Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Saito FG-61TS

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard Saito FG-61TS

    Ett tips till dig som redan har en Saito FG-61TS eller som tänker köpa en.
    Det är en 2-cylindrig fyrtaktare på 61 ccm.

    Motorn levereras med korta fästpinnar, vilket innebär att förgasaren och trottelarmen hamnar mitt i det hål i fästplattan man måste såga ut enl medföljande mall. För chokning medföljer en stålpinne med en stoppskruv M2½ fastsvetsad i änden, och den sticker man in i trottelarmens centrum och skruvar fast. Man chokar genom att dra ut hela trottelarmen omkr 5 mm. Eftersom trottelarmen fjädrar tillbaka in så måste man på något sätt låsa fast pinnen medan man slår runt motorn. Både installation och chokning blir en omständig hantering.

    Mitt tips är att hanteringen med denna trottelpinne är helt onödig. Jag har istället aktiverat throttel cut i sändaren, alltså den funktion som man stänger en metanolmotor med genom att stänga till trottelspjället. Så, när jag startar min Saito så aktiverar jag throttel cut med en spak som stannar i både on/off-läge, så att trottelspjället stängs, jag slår runt proppen omkr 5-6 ggr utan tändning, slår ifrån throttel cut och slår på tändningen. Motorn brukar då starta direkt på första slaget. Om den inte startar på 3 slag så gör jag om proceduren och chokar ytteligare några slag. Då startar den garanterat. Ett mycket enkelt sätt att choka.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3295.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	423,2 KB 
Id:	76667


    Motorn fungerar fint. Tomgång är runt 1400-1500 rpm och fullgas runt 6000. Det skall vara 5% olja i bensinen.

  2. #2

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    215
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Ett annat sätt att starta. En gummiblåsa sätt den på luftslangen full gas pumpa på blåsan dra runt propellern tills man känner motorn går lättare. Stäng gasen dra runt mer tills motorn känns som den går bakåt. På med tändning . Den startar direkt.

    Thomas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •