Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Lim/Kemikalier/produkter för EPO Modeller..........

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard Lim/Kemikalier/produkter för EPO Modeller..........

    -Modell vännner........

    Jag har inte fått riktigt kläm på! Vilka Lim sorter sorter som är bra? Och som fungerar på EPO Modeller?

    Och vilka Lim och kemikaler man bör undvika på EPO? Marknaden är ju ganska stor på dessa prylar.
    Och kan vara en riktig djungel av allt dessa.......

    Även tejp av olika sorter, har jag sett! Allt för ving "gångjärnen" som förstärkning?? -Men duger det??

    OHU limmet var det ngn hobby handlare som sa det skulle funka? Och det gör det också! Men den lämnar en kladdig fog/Film. Som jag är inte riktigt överrens med.

    Sedan för att limma "Hårdplast" vet jag inte vad som skulle passa?? Något epoxy antar jag? Eller något snabblim som fungerar bra, och håller starkt!

    Jag skall limma Vinginfästningar som sitter kvar i EPO plasten som lossnat ifrån kroppen.


    Tacksamför tips

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Limmar det allra mesta vad gäller EPP och EPO med UHU Por. Endera använder man det som kontaktlim när det passar bäst eller som ett konventionellt "våtlim" - men då tar det ju lite längre tid.
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Limmar det allra mesta vad gäller EPP och EPO med UHU Por. Endera använder man det som kontaktlim när det passar bäst eller som ett konventionellt "våtlim" - men då tar det ju lite längre tid.
    Roger
    Okej. Det finns väl 2 olika av UHU ? En hård o en mjuk? Att limma hårdplast är väl annnat att föredra?

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Hårdplast är klockrent med vanligt snabblim, sen vågar jag inte svara på om EPO klarar snabblim, vet att PP och EPP klarar snabblim. Använder du någon typ av epoxy på hårdplast så lossnar det lätt(iaf av egen erfarenhet), nästan som att plasten är det på ytan..!

    Annars något som fäster på precis ALLT är polyuretanlim, kan jag starkt rekommendera men var försiktig med mängden då det sväller..! Använd helst i torr miljö för att låta det svälla så lite som möjligt.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Hårdplast är klockrent med vanligt snabblim, sen vågar jag inte svara på om EPO klarar snabblim, vet att PP och EPP klarar snabblim. Använder du någon typ av epoxy på hårdplast så lossnar det lätt(iaf av egen erfarenhet), nästan som att plasten är det på ytan..!

    Annars något som fäster på precis ALLT är polyuretanlim, kan jag starkt rekommendera men var försiktig med mängden då det sväller..! Använd helst i torr miljö för att låta det svälla så lite som möjligt.
    Du menar typ som "Gorilla" limmet?

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ja, PU-lim finns i ett otal varianter, sväller som tusan och tränger in riktig bra i EPP, frigolit och liknande.
    Stryk på hälften av vad man tycker är tillräckligt, ge en liten vattendusch, kläm ihop!
    Efter en halvtimme kan man pilla loss eventuellt överskott, väntar man längre kan det vara ett litet helsicke att få bort överskottet.

    https://www.google.com/search?q=pu+l...h=931&biw=1920
    Retroholic!

  7. #7


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Här är ett bra inlägg från i vintras
    https://www.rcflyg.se/forum/showthre...30-40-mil-bort

    Inlägg nr 2 av Lars 41:an

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    [QUOTE=Thomas;461574]Ja, PU-lim finns i ett otal varianter, sväller som tusan och tränger in riktig bra i EPP, frigolit och liknande.
    Stryk på hälften av vad man tycker är tillräckligt, ge en liten vattendusch, kläm ihop!
    Efter en halvtimme kan man pilla loss eventuellt överskott, väntar man längre kan det vara ett litet helsicke att få bort överskottet.

    Med Dremmel.....löser man ju allt? Eller hur...

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Tack!

    Yt kanske är en bra ide' att @@ titta på!

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Varför göra det mera komplicerat än nödvändigt... Kör med UHU Por - det fungerar alldeles utmärkt på både EPP och EPO. Har använt det under åtskilliga år utan problem. När jag bygger inomhuskärror våtlimmar jag oftast men när det passar bättre så blir det kontaktlimning. Och det fungerar som sagt bra för reparationer av EPO. Det är många EPO-kärror som reparerats i klubben med UHU Por...
    Och glöm inte att PU-lim inte är nån hälsokur direkt samt att det expanderar så bitarna måste vara i spänn när det "torkar". Nä - UHU Por fungerar nog väl så bra i 9 fall av 10 - minst.
    Roger

  11. #11


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Håller med McRegor. Har ett otal lim i verkstaden men i princip är det enda som används UHU Por.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Varför göra det mera komplicerat än nödvändigt... Kör med UHU Por - det fungerar alldeles utmärkt på både EPP och EPO. Har använt det under åtskilliga år utan problem. När jag bygger inomhuskärror våtlimmar jag oftast men när det passar bättre så blir det kontaktlimning. Och det fungerar som sagt bra för reparationer av EPO. Det är många EPO-kärror som reparerats i klubben med UHU Por...
    Och glöm inte att PU-lim inte är nån hälsokur direkt samt att det expanderar så bitarna måste vara i spänn när det "torkar". Nä - UHU Por fungerar nog väl så bra i 9 fall av 10 - minst.
    Roger
    Jag körde UHU POR nu.....det lilla som fans kvar i tuben!! Och det var EPO Prdukter som skulle limmas ihop = *Klockrent!

    Men till hårdplast! Fungerade det mkt sämre....... + att det lämnar en "Klibbig" yta! ^^

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, jag talade om EPP och EPO - inte lim till hårdplast.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Jag kör uteslutande UHU Por på allt som har med EPP/EPO/Elapor/Depron att göra.
    Elapor kan klara nåt CA, men mjäh... det bara funkar så fint med UHU Por. Klämma tuben bara, tejpa för att fixera och bygg vidare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •