Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Vända förgasaren på en OS FS 90?

  1. #1

    Standard Vända förgasaren på en OS FS 90?

    Har en OS FS 90. Läste i manualen för FS91 att det går att vända på förgasaren. Går det på den äldre FS90? Vore bra för nål och choke sitter på avgassidan.

  2. #2
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Det ser litet svårt ut att "bara" vända på den, eftersom förgasarhuset har gjutna fästen som passar mot vevhuset....men bara på ena sidan...!
    Men det skulle nog gå att göra något slags fästanordning bakom motorn, helst förankrad i motorn eller motorbockarna, för vibrationernas skull.
    Frågan är om det är värt besväret....?


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FS90.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	46,1 KB 
Id:	76499

  3. #3

    Standard

    Det var tråkigt, men du skall ha tack för infon, Gunnar också pensionär, Karlskoga MFK.
    Senast redigerat av rcgube den 2023-07-14 klockan 15:04. Anledning: bättre

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Det är väl genomgående skruv i förgasarhuset ? Det är ju faktiskt inte svårare än att prova vända om du har motorn framför dig

  5. #5
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Det stämmer Mr Bob. Skruvarna är ju faktiskt genomgående. Men då gäller det att hålmönstret fortfarande passar när det spegelvänds, så att inte förgasaren hamnar snett...
    Men om det skulle gå, räcker det ju bara med några distanser i "glappet" mellan förgasare och vevhus, där klackarna saknas...
    Kanske värt att titta efter...?

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lite off-topic men...

    Jag har också en OS FS90 i en kärra, och vad jag vet så har inte tomgångsnålen någon botten. Den bottnar mot huvudnålen.
    Man får liksom köra huvudnålen och tomgångsnålen mot varandra för att hitta ett idealläge, framförallt när de gäller tomgången.

    Nån som har nåt tips&trix för att få en bra tomgång??
    Retroholic!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    ...Att använda 5-10% nitro, 15-20% olja, syntet eller ricinolja eller en blandning av syntet och ricin, 14x6-15x6 APC, RAM eller Graupner G-Sonic snurra , 8-10 oz tank , rätt placerad med centrum i förgasarens mitt, tryckmatning naturligtvis samt, med två klunkar, en för tryckmatning och den andra till förgasaren och ett rör upp i toppen på tanken (sk Uni-flow tank) eller att använda en "Tettra-tank", med eller utan tryckblåsa. -Samt att och det är det viktigaste ...ställa in motorn rätt!

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Låt motorn gå som den skall.

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Du vet ju inget om fyrtaktare, jaka.

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Lite off-topic men...

    Jag har också en OS FS90 i en kärra, och vad jag vet så har inte tomgångsnålen någon botten. Den bottnar mot huvudnålen.
    Man får liksom köra huvudnålen och tomgångsnålen mot varandra för att hitta ett idealläge, framförallt när de gäller tomgången.

    Nån som har nåt tips&trix för att få en bra tomgång??
    Hej
    Om du börjar med att ställa in motorn så att den går bra på fullgas och lite mot det rika hållet.
    Stäng av motorn och ta fram en ren slang med lite längd så att du ser vad du senare gör, som du sätter på förgasaren, ta fram en lämplig mejsel så att du kan vrida på tomgångsnålen, ställ trotteln på tomgång (liten öppning på trumman), blås nu i slangen och vrid samtidigt tills det inte kommer fram någon luft när du tar i rejält. Öppna nu nålen så att det passerar luft men med lite motstånd. Där bör du ha en grund för en bra tomgång.

    Montera nu tillbaka den riktiga bränsleslangen och prova med att finjustera tomgången.
    Bluddrar den vid pådrag så stryp tomgångsnålen.
    Små vridningar gäller….

    Lycka till och berätta gärna om hur det gick.
    Tomas

  11. #11
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Elakt sagt, men alla kan ju inte vara lika duktiga som dig BJS tur att någon vet hur de ska göras på rätt sätt
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2023-10-14 klockan 09:55.

  12. #12

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    56
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Är inne på Mr Bobs linje, att påstå att Janne Karlsson (Jaka) inte kan någonting om fyrtaktare ser jag bara som ett dumt inlägg av en väldigt självgod människa.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Han har förr skrivit om inverterade encylindriga fyrtaktare och jämfört dem med dito inverterade tvåtaktare. Det var bara den detaljen jag hängde upp mig på. För inverterade encylindriga tvåtaktare är väldigt svåra och jobbiga att starta, under det att inverterade encylindriga fyrtaktare är VÄLDIGT lätta att starta, de fullkomligt ÄLSKAR att startas inverterade. En lycka i hanteringen rent av.

    Tvåtaktaren blir lätt sur och drabbas av s.k. "hydrauliskt lås", så att den inte ens kan vridas runt, under det att fyrtaktaren under samma omständigheter ventilerar ut överskottsbränsle genom avgasröret.

    Med tvångskörning med startmotor eller ett otal slag över propellern, så blir en inverterad sur fyrtaktare ytterst lätt att starta, under det att flygmaskiner med inverterad tvåtaktsmotor måste startas på rygg, och vändas rätt på kölen när motorn går. Det kräver en vagga av trä eller skumgummi.

    Sidmonterade, eller upprättmonterade tvåtaktare OCH fyrtaktare är dock ganska lätta att starta utan större problem, även med en pinne, med en slang utanpå, utan startmotor.

    Bara att glödstiftet glöder ~gult-orange.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-17 klockan 18:12.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Man behöver bevisligen inte två klunkar eller sugrör i tanken, för jag kan utföra s.k. inverterad flat-spin, vanlig flat-spin, vanligt spin inverterad och rättvänd, snap-roll, långsam roll, kubansk åtta, 45° up Lomcevac.
    UTAN tryckmatning och med en enkel bränsletank med ett enda sugrör.

    Hemligheten är 5% nitrometan, en O.S. 70, O.S typ F glödstift, en exakt rätt justerad förgasare och rätt vald propeller.

    Min propeller för O.S-70 är Master-Airscrew 13 x 6. K-Series, som är optimerade för de lägre varvtalen hos fyrtaktsmotorer. Dessutom är de robusta, och tål ett litet hugg i gräsmattan. Lätta att balansera i det att navet är ihåligt, så man kan slipa av propellern fint, ta bort gjutskägget, och stoppa in ett par blyhagel i det ihåliga navet med litet modellera, så blir det väldigt bra.

    Jag erkänner dock att Master-Airscrew inte alls är lika bra för tvåtaktsmotorer, (en annan serie eller design), är ganska ineffektiva, men tåliga vid kontakt med marken.

    Att justera en tvånålsförgasare exakt rätt, är långt svårare än de flesta kan tänkas tro.

    Man måste nämligen noga lyssna på motorn när man trottlar den, och höra hur den reagear på snabba gaspådrag.

    Ett litet stänk av Nitrometan (5..10 %), gör att den går så mycket bättre och finare.

    Finare tomgång och mer lättstartad.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-20 klockan 19:59.

  15. #15
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Det är jättebra att du hittat ett sätt som fungerar för dig genom alla år, precis som Jaka har hittat sitt, precis som jag har hittat mina sätt..
    Så länge man själv är nöjd och allt fungerar så tycker jag det är väldigt onödigt att skicka ut en sådan olämplig kommentar bara för att man anser att sitt sätt är det bästa och det enda sättet. Alla sätt är bra utom dom dåliga.
    Att använda nitro är en fördel till mycket men det gäller då också att man håller efter sina motorer då det mer än gärna blir skit av lagren om man glömt göra rent motorn. Jag råkade ut för det på en 4-t som var körd 2 tankar med nitroblandat bränsle, fick byta alla lager i motorn pga det, kör enbart 80/20 bränsle och kan använda Ombordglöd om jag vill ha en jämn tomgång, samt använder ALLTID starter pga enklast, startar alltid på sekunden utan massa moment med snappsning, slår aldrig sönder propellrar på 4-t motorer(som hänt flera ggr pga pinne).
    Men det är ju mitt sätt och hävdar inte att andra ska göra som jag

    /MrBob

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag får aldrig motorstopp i spin, eller flat-spin, varken inverterad eller rättvänd.

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag får aldrig motorstopp i spin, eller flat-spin, varken inverterad eller rättvänd. Och det med en glödstiftsmotor som är inverterad.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En gång har jag förstört en flygmaskin. Det var nämligen på vintern, när det var svinkallt. Nu flög jag med skidor istället för hjulställ, och när jag skulle utföra en "snap-roll" på 30 meters höjd, så föll flygmaskinen i spin, på grund av skidorna.

    Korta skalenliga skidor.

    Skidorna orsakade en annorlunda aerodynamik, för med hjulställ, hade jag ofta roat mig med att utföra en s.k. snap-roll med låg hastighet, fullt höjdroder och fullt sidroder åt vänster.

    Det är omöjligt att häva en spin från 30 meters höjd och 80 km/h. med en maskin som väger 3 kg.

    Synnerligen extremt omöjligt att kunna ta sig ur.

    Tråkigt, för det var väldigt vackert vid starten, när maskinen lyfte i ett moln av snö, Ungefär som när Gladiator-flygplanen lyfte vid striden om Salla-Vägen.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-20 klockan 23:58.

  19. #19
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Alla motorer går bra när man ger dom RÄTT förutsättningar. Har dom fel förutsättningar så går dom INTE. Enkelt. Sen att en del går bättre än andra, beror på tillverkning, portning, kvalite och matrialval.
    Har man då inte kunskapen själv att få den att gå rätt så måste man fråga någon som kan hjälpa till. Att hacka på folk som frågar, eller som vill hjälpa till för att dom har andra metoder än vad du har är fel. tycker du att dom gör fel, var tyst.

  20. #20

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    56
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Guzzten Visa inlägg
    Alla motorer går bra när man ger dom RÄTT förutsättningar. Har dom fel förutsättningar så går dom INTE. Enkelt. Sen att en del går bättre än andra, beror på tillverkning, portning, kvalite och matrialval.
    Har man då inte kunskapen själv att få den att gå rätt så måste man fråga någon som kan hjälpa till. Att hacka på folk som frågar, eller som vill hjälpa till för att dom har andra metoder än vad du har är fel. tycker du att dom gör fel, var tyst.
    Instämmer med Guzzten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •