Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Radiomaster ELRS

  1. #1

    Standard Radiomaster ELRS

    Hej
    Nu tänkte jag göra det bekvämt för mig och kanske andra.
    Ni som provat ELRS mottagare, säg något om hur stökigt det varit att komma igång med vanlig användning, bindning, FW-uppdatering etc.
    Också om det går att använda FrSky-sändare.

    De verkar ju väldigt bra, samtidigt som mina FrSky-mottagare också fungerar bra.....

    /OlleG

  2. #2

    Standard

    Kör själv mest elrs nu. Klart att det händer mycket just nu så ofta nya versioner. Relativt lätt att uppgradera via wifi.
    Självklart går det att köpa modul till frsky sändare. Har själv kvar min gamla taranis x9 med modul. Enda nackdelen med en riktigt gammal sändare så som taranis är att man måste sänka baudrate dvs klarar ej 500hz och liknande modes...

  3. #3

    Standard

    Hej
    Ok, men ELRS klarar inte FrSky gamla ACCST? Så man måste komplettera med modul.
    Radiomaster TX16S klarar det som den är? Vilken baudrate får man då?
    /OlleG

  4. #4

    Standard

    Radiomaster tx16 klarar (nästan) allt galant. Men den går att köpa med olika interna moduler (4in1, cc2500, elrs). Dock de nyaste accst går bara på frsky sändande. Men men med ex 4in1 intern i rx16 kan du köra gamla d8 och d16.
    Dvs accst är endast för frsky allt annat kan köras med övriga sändare.
    Så frågan är hur många och vilken typ av mottagare har du nu? Många som bara klarar accst?...?!?
    Själv byter jag sakta men säkert bort frsky tänker köpa tx16 eller jumper t20 framöver. Taranisen med betfpv elts är dock grym synd bara på storlek och plats för moderna batterier....
    dvs vill du köra både frsky och elrs behöver du en radio plus en modul. Frågan är bara vilken som ska vara inbyggd och vilken du behöver köpa extra och plugga in... (dock vid accst blir det en intern frsky på en frsky radio sam en exrern modul med elrs)

  5. #5

    Standard

    Visst var det enklare med analog 35mhz. Men så hände det att man "sköt" ner andra när man slog på utan att ha frekvens flaggan ;-) ( kommer aldrig glömma den dagen jag slog på min sändare och strax därefter hörde att stort kamboom ute på fältet... en stor 700 heli av dyraste sort hade slagit ner i atom storlekar... gisses när man förstod vad som hänt även om jag hade frekvens flaggan på min sändare och hadde rätt...)

  6. #6

    Standard

    Skrev fel access heter de nya de gamla accst är väl d16?

  7. #7

    Standard

    Hej
    Frågorna var initialt att få erfarenhet från ELRS-mottagarna.
    Men två följdfrågor var
    1 Om original TX16 (med 4in1) klarar ELRS
    2 Om FrSky sändare (utan modul, med ACCST) kan fungera med ELRS.
    /OlleG

  8. #8

    Standard

    Ja på båda om du köper en elrs modul av vanliga jr-style storleken. (Är det en väldigt ny frsky sändare med deras egna os behöver man antingen köpa en modul med display eller ändra till opentx eller edgetx för att kunna göra inställningarna)
    Mottagare finns det många olika tillverkare och kvalitéer att välja på så allt beror på vad du ska ha dem till vad man väljer.

  9. #9

    Standard

    Som sagt enda nackdelen med riktigt gamla frsky sändare är att de inte kan köra de snabbaste protokollen.
    Tror dock detta bara gäller taranis och qx7.
    Själv kör jag med taranis och fick lov att uppgradera till senaste openTx för att där kunna byta baudrate till en hastighet radion klarade. (Ska även gå att modda genom att byta en resistor men den var så otroligt liten att jag inte tänker ens försöka då risken är för stor att man misslyckas)

  10. #10

  11. #11

    Standard

    Hej
    Svårt att tolka svaren. "Ja på båda om man köper modul...", dvs ska jag tolka det som enda sättet att använda FrSky och TX16 till ELRS-mottagare är att komplettera med moduler som man trycker in på baksidan?? Dvs som de levereras så funkar det inte.
    /OlleG

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gissar att du är inne på rätt spår, OlleG...
    Roger

  13. #13

    Standard

    Hej
    Nu går vi vidare....
    Bortsett från bättre räckvidd, som inte ska underskattas, så vad ger de för fördelar jämfört med tex en vanlig FrSky- mottagare?
    /OlleG

  14. #14

    Standard

    Stämmer finns inga radios med både frsky och elrs inbyggt från början. Helt olika hårdvara för de protokollen. Dvs behöver man båda behöver någon sitta i extern modul.
    Några av fördelarna. storleken på mottagarna, många tillverkare och alternativ. Dvs olika typer av antenner beroende på räckvidds krav. Med och utan diversity. Med och utan servo utgångar... otroligt många val på typ av länk. Kan vara bra samt förvirrande för en nybörjare att ställa in. Bind fras tycker jag är suveränt istället för att binda på traditionellt sätt mot sändaren. Speciellt om man har flera sändare då kan mottagaren vara bunden mot 2st sändare samtidigt så att säga. sen har länken extremt låg fördröjning om man nu kan känna av det...
    Finns en del hårdvara med inbyggda mottagare så mer eller mindre blivit standard på små quadcopters. Aka tiny whoop's etc...
    Open source gör också sin del Dvs utvecklas hela tiden. Läste just någonstans att det skulle komma sbus som val också vilket gör att äldre saker som ej tar crossfire fungerar...

  15. #15

    Standard

    Bra sammanfattning.
    Hur är det med telemetri då, bortsett från sådant mottagaren mäter själv?
    /OlleG

  16. #16

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Sbus och ett antal andra protokoll släpptes igår med Expresselrs 3.3.
    Telemetrin fungerar utmärkt från Inav och Betaflight.
    Ett antal ny mottagare är på väg.
    https://www.youtube.com/watch?v=mTYKSimaeoQ

    Men kan binda två elrs mottagare samtidigt och få en hel drös kanaler
    https://www.youtube.com/watch?v=3q5KTM7IGI0&t=6s

  17. #17

    Standard

    Gällande telemetri så mäter de flesta mottagare inte mycket själva. Oftast kopplar man dem till en flight controller som matar ut telemetri.
    Precis som uffe påpekar...
    Men det finns undantag. Batterispännig är inte helt ovanligt på de med servo utgångar. Har själv spanat på en mottagare från matek som har variometer inbyggt i själva mottagaren. Suveränt om man vill ha en enkel segel modell utan flight controller.
    Som sagt iom open source så kan alla tillverkare bygga egna med special lösningar utan att behöva betala licensavgifter.
    Dock ska man tänka på att det medför även en del nackdelar vissa är inte helt frekvens stabila och 2st olika billiga fabrikat kan tillsammans ge dålig räckvidd.
    Så min rekommendation är att hålla sig borta från de allra billigaste om man inte vill ge sig in på frekvenskalibrering etc... Har sett någon sammanställning om hur mycket och vilket håll olika mottagare brukar diffa... kan bara inte minnas vart just nu...
    Så elrs är suveränt men fortfarande inte för alla. För mig 100% då jag flyger mest små quads och "billigare" flygplan. Men men en stor dyr turbin modell... kanske inte utan mycket testning innan...

  18. #18

    Standard

    Här en bra lista på tillförlitligheten på korrekt frekvens kalibrering https://www.expresslrs.org/hardware/...equency-error/ så skulle hålla mig borta från de som kan diffa mycket om man har otur. Viss tolerans har alla tillverkare andra mer än andra...

  19. #19

    Standard

    Jag tänkte telemetri som man kopplar till en bus som tex FrSkys S.port. Finns det i plan? Kanske till och med stödja olika telemetribusprotokoll? Samtidigt!?
    /OlleG

  20. #20

    Standard

    Både ja och nej. Elrs mottagare har alltid en serieport för data. Över den pratar den normalt crossfire och innehåller både styr kommandon och telemetri. (I senaste versionen kan man även välja sbus men tror inte det var en fullständig implementation. Dvs saknar nog telemetri)
    Men några rena separata bussar endast för telemtri så som du nämner finns ej. Dock via en flygkontroller kan du få all telemetri du önskar dig. Dvs du kan använda en billig flygkontroller som en hub för telemetri... men gör man det kan man lika väl koppla servon via flightcontrollerna och få gyro stabilisering etc.
    (Sen kan jag tänka mig att radiomaster säkert börjar tillverka något där man kan få sensorer utan flightcontroller framöver. Deras senaste mottagare med servo utgångar har nämligen även en kontakt för serieporten.
    Själv kör jag INAV på nästan alla mina flygplan...
    Skulle säga att alla behov går att lösa med elrs när det gäller telemetri. Frågan är bara vad du tänkt göra...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •