Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Radiomaster ELRS

  1. #21

    Standard

    Något så enkelt som motorvarv från tändenhet och tändstifttemp från ett termoelement var min tanke.
    Nu använder jag en liten hub för det som sedan kommunicerar på FrSky S.port.
    /OlleG

  2. #22

    Standard

    Ok tyvärr är just detta lite klurigt så som det är nu. Det mesta är fokuserat på eldrivet. Där får man rpm direkt från fartreglaget per automatik.
    Mig veterligen finns det inget färdigt att köpa. Går att åstadkomma om man bygger en egen givare med en aurduino och hallsensor och sedan kopplar det till en pixhawk med ardupilot....
    Som du hör inget man gör om man inte tänkt flyga långa kartlagda automatiska missions med gps navigering.
    Just ardupilot är rätt fokuserat på stora autonoma flygfarkoster så det är väl därför någon byggt liknade sensorer till det systemet... för fortfarande så ger bränsle mer energi per viktenhet mot batterier.

    Dvs för endast "bränsle telemeri" är de gamla frsky sakerna bättre helt enkelt...

  3. #23

    Standard

    Tack för uttömmande svar.
    Som jag förstår går det inte heller om man har ett Jeti masterspin fartreglage. Har försökt hitta ett sätt att få in telemetrin in i min FrSky, men inte hittat någon konverterare. Hade hoppats det skulle dyka upp något sätt utan att byta till Jeti-sändare då allt annat är Radiomaster och FrSky. (Jeti reglaget ingick i ett beg-köp).
    /OlleG

  4. #24

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Tack för uttömmande svar.
    Som jag förstår går det inte heller om man har ett Jeti masterspin fartreglage. Har försökt hitta ett sätt att få in telemetrin in i min FrSky, men inte hittat någon konverterare. Hade hoppats det skulle dyka upp något sätt utan att byta till Jeti-sändare då allt annat är Radiomaster och FrSky. (Jeti reglaget ingick i ett beg-köp).
    /OlleG
    Varje fabrikat har sitt eget telemetri protokoll

  5. #25

    Standard

    Skulle nog inte säga att alla fabrikat har egna protokoll.... men dock egen hårdvara.
    Gäller bara de stora välkända som graupner, jeti, hitec, frsky (deras egna lösningar ej hårdvaran i sig)
    Har man en radio med open tx eller edge tx eller på annat sätt compatibel med crossfire alt mavlink så är dess 2st protokoll generiska. Dvs har man aurdupilot med pixhawk brukar man köra mavlink som protokoll. Finns mycket hårdvara både hobby och mera professionella som bygger på mavlink telemetri. Herelink sändare etc.
    Vill man bygga något eget med goggle maps direkt i kontrollern som på en färdigköpt dji är herelink fin saker :-)
    Crossfire används både just på klassiska crossfire sändare men även på express lrs.
    Inav tror jag mig har en light version av mavlink...

    Men "problemet" med de generella är att det mesta bygger på att man har en flightcontroller som allt kopplas via. Dvs inte i första hand för att flyga lite of sight så att säga. Utan fpv och eller missions.
    Telemetrin måste sedan många fall sändas vidare till andra enheter eller tolkas av ett script i sändaren.

    Så ja på sätt och vis har alla fabrikat egna lösningar så som det ser ut på marknaden nu. Iallafall fall om man vill koppla sensorerna direkt till mottagaren. Men går man via en flightcontroller finns det standard protokoll att skicka över radiolänken sedan.

  6. #26

    Standard

    PS. Nej jetis telemetri får du inte direkt i en frsky mottagare utan besvär... då behöver man flasha om reglaget till någon version av blheli. (Märk väl att du då inte kan återgå till original firmware efter detta) Därefter ska det gå att koppla detta till frsky smartport telemetri. Sök på blheli och frsky telemetri... men räkna med att behöva lägga ner lite tid på detta. Ska gå men vet inte de exakta stegen.

  7. #27

    Standard

    Hej
    Jamen detta var ju kul. Ska läsa på lite och se om jag vågar, och om man får någon nackdel för grundfunktionen att styra motorn.
    Tackar för infon!
    /OlleG

  8. #28

    Standard

    Uppenbart att det kräver en del att ta sig in i ett nytt område som Blheli.
    Försöker hitta en lista på vilka ESC:er som stöds, men verkar svårt.
    /OlleG

  9. #29

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Uppenbart att det kräver en del att ta sig in i ett nytt område som Blheli.
    Försöker hitta en lista på vilka ESC:er som stöds, men verkar svårt.
    /OlleG
    Det är inte rekommendera att testa på ett så pass dyrt ESC, chans att det går fel är stor och inte helt enkelt, man måste löda kablar på kretskortet och använda FTDI adapter, tycker det är bättre att säja det (lättsålt) och köpa ett FRSKY

  10. #30

    Standard

    Håller med efter lite sökning. Nog inget man brukar göra på ett jeri reglage. Och inte ens säkert att det är kompatibelt. Och som uffe säger om det går måste man löda kablar då man först måste byta bootloadern innan man kan flasha blheli.

    Verkar inte heller finnas någon som tagit sig tid att bygga en adapter fast prokollen verkar öppna och dokumenterade. En arduino skulle lätt kunna lösa detta men det kräver tid att skriva koden...
    Närmsta jag hittade var https://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?t=3600
    Där verkar man konstatera att wfterfrågan är förliten... Så röstar också på ge upp och byt reglage :-)

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Då återstår frågan....varför inte hålla sig till konventionella lösningar om inte väldigt lång räckvidd är ett oavvisligt krav ? Eller att man vill skaffa sig en ny elektronik-hobby...
    Roger

  12. #32

    Standard

    Ja rent logiskt har ni helt rätt. Men det skulle vara kul att lyckas....
    Faller nog tillbaka till logiken trots allt!
    /OlleG

  13. #33

    Standard

    Hej igen
    Kan inte riktigt släppa det här med BLheli.
    Kan man någonstans hitta vilka ESC:er som är möjliga att lägga någon variant av BLheli på?
    Har tex Roxxy ESC och Hobbywing. Den senare tror jag mig hittat att den stöds av någon BLheli (_s eller utan s). Att sedan ta sig till faktiskt nedladdat är en bit...
    /OlleG

  14. #34

    Standard

    Det jag vill hitta är en ESC som har ställbar broms, inte bara av och på, samt S.Port/FrSky telemetri med varvtal, spänning och ström. Sedan kan temp etc också komma med men mindre viktigt. Ett på 55 A och ett annat på 70 A. Summan verkar svårt att hitta.
    /OlleG

  15. #35

    Standard

    Hobbywing reglaget borde gå. Men håller med en del pyssel att få till bootloader och första versionen... Att sen uppdatera är enkelt... var många år sedan jag försökte något sådant numera kommer det mesta med det från början. Exakt vilket reglage har du? Borde gå att hitta något på nätet om det reglaget tycker jag...

  16. #36

    Standard

    Hej
    Ett är ju det tidigare nämnda Jeti Spin och ett annat aktuellt är Roxxy 755. Den senare har ju inte ens en telemetriutgång så där skulle man i så fall behöva löda på en. Vilken för jobbet till en högre nivå!

    Har verkligen försökt hitta på nätet men inte hittat ännu.
    /OlleG

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som tysken sgger - "Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"...
    Roger

  18. #38

    Standard

    En fullträff Roger!

    En länk till ett köpbart ESC med mina krav är inte så komplicerat, bortsett från att hitta det.

    Men sedan finns en skönhet i det komplicerade också!
    /OlleG

  19. #39

    Standard

    Enklast ja det vore att köpa frskys egna reglage. Det är nog det enda som har det out of the box så att säga.
    De flesta andra reglage pratar numera dshot och har kontroll signal och telemetri via samma kabel... (extremt få reglage som har en separat färdig anslutning för telemetri... dvs normalt en massa hackande och lödande) men det klarar ju inte frsky mottagarna mig veterligen. Dvs krävs att man har en flygkontroller där i emellan om så bara som en hub så att säga att prata dshot mot reglaget och sbus + telemetri på separata kablar mot mottagaren smartport el f-port i frsky termer.

  20. #40

    Standard

    Hej
    Har tittat på Frskys reglage men de faller på vettig broms. Bara av och på, nu har jag inte provat dem men de jag har provat som har broms av och på bara stannar propellern och det vill man ju inte.

    Även om hubidén fungerar blir det mycket jobb för telemetrin och dessutom blheli mekande i reglaget för att få in reglerbar broms.

    Får nog lämna BLheli idén ett tag.
    /OlleG

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •