Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Var publicera ritningar???

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard Var publicera ritningar???

    Var kan man idag publicera ritningar på R/C flygplan?? Förr fanns ju modellflygnytt.

  2. #2


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 224
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Nätet mannen. Här på forumet passar perfekt :-)
    Vem vill ha dem i pappersform?
    Kolla me AOH annars? (Jag läser även den digitalt).

    // Mats W
    Flygsmurfen

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Och hur bygger man ett flygplan utan att ha en ritning i fullskala?

  4. #4

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra fråga, Janne!

    Jag brukar skriva ut ritningen med storlek 1/10 av det modellplan jag vill bygga. Sen tar jag ett ritningsark som är stort nog och nålar eller tejpar upp det på en ritbräda. Den bästa ritbrädan för mig har varit en 10 mm plywoodskiva, 120 x 200 cm med hål i hörnen, som jag hänger upp på två stadiga krokar i väggen.

    Sen gör jag min ritningskopia. Jag börjar med att rita centrumlinjer med kulspetspenna där sidovy och vertikalvy skall ritas. Sen mäter jag mm på den lilla utskriften och sätter av lika många cm på det stora ritningsarket. Jag ritar med blyerts och det går förvånansvärt snabbt. Gammaldags, lite jobbigt med vingarna och spanten måste skrivas ut i rätt storlek på separata ark.

    Numera brukar ritningar publiceras i PDF-format med markeringar i kanterna så att man kan skriva ut ritningen på A4-delar som man sen kan tejpa ihop. Tyvärr är det inte många av oss som har A3-skrivare eller A1-plotter i hobbyverksta'n.

    Bättre förslag efterlyses!
    Lars

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den här Facebookgruppen har många ritningar, oftast som pdf.
    Kräver nog att man går med som medlem...

    https://www.facebook.com/groups/4946...vity&ref=notif
    Retroholic!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Tackar!
    Har en del ritningar som aldrig blev publicerade i någon av de svenska modellflygtidningarna , Bl.a "Pushy Cat" baserad på en amerikansk Formula 1 pylon racer med skjutande motor avsedd för 6,5cc motor.

  7. #7

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Janne!

    Rådgör med kopieringsbutiken i Sollentuna. https://kopieringsbutik.se/
    Frågan är hur de kan digitalisera dina ritningar och sedan skriva ut fullskala exemplar till oss om vill köpa. Förväntar mig att du kan visa en miniatyr av ritningen och bilder på modellen när du publicerar ritningen här på RCFlyg.se.

    Jag har sett din Pushy Cat och tävlat mot den. Tufft motstånd . Modellen skulle bli riktigt intressant idag om du ritar in elmotor, c:a 1000 Watt, och placering framtill av ett batteri på c:a 500 gram.
    När ritningen väl är digitaliserad så kan jag tänka mig en förminskning till vingyta 26 kvdm så att Pushy Cat'en passar till EF-1 reglerna. Motorn blir då på 700 Watt och batteriet kan väga 350 gram.

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •