Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Anlägga ett ny RC-flygfält - tips och råd

  1. #1

    Standard Anlägga ett ny RC-flygfält - tips och råd

    Hejsan allihop!

    Jag håller på med ett förslag till Sjöbo kommun (fortfarande, är i slutfasen) om att anlägga ett nytt aktivitetsområde (se bilder) som även inkluderar ett RC flygfält, drönarfält (hinder), samt mycket mera. Givetvis med skyddsnät som går runt hela området där flygande modeller och åskådare / andra kommer näravarandra.

    Luftfartsverket tillsammans med RCFF och SMFF har ju bra regler för i luften, men vad gäller på marken så att säga.

    Därför ber jag er om tips som man ska tänka på vid förslag och anläggning. Vad hade ni velat veta innan ni startade ert fält, och vad ska man undvika att göra? Vad kan ni inte leva utan vid ert fält? Om någon har ett dokument/länk/annan info om anläggning av ett nytt fält så får ni gärna skicka över den infon.

    Platsen har möjlighet till hög flyghöjd då vi är utanför kontrolzoner. Överflygsområdet blir jordbruksmark utan djur. Vi vet redan att vi kommer behöva dB restriktioner baserat på tid på dygnet för grannarna skull, och kommer även ha ett förbud mot turbinmotorer (EDF ok) pga. grannarna.

    Ett par frågor som jag vet jag behöver hitta svar på:

    • Vad är minsta vinkel (ungefär) mellan korsande banor för att det ska vara värt att anlägga?
    • Hur bred och lång bör landningsbanor vara?
    • Vad är bästa sättet att anlägga den perfekta landningsbanan med gräs som topplager?
    • Finns det rekommendationer för skyddsnät (höjd, med mera) och vad dom ska tåla?
    • Hur avgör man om flygfältet är lämpligt för modeller över 25kg?
    • Om vi antar att el finns i området pga. belysning, finns det annan infrastruktur som ni skulle vilja ha vid ert fält?
    • Vilken säkerhetsutrustning bör finnas vid fältet? Brandsläckare? Första hjälpen? Annat?
    • Hur stort bör depå-området vara? Sittplatser kommer finns utanför depån.
    • Hur bör startboxar vara placerade?
    • Är det något man ska tänka på för ett drönarområde (med hinder) mer än att det har skyddsnät, en pilotruta, och bra sikt?


    Har jag glömt något? Skicka med det också.

    Hälsningar,


    Martin

    Flygområdet
    Bifogad fil 76857

    Förslagets helhet:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lövestads Backar v52.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	440,5 KB 
Id:	76858
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Omgivning Med Markör.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	168,7 KB 
Id:	76859  

  2. #2


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 796
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Måste säga att det är ett väldigt ambitiöst projekt och spännande på många sätt. Lägg till ett hotell i kanten så blir det en semestersuccé för hela familjen...och en möjlighet att skapa intresse för olika aktiviteter.

    Hoppas många funderar och kommer med synpunkter och erfarenheter.

    Lycka till!

    MVH
    Kjell Nilsson

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En sak jag inte såg nåt om - anlägg fältet och dess ev banor med hänsyn tagen till den vanligaste vindriktningen och ev himnder som kan störa luften. Dessutom är det skönt att slippa solen rakt i ögonen under de tider där ni bedömer att fältet kommer att ha flest besökare. Vi flyger nästan uteslutande eldrivet numera så bra ladd-möjligheter bör även ni se till att ni får tycker jag. Finns inte 230 V tillgängligt så är det solpaneler och hyfsade batteribankar till dessa som måste införskaffas.
    F ö håller jag med Kjell - ett väldigt ambitiöst projekt.
    Roger

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Greve Rc club utanför Köpenhamn har gjort något liknande för ett antal år sen, vet inte riktigt hur det ser ut numera.
    Finns både på Youtube och Facebook...

    https://www.grcc.dk/
    Retroholic!

  5. #5


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Vi är också i fasen att anlägga ett modell flygfält. Dock inte lika ambitiöst som erat, men det blir på samma mark som en befintlig rcbil klubb.

    Lite samma frågor som er, hur långt bör man lägga ett fält?
    Kör som en örn... örn örn örn

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dykarn Visa inlägg
    Vi är också i fasen att anlägga ett modell flygfält. Dock inte lika ambitiöst som erat, men det blir på samma mark som en befintlig rcbil klubb.

    Lite samma frågor som er, hur långt bör man lägga ett fält?
    Jag la ut samma fråga på Facebook, och har fått en del intressanta svar där, bla. om längd på banorna.

    https://www.facebook.com/groups/2521...0917511923703/

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    Tänk även på solen. Kommer ni att flyga på förmiddagen innan viden blivit för stark eller eller blir det på kvällen då vinden börjar avta? Skall ni kanske försöka få luftrummet norrut så att det går att flyga mitt på dagen. Vid vårt fält har mer än ett plan kvaddats för att piloten blivit bländad av solen.

  8. #8

    Standard

    Flygområdet ligger norr om landningsbanan, så solen behöver man bara oroa sig för vid start/landning beroende på vinden.

  9. #9

    Standard

    "Oljudet" från förbränningsmotorer på höjd över skogen hörs kilometrar. Kan störa vissa.

    På vårt fält har vi oftast vändande vind, men vanligast är just norr-söder. Men med två korsande banor är det oftast löst.

    Och solen är viktig, man vill helst oftast ha den bakom flyglinjen, annars koncentreras oftast alla flygningar till de tiderna. Vårt eget fält är norr-söder och där flyger vi väldigt sällan före kl 13, oftast har vi glömt bort solen om vi är där före.

    Vår bana är 160 meter och det räcker till allt, hittills. Vi hamnar utanför ibland men det är för att vi inte kan flyga och landar mitt på banan eller senare. :-D Tillika är det fint med lång bana när motorn stannar kort efter start, bara att landa igen utan att slå av landstället och/eller propeller efter banan.

    Vi hade längre än 160 m och 20 m bred banan i början. Då var vi alla nybörjare (2007) och vi landade ändå inte på banan. Så det är nog kunnigheten som styr. Idag tror jag banan är 8-10 meter och vi landar oftast på banan nu.

    Odla gräset tätt så ni inte får spår som vi fick, måste vältas, vi hade problem i början, annars studsar småflygen hejvilt vid taxning, start och landning. Använd rätt grässort (vad det finns vet säkert nån annan här), finns med och utan klöver, dvs halt eller inte halt.

    Inflygningszonerna vid nödlandning, kan va bra om de är "fluffiga" och/eller jämna för där kommer flygen att hamna, allt mellan bantrösklarna och några hundra meter bort.

    Inga elledningar i närheten alls.

    Helst inte amatörradio-filurer heller eller annat som kan störa de olika frekvenserna som används som lokal Wifi (stör i alla fall mina GPSer).

    Ha inte depån för nära banan, man vill vara säker när man håller på med sitt flyg. Man vill kunna hinna se vad som händer när piloten ropar "tappat kontroll" eller nåt annat skrikande för att få uppmärksamhet. Ju närmare banan man är, desto mer utsatt är man. Vi har kraschat i depån flera gånger på gamla banan, folk har fått kastat sig undan, det är inte en bra lösning att vara för nära.

    Ha en informationstavla med regelverk vad som gäller. Även för nyfiken publik som vi haft problem med att mitt i allt står ute på banan eller framför piloten och är i vägen. Hundar ska sitta fast och inte höras (helst), vi har haft sådana springande efter flygen hos oss, inget har hänt, men vill man landa så blir alternativen jobbiga. Myggor och brömsar är förbjudna hos oss, det har inte funkat. Småbarn ska vara under uppsikt.

    Startställningar och -platser ska vara placerade så att röken från motorerna inte kommer på bilar, folk eller annat man inte vill ha nerfläckat. Ljudet stör också. Vi har depåborden på ena sidan och startställningarna på andra sidan vända bortåt så ljudet far bort. Man kan taxa från bägge. Kan vara bra att reservera plats för något hinder/staket i fall det känns otryggt i framtiden. Den som står och justerar sin motor på fullgas vid en startbänk vill inte ha en annans flyg skenandes över depån in i benen. Vi har haft många flyg som rullat iväg obehagligt fort pga för mycket throttle.

    Vi har sagt att vi inte flyger mellan 2200 och 0800 (om jag minns rätt, även mindre tidsintervall på helger med tanke på att folk sover längre på helgerna).

    Vi har inte haft problem med grannar alls, förutom en ny för nåt år sedan som flyttade in och kom och berättade åt oss att vi flyger i/över hans luftrum (kalhygge). Tror närmaste förr var 800 m, tror det finns nåt nyare hus nu sedan flera år tillbaks bakom skogen som är lite närmare.

    Hela marken vi flyger på hör till samma markägare, bäst förstås. Visst händer det att vi naggar över någons skog/kalhygge ibland. Vi flyger inte alls i närheten av hus i alla fall inom det område vi flyger inom, dvs framför "linjen" norr-söder vi har (österut i vårt fall).

    Försäkringar är en annan historia... vad händer om... ...

    I det stora hela inte så stora saker. Kul projekt! Kom ihåg att nybörjare behöver bra steg in i hobbyn och inte lämnas i sticket, de sticker snabbt och det är bara de lokala som finns. Har de en gång provat, så söker de sig vidare. Gäller att ha dem kvar. Annars blir det tomt på flygare efter nåt år.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Vad som får överflygas eller ej avgörs av Transportstyrelsen och Naturvårdsverket, inte markägaren. Han äger inte luften.
    Men lite smidighet skadar inte, tomter o. likn. kan man ju undvika.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •