Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fpv plan nybörjare

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2023
    Inlägg
    3
    Jobb
    Gravör
    Klubb
    Ingen

    Standard Fpv plan nybörjare

    Hej Allihop!
    Jag är helt nybörjare på fpv och har lite funderingar. Jag har tänkt mig ett fpv plan och jag har köpt ett par beg. Dji goggles V1.
    Fråga 1: vilken VTX behöver jag? Går det bara med DJI eller Caddx Air Unit?
    Fråga 2: Jag har en Runcam 2 4k, går den att använda och bara köpa Air Unit och antenn?
    Finns det någon som har grejer över hör gärna av er isf.
    Mvh
    Robert

  2. #2

    Standard

    Hej. Jag flyger själv FPV med DJI V1 goggles. Själv använder jag bara deras stora vanliga Air-unit. Men även "Caddx vista", eller den gamla lilla airuniten utan SD-kort fungerar också. Den nya O3 airuniten fungerar inte till V1 goggles.

    Att ansluta en analog kamera till en DJI air unit fungerar inte. Alltså går det inte att koppla analog video out ifrån din Runcam och använda den som FPV-kamera.

    Du behöver nog köpa en Air-unit där det ingår en kamera alltså.

    Jag har inget över liggandes, men håll koll och begagnatmarknaden. Ibland finns det bra saker att hitta när folk uppgraderar till DJIs nyare system.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2023
    Inlägg
    3
    Jobb
    Gravör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Tack för bra svar! Har beställt en Air unit med kamera och antenn.
    hur gör man med strömförsörjning? ska man ta den från mottagaren eller direkt från batteriet, eller är det bäst med ett eget batteri till den?

  4. #4

    Standard

    Air-uniten ska ha mellan 7.4 - 17.6 V. Alltså kan den matas direkt ifrån 2 till 4 celler LiPo. Spänningen ifrån mottagaren är antagligen bara 5 volt, eller kanske 6 volt beroende på vad du har för grejer. Oavsett är det för lite så går det inte.

    En enkel lösning är att mata direkt ifrån flygbatteriet om det inte är med än 4 celler. Eller ett separat batteri. En möjlighet kan ju vara att löda dit en kabel på air-uniten som passar att koppla in a balanskontakten på flyg-batteriet. Då behöver du inte koppla om och göra åverkan på övrigt kablage i flygplanet, och du kan välja att ha den urkopplad ibland också om du vill flyga Line Of Sight t.ex.

    Om flygbatteriet är mer än 4 celler kan man ha en 12V BEC / Regulator emellan. Brukar finnas att köpa på de flesta ställena man kan köpa delar och tillbehör till FPV-drönare.

    Tänk också på att Air-uniten blir varm. Den bör monteras i fartvinden så den får bra kylning. Det brukar ju automatiskt bli så på quadcoptrar, men på flygplan är det lätt att glömma detta.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2023
    Inlägg
    3
    Jobb
    Gravör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Jättebra tips! Det får nog bli på balanskontakten, då kan man ju koppla ur och byta mellan olika plan om man vill.
    Tack!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •