Hej,

Håller på att färdigställa en Pitts från Black Hourse och jag har stött på ett problem som säkert dryftats tidigare. Vinginfästningen på övervingen på denna Pitts är inte ett under av precision och det är svårt att avgöra om anfallsvinkeln blir den avsedda i förhållande till undervingen, bygganvisningen ger heller inga ledtrådar om vilka anfallsvinklar som ska tillämpas.

Jag resonerar som så att övervingen bör flyga med något lägre anfallsvinkel än undervingen. Orsaken är att övervingen är placerad framför undervingen och tyngdpunktsläget på kärran ligger på ca 30 procent av övervingens korda. Man bör alltså eftersträva att övervingen fortfarande bär om undervingen går i stall. Om undervingen i stället bär längre kommer tyngdpunktsläget hamna framför undervingen vilket omedelbart bör leda till en vikning. Håller mitt resonemang, eller? i så fall, hur stor skillnad bör det vara på anfallsvinklarna? I mitt fall verkar övervingen få en anfallsvinkel som är ca 0,5-0,7 grader lägre än undervingen, låter lite, kan detta vara optimalt?

/Robban