Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Kopiera ritningar enda sättet?

  1. #1

    Standard Kopiera ritningar enda sättet?

    Har originalritningar (RC) till ett flygbygge jag tänkte börja med, en rulle med flera stora pappersark.
    Är scratchbygge.
    Har allt trä.
    Så nu tänkte jag börja såga ut alla delar.
    Men vad är alternativen eller bästa sättet att få över dessa ritningar till träflaken så jag kan såga ut tex spanter/spryglar osv?

    Ett alternativ är väl att klippa sönder originalritningarna och fästa dem på träflaken på nåt vis, men jag vill ju inte klippa sönder ritningarna?

    Det andra är att fara och kopiera ritningarna (fast det står att man inte får kopiera dem...) och jag vet inte om firman vill göra det när det är såna där seriösa guldmärken och stora lappar mm på ritningarna som säger no no no!

    Det tredje... ja hur gör man då?

    Sugen på börja använda min nya Proxxon-vadnusågenheter. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Karbonpapper/kalkerpapper har funkat för mig i alla tider...

    https://www.slojd-detaljer.se/produk...oaAsVgEALw_wcB
    Retroholic!

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 224
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Du får väl alltid kopiera för eget bruk?
    Kopiatorer kan i vissa fall ändra måtten så kontrollmät innan du kapar sedan.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej
    En del kopior har tryckts med pulver/svärta som har ett överskott.
    Om man vänder ritningen mot virket och har ett varmt strykjärn så överförs överskottet till virket.
    Obs kör inte för hårt och se till att det inte kanar runt.
    Har du tur och rätt tryck så syns det tydligt.
    Om du får tag i en kopiator / skrivare som har rätt pulver så kan du använda den som verktyg för att skriva ut strykbara kopior.
    Jag har tidigare gjort det med framgång men också märkt att vissa kopior inte fungerar alls. Så prova.

    Mvh Tomas

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    En gammal metod är att lägga ritningen på balsaflaket, sedan sticka konturerna med en knappnål. Kan bli väldigt exakt, och förstör inte ritningen (så mycket).

  6. #6

    Standard

    Är det inte precis det här man har en pantograf till?

  7. #7

    Standard

    Jag har kopierat ritningarna på en firma som kopierade hela arken 1:1.
    Pantograf var annars väldigt smart lösning, så gjorde man ju i grundskolan på slöjden. :-D
    Det där med överskott av pulver i moderna maskiner som värmer fast pulvret vet jag inte om existerar längre?
    Karbonpapper skulle ju funka...

    Nu kan jag i alla fall klippa sönder kopian så jag lättare kan placera ut allt.
    Kan man fästa pappret på balsat/plywooden på nåt sätt så man kan sätta allt i sågen utan att pappret flyger iväg?
    Vill ju inte limma fast pappret på balsat med nåt som blir bestående.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Brukar limma med vanligt limstift och sedan såga.
    om man inte v
    äntar för länge kan man ta bort papperet lätt.


  9. #9


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    3M har spraylim med lagom fästförmåga, som post-it lappar ungefär. Finns kanske andra fabrikat också.

  10. #10


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag hade en pantograf en gång för länge sedan, den skulle man ha till att förstora en ritning. Det var bara det att all brist på exakthet vid följandet av originalet också förstorades så resultatet blev för mig oanvändbart.
    Senast redigerat av Danne1700 den 2023-09-03 klockan 10:07.

  11. #11

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra formulerat om pantografen, Danne!

    Ålänning skrev: "Jag har kopierat ritningarna på en firma som kopierade hela arken 1:1"
    Vad bra! Prova nu med strykjärnet mot den färska kopians baksida om det går att värma den svarta tonern i bilderna av balsadelarna mot balsaflaket. Varom inte är det karbonpapper som gäller. Karbonpapper går bra mot plywood som är hårdare än balsa. I värsta fall får du klippa och klistra (vilket jag aldrig har gjort). Sen har du resten av kopian som byggritning...

    Lycka till med höstens bygge!
    Lars

  12. #12

    Standard

    Provade värma fast en del av ritningen på ett balsaflak.
    Fick använda max hetta och länge... men det "syns" lite i alla fall. Väldigt svagt dock.
    Ska testa limstift också (sånt där post-it-lim, verkar finnas sånt på stift).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4947.JPG 
Visningar:	37 
Storlek:	167,5 KB 
Id:	76684
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Jag har alltid använt karbonpapper i A4 format.

  14. #14

    Standard

    Köpte Pelikan Carbon Paper (10 st A4-ark) från en bokhandel.
    Tejpade fast balsaflaket, tejpade fast kalkerpappret och även ritningen.
    Sen ritade jag med blyertspenna på ritningen och följde strecken, tryckte lite mer än vanligt för att få bättre avbild.
    Man får testa sig fram.

    Lättast blir det dock att klippa ut alla delar i papper man ska avbilda och använda linjal om man så vill.
    Jag bara rullade ut rullen så det var inte direkt smidigt att avbilda och använde inte heller linjal, blev lite snett och vint när man skulle hålla reda på en bångstyrig rulle samtidigt som man ritade.
    Men det funkar!

    Lite mer jobb än strykjärnet, men klart bättre resultat.
    Det syns ej så tydligt på bilden, men i verkligheten så är kalker-strecken mycket tydligare än de med strykjärn avbildade strecken.

    Återstår att få tag på "post-it"-limstift för att testa det.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4958.JPG 
Visningar:	38 
Storlek:	242,1 KB 
Id:	76717
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    "Post-it"-lim på sprayburk?

    Jag var till de lokala bokhandlarna och frågade efter "post-it"-limstift eller nåt lim som beter sig som post-it-lim. En av dem hade två sprayburkar. Större 3M för 32€ och en liten annan sort för 9€. Jag tänkte jag provar den lilla. Det är Ghiant Hobby Removable Colle som den heter. Sprutade ett lager (står att man kan spruta fler tunna lager för bättre fästningsförmåga) och väntade på att det skulle torka klart. Pappret blir vått, så när pappret var torrt tänkte jag att det är dags fästa pappret på ett balsaflak. Det gick ju bra det! :-) Men skulle jag använda detta sätt? Alltså spruta limmet på alla dessa stora delar och sen fästa dem på trä för att såga ut dem i ett eller flera flak tjocka luntor. Hm... Luktar ju inte mycket, men lite i alla fall. Och jag sprutade bara på EN pappersbit. Så ventilerat behövs.

    Så nu har jag väl provat de flesta bättre alternativ? Vilket tar jag...?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4959.JPG 
Visningar:	25 
Storlek:	151,4 KB 
Id:	76726
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Enklast är ju att bara lägga ett karbonpapper under den befintliga ritningen och ett kartongpapper under ...och sedan rita.
    Då har man alla delarna på kartongpapper (jag brukar använda Kellogs flingpaket).

  17. #17

    Standard

    Lutar mot att test karbonpapper...

    Men varför skulle man överföra det till kartong? Då kunde jag ju ha bett dem kopiera till kartong direkt tänker jag. :-D Jag fick sen veta att firman även kan föra över till plywood och balsa, samt även skära ut (men då kräver det förstås aningen mer arbete av dem). Doh!

    Jag har ett annat bygge på gång som är lite som detta, egentligen... Bygger en Julius Perdana ATR 72 och då skriver man ut PDF-filerna på A4 (jag skrev ut på vanligt 80 grams kopierings/skrivarpapper), klistrar ihop arken (för att skarva de långa delarna), klipper/skär ut delarna, fäster dem med målartejp på plywood (och depron som man skär ut direkt med skalpell), ritar av och sågar ut. Lite samma. Papper går bra att följa med penna när man tejpat fast delarna och använder stållinjal för att trycka på (eller rita efter där det är rakt förstås). Så det är ju ett sätt jag är "van" med.
    Byggtråd: http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=149894

    Nu tänkte jag klippa ut alla delar (inte efter linjerna) från kopian av ritningen och fästa dem på plywood/balsa med karbonpappret mellan och överföra det direkt till balsat/plywooden och sågar efter det, tänkte jag. Då slipper jag "finklippandet" av alla delar.

    Men jag undrar om det är enklaste sättet... det var rätt enkelt att pussla alla utklippta "ATR-delar". Skillnaden är väl att finklippande tar tid för ena sättet och ritandet tar tid med andra sättet.

    Man kan ju även "finklippa" ut alla delar, fästa alla delar på träflaken med små tejpbitar, sen direkt spraya på färg (kanske sätta nåt nät över för att hålla ner alla delar. Sen såga. Kan det funka? Då slipper man rita alla delar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En intressant fråga för mig som är gammal ritare och konstruktör.

    Vi framställde nämligen alla originalritningar på delvis transparent ritfilm av polyester, I alla format från A4 till A0, nästan omöjlig att riva sönder. Vi använde äkta tuschpennor i olika diametrar. Alla pennor gav en specifik linjebredd, 0,11, 0,15, 0,20, 0,25, 0,35, 0,5 , 0,6 och så vidare. Väldigt svåra att sköta om och mycket dyrbara med sina rubinspetsar. Sedan ljuskopierade vi dem till papperskopior i en speciell maskin i en process som kallades "våtkopiering", och gav så kallade "blå-kopior". Ganska baltigt och förmodligen ohälsosamt.

    Eftersom tuschpennorna hade en tendens att torka och bli värdelösa, men var väldigt dyra, köpte vi en miniatyr ultraljudstvätt, för att rengöra dem. Det fungerade faktiskt ganska bra.

    En 0,11 tuschpenna med rubinspets, har inuti en liten vikt kopplad till en ytterst, ytterst tunn metalltråd, nästan som snabeln hos en mygga, så när man skakar försiktigt på pennan, så rensar tråden skrivröret från förtjockat tusch. Rubinen med hål i längst fram, det är den som man skriver med.

    Ytterst känsliga.

    En revolution, det var när vi började använda Cad-program och flatbädds-plotter.
    Roland hette den (Japan). Krånglade aldrig någonsin under många år. En stor attraktion för besökande kunder som skulle imponeras. (format A1, flatbädd) 0,1mm repeterbarhet.

    Men den mer moderna fotostatkopieringen borde väl kunna fungera. Det finns fortfarande firmor som utför fotostatkopiering av stora ritningar.
    Senast redigerat av BJS den 2023-09-21 klockan 21:44.

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Man kan använda smörpapper och kalkera med en blyetspenna, linjal, passare och andra implement
    Senast redigerat av BJS den 2023-09-21 klockan 21:48.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •