Roger

  4. #24

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Hejj igen......Det blev en FMS Ranger......med Reflex V2 som följde med ekipaget!! Hur är Reflex? Aldrig hört talas om...

    Är det inte bara ett Gyro? - Som behöver kompletteras tillsammans med en Mottagare?? Typ Futaba/Spektrum??

    Isf funderar jag på att ta bort Reflex och sätta dit en Ar637T .....som ändå bara ligger.......

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2023
    Inlägg
    9
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Tullinge modellflygare

    Standard Reflex gyro

    Citat Ursprungligen postat av Top Gun Visa inlägg
    Hejj igen......Det blev en FMS Ranger......med Reflex V2 som följde med ekipaget!! Hur är Reflex? Aldrig hört talas om...

    Är det inte bara ett Gyro? - Som behöver kompletteras tillsammans med en Mottagare?? Typ Futaba/Spektrum??

    Isf funderar jag på att ta bort Reflex och sätta dit en Ar637T .....som ändå bara ligger.......
    Har 2 kärror med Reflex gyron.Funkar kanon .Det är bara att lägga in modellen i modellminne och att sätta in egen mottagare.Gyrot är kallibrerat från fabrik.

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Reflex-gyrot styrs via kanal 5 och en 3-stegsbrytare. Då har du vanlig gyro-funktion i ena ändläget, "autolevel" i det andra ändläget (nybörjar-funktion) och med switchen i mittenläget är gyrofunktionen helt bortkopplad.
    Mottagare måste givetvis sättas in om du inte köpt kärran som RTF. Men undvik gärna det får FMS enkla sändare i dessa utföranden är inget jag rekommenderar.
    Aktivera även "throttle hold" i sändaren så minskar risken att du får ont i fingrarna...
    Det blir nog en bra start för din flygarbana...
    Roger

  7. #27

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Reflex-gyrot styrs via kanal 5 och en 3-stegsbrytare. Då har du vanlig gyro-funktion i ena ändläget, "autolevel" i det andra ändläget (nybörjar-funktion) och med switchen i mittenläget är gyrofunktionen helt bortkopplad.
    Mottagare måste givetvis sättas in om du inte köpt kärran som RTF. Men undvik gärna det får FMS enkla sändare i dessa utföranden är inget jag rekommenderar.
    Aktivera även "throttle hold" i sändaren så minskar risken att du får ont i fingrarna...
    Det blir nog en bra start för din flygarbana...
    Roger
    Bara Reflex gyrot ingick!

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2023
    Inlägg
    9
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Tullinge modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Top Gun Visa inlägg
    Bara Reflex gyrot ingick!
    Är det din första RC kärra? I så fall börja med att gå med
    i en modellflygklubb och träna med dubbelkommando

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med om att du bör gå med i en modellflygklubb och låta nån erfaren flygare där flyga kärran första gången och trimma in den. Sen har ju gyrot en "Autolevel-funkltion" så har du flugit heli tidigare borde du kunna ta dig runt hyggligt med den funktionen aktiv. Lycka till hälsar
    Roger

  10. #30

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pöstmästarns pöjk Visa inlägg
    Är det din första RC kärra? I så fall börja med att gå med
    i en modellflygklubb och träna med dubbelkommando
    Ja sedan 40 år tillbaka

    När det gäller "planka"

  11. #31

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Håller med om att du bör gå med i en modellflygklubb och låta nån erfaren flygare där flyga kärran första gången och trimma in den. Sen har ju gyrot en "Autolevel-funkltion" så har du flugit heli tidigare borde du kunna ta dig runt hyggligt med den funktionen aktiv. Lycka till hälsar
    Roger
    "Smack down" i V-ås har man ju varit på tidigare ......Haha

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Top Gun Visa inlägg
    "Smack down" i V-ås har man ju varit på tidigare ......Haha
    Kul att du besökt oss - ja, meetinget gjorde skäl för namnet...
    Roger

  13. #33

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Jag var på Rynos köpte riktiga mejslar...igår. Det underlättar ju !

    ESC:en ligger i Servo brunnen i Nosen! -Lite dumt! När servos skall styra noshjulet. Jag vill ha bort det. Jag vill hellre att det sitter vid sidan om + i under sidan på träskivan!! Skall försöka med en klick Silicon.....

    Men det är lite trångt o bökigt! Skulle haft ngn klädnypa? eller dylikt.

    Fästena till Stöd stängerna till vingarna! Fick jag "Putsa av" lite. För att lättare kunna montera ute på fältet.

    Det blir lite pyssel.

  14. #34

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Hej igen....

    Jag har ett litet problems, som jag hoppas få hjälp med!? Jag köpte en AR637T Mottagare och ett par batterier för att ha till Nya planet! Och plockade fram min gamla DX9:a för ändamålet att börja flyga igen.

    Problemet är att Flapsen ligger i nedfällt läge hela tiden. För att den ligger på en fjädrande switch på sändaren, längst fram på Vänster sida. Jag får då stå hålla i den.......om jag ska flyga? Och det går ju inte!!!


    ¤ Hur ändrar jag den? Till en 3- läges switch?
    ¤ I vilken Meny? Hittar jag så jag kan ändra den till en annan ?

    Jag har inte hittat vart o vilken meny man gör det på dx9. På sikt är det väl tänkt att byta till något bättre? För gamla @@ Ögon
    -Men just nu vill bara flyga!

    Tack på förhand

  15. #35

    Reg.datum
    jun 2023
    Inlägg
    9
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Tullinge modellflygare

    Standard

    Skippa flappsen.Är så snäll att landa utan flapps

  16. #36

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pöstmästarns pöjk Visa inlägg
    Skippa flappsen.Är så snäll att landa utan flapps
    Ok
    -må så vara!

    Dom finns ju där av ngn anledning.....
    Ville bara att dom skulle fungera som det är tänkt.

    -Jag kan iof dra upp dom i topp! Och dra ur kabeln i mottagaren. Eftersom dom ligger på en fjädrande Switch.

  17. #37

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    56
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Gå in på functions list och scrolla ner till Flap system öppna så ser du det står switch ner till höger ,klicka där och byt,
    jag har switch F till Flapsen,
    Jag har en DX7 men dx9 är nog lika dan,

  18. #38

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kawa Visa inlägg
    Gå in på functions list och scrolla ner till Flap system öppna så ser du det står switch ner till höger ,klicka där och byt,
    jag har switch F till Flapsen,
    Jag har en DX7 men dx9 är nog lika dan,
    Klockers ....

    Tack!

    *Löst*

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen kan jag hålla med om att du kan skippa att använda flapsen till en början. Och för att de skall fungera som tänkt så måste man justera in höjdroder-kompensationen under "Flap system" - oftast dykroder i olika mängd beroende på flaps-läge. Men till en början kan du helt enkelt låta bli att använda flapsen.
    Roger

  20. #40

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sen kan jag hålla med om att du kan skippa att använda flapsen till en början. Och för att de skall fungera som tänkt så måste man justera in höjdroder-kompensationen under "Flap system" - oftast dykroder i olika mängd beroende på flaps-läge. Men till en början kan du helt enkelt låta bli att använda flapsen.
    Roger
    Flapsen kmr kanske inte användas så mkt i början! För att fisa runt lite.

    Finns dom där..... vill jag ändå att dom skall fungera

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •