Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Spektrum IX14

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard Spektrum IX14

    Jag köpte Spektrum IX14 idag! -Jag fastnade för den sändaren. Stor tydlig display tillräckligt med channels,och finesser. Och jag tror att den kommer att kännas "bra i handen"??

    Vad som är bra? Eller dåligt? -Kommer man ju få reda på i slutändan.

    Någon som haft den ett tag? Och som kan ge en recension? Efter egna erfarenheter???


    Vore tacksamt!

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    586
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Finns massor här : https://www.rcgroups.com/forums/show...-Spektrum-iX14
    Äger en sen dem släpptes och var med om lite barnsjukdomar i början.. bl.a att den inte ville starta upp och att modellerna i minnet blev korrupta. Löste sig med en snabb utgivning av ny programvara från Horizon Hobby. Så håll den uppdaterad med senaste mjukvaran så är det mesta löst. Tror senaste uppdateringen kom ut i Januari i år och min har fungerat tillförlitligt sedan dess. Värt att komma ihåg är att Android delen är skild från radiodelen, så skulle android stänga ner eller nåt liknande så kan du fortfarande flyga kärran. Tror IX12 fungerade likadant. Men kör på , uppdatera när det kommer uppdateringar då det alltid är någon bugg som hittas och fixas. Vettiga installationer i kärran med antenner underlättar mycket med. Dvs se till att dem inte skyms av ev batterier mm.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    -Tack Kenneth

    Du skriver New Program vara! Och "Mesta löst"?? -Löste sig inte allt, menar du? med ny programvara? Efter uppdateringen....

    Menar du att man skall uppdatera den omgående direkt från kartong?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej, jag har kört iX12 sen flera år utan egentliga problem -bara batteriet som har strulat vid nåt tillfälle. Eftersom det är ett Android-system så loggar du bara på dig på ditt hem-nätverk (aktivera WiFi alltså), går till Play-butiken och letar upp appen "Spektrum AirWave iX14". Du får då säkert veta att det finns en ny version - ladda ner och installera denna. Sen startar sändaren antagligen om och därefter är det klart.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej, jag har kört iX12 sen flera år utan egentliga problem -bara batteriet som har strulat vid nåt tillfälle. Eftersom det är ett Android-system så loggar du bara på dig på ditt hem-nätverk (aktivera WiFi alltså), går till Play-butiken och letar upp appen "Spektrum AirWave iX14". Du får då säkert veta att det finns en ny version - ladda ner och installera denna. Sen startar sändaren antagligen om och därefter är det klart.
    Roger
    Jaha' du hämtar inte dom via Spektrum/Horzions webbplats? "downs loads"

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    586
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Ja de buggarna som fanns, löste sig med uppdateringen som kom i Januari. Men, det kan alltid förekomma buggar man inte sett eller märkt ännu.. Precis som på vilken padda/dator som helst. Gick in nyss på min SpektrumRC sida, men där fanns en länk till Google för uppdatering av mjukvaran. "Download" länken längre ner leder bara till en "Error" sida. Så dem har nog tagit bort möjligheten att ladda ner till dator/padda etc. Eller så är det ett temporärt fel sen dem gjorde om hemsidan. Men enklast är att bara uppdatera via Google. Stäng av automatiska uppdateringar på de appar som finns med i android delen, och även wifi när du inte använder det. Sparar ström samt att du slipper få en uppdatering när man är ute på fältet o flyger. Bättre att uppdatera det man vill själv, eller som jag gör..struntar i apparna och kör bara uppdatering av Airware. Tråden jag länkade till är lång,menv väldigt innehållsrik och nyttig. Speciellt allt skrivet av Flightengr. han har en guide där nånstans som är suverän.

    https://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=468986

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Tack Kenneth

    Jag jag var inne och kollade på Rcgroups.......Finns ju hur mycket som helst där!! Att läsa om Spektrums ALLA sändare. i olika trådar. -Så man fattar ju att Sweden är nog ganska litet "Hobbyland" ?? -Mot vad det varit engång i tiden.

    -Du menar att jag behöver göra senaste uppdateringen? -Direkt! ur kartongen? Innan jag använder den? Eller vad?

    Största anledningen till en NY sändare, var att jag "Touchade" det förbannade scrollhjulet vid Flight! + Att scrollhjulet hade tendenser till att "Fastna" ibland vid Tryck? + Sändaren har ju många år på nacken!!!

    Det Blev en NY istället

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Uppdatera först - inget att förlora. Sen du programmerat in dina modeller så tag en backup till minneskortet - sen tar du ur detta ur sändaren.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Uppdatera först - inget att förlora. Sen du programmerat in dina modeller så tag en backup till minneskortet - sen tar du ur detta ur sändaren.
    Roger

    Okej.....
    det var tydligen ett litet minneskort! -Jag får fixa ett nytt

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    536
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Top Gun Visa inlägg
    Okej.....
    det var tydligen ett litet minneskort! -Jag får fixa ett nytt
    Undvik att försöka skriva backup eller annat till SD-kort. Android och Airware gör detta ganska besvärligt. Och ett SD-kort är inte något bra backup-media.
    Airware gör automatiska backups på modellerna vid varje modellbyte. Kopiera denna backup till extern dator via USB eller WiFi. Bra att dessutom lagra dessa backups på Google Drive. Backupfilerna finns att hämta här: /Download/AirWareData/Backup
    /A

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag rekommenderade backup på minneskortet eftersom jag vill minnas att detta var Spektrums rekommendation för min iX12. F ö har jag aldrig behövt använda nån backup på den radion så jag tror nog att säkerheten även med en kort-backup är fullt tillfredsställande.
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    536
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    För det första saknar Airware möjligheten att själv skriva direkt till SD-kort, måste ske via export till någon extra installerad file manager. Dessutom lägger Android till en del "säkerhets"-regler, appar har inte tillstånd att skriva var som helst på ett SD-kort. Detta varierar lite med Andriod versionerna, som är olika på iX12, iX20 och iX14 (Android 5, 7 resp 11).

    Och SD-kort är dessutom inte speciellt säkra lagringsmedia.

    Sedan ska man då förvara och märka upp sina små SD-kort på något organiserat sätt. Nä, lagra i molnet istället. Att ha flyttbara media, typ floppy disk, magnet band, kassetter, CDRW, SD-kort etc etc har jag slutat med för länge sedan.
    /A
    Senast redigerat av andWho den 2023-09-09 klockan 16:01.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Jag har en vän som köpte ix12* Och han fick problems med "Hold" Hold" hold" i sändaren? Som något fel meddelande?
    Dock vet jag inte om han gjorde någon första uppdatering av den?? - Vet dock inte om han hittade orsaken?

    -Nu hoppas jag att jag får problems fria år framöver med IX14*

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •