Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bakslagets mekanik och om varför du får skärande hugg

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Bakslagets mekanik och om varför du får skärande hugg

    När du får ett s.k. bakslag, så är det för att motorn tänder före övre dödläge och vrider på detta vis vevaxeln baklänges. Nu fjädrar ditt lilla söta finger över propellerbladet och fjädrar in i rotationscirkeln, och blir träffat av den vassa bakkanten av det andra propellerbladet som nu roterar baklänges och hugger dig i fingret.

    Enkelt förklarat.

  2. #2

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Ofta orsakat av en för snål bränsleinställning.
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  3. #3
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Eller för mycket i cylindern om vi pratar om en uppochnervänd motor.

    Det finns fina sätt att ta sig runt det där lilla eminenta bekymret. Starter är ett sätt, eller slå motorn baklänges mot (inte över) kompläget och låta första misständningen ge motorn sådan fart åt andra hållet att den startar. Man får helt enkelt se till att vara borta med fingret när det smäller =)
    Jag startar min O.S Alpha 155-P i min ME-109 på det sättet varje gång. Aldrig starter på den för det skulle förstöra målningen på spinnern.
    Våga vägra Powerbox!

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Alla glödstiftsmotorer baktänder hela tiden. Det är naturligt.
    Lösningen är elektrisk startmotor eller en s.k chicken-stick.
    Nackdelen med chicken-stiks, är att de tenderar att skada träpropellrar.

    Elektrisk startmotor fungerar icke med äldre modellflygplan som icke skall ha en s.k. "Spinner"

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En lösning, om man nödvändigtvis måste starta motorn med fingrarna, det är att inta en annan vinkel med fingrarna, så att de fjädrar ut ur propellercirken vid baktändning. Nu missas fingrarna av den huggande vassa bakkanten av det andra propellerbladet

    Nackdelen är att det är svårt, och man får inte full kraft.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag föredrar att sura ned motorn, tvångsköra den med en elektrisk startmotor, vänta ett tag, köra den igen utan glödström, sedan tvinga igång den med startmotor Det fungerar ALLTID.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ibland, men icke alltid. Mina motorer är väldigt noggrant justerade och det är bara små justeringar mellan sommar och vinter, ytterst små justeringar.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En sur inverterad tvåtaktare är nästan omöjlig att starta, på det att det blir ett s.k. "hydraulislkt lås", under det att fyrtaktare fullkomligt ÄLSKAR att startas upp-och-ned, på det att de har s.k. "ventiler" i cylinderlocket.

    De kan icke bli sura egentligen, eftersom överskottsbränsle rinner ut i avgasröret.

    Sidmonterade motorer, eller upprättmonterade dito, krånglar sällan dock, men inverterade encylindriga fyrtaktare, som sagt förr, gillar verkligen att startas med cylindern nedåt. Utan tvekan. Helt övrerlägset.

    Jag har ett konstflygningsflygplan med en inverterad tvåtaktare. Det kan ENDAST startas i en vagga vänt upp-och-ned, men icke med hjulen på marken. Jag får vända på maskinen när motorn går helt enkelt.

    Mycket besvärligt och jobbigt.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-13 klockan 20:03.

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Du har måhända tändstift och Capacitor-Ignition på din vackra motor ?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Spinner behövs inte ,men en "aluminiummutter" funkar bra[ATT!ACH=CONFIG]76888[/ATTACH]
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC07527.JPG 
Visningar:	35 
Storlek:	1,35 MB 
Id:	76888  

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det kan fungera med en aluminiummutter, men den är trots allt en liten spinner. Nackdelen är att diametern är liten och att startmotorn tenderar att slira, på grund av det svaga vridmomentet som kan överföras.

    Även på en .70 fyrtaktsmotor med en stor spinner av aluminium, så kan man uppleva en viss slirning och smulor av gummi från insatsen i startmotorns chuck eller hylsa.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-20 klockan 18:09.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    På min Yanmar 3QM30 i båten, var det en koppling på vevaxeln, som passade till en tillhörande vev, för att kunna veva igång motorn, om man aktiverade ventillyftarna, som lättade på kompressionen, så att man orkade att veva runt motorn för hand. Kopplingen var mycket enkelt konstruerad så att om motorn gick fortare än veven, så kopplade veven ur, klickade över helt enkelt.

    Jag har sett samma konstruktion på Ryska och Japanska jaktflygplan från WW2 i en bok jag har.

    Det kanske vore något, om man inte vill ha en stor spinner, men en mindre mutter. Nu skulle man kunna starta motorn med en elektrisk skruvdragare.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-20 klockan 18:06.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det handlar icke nödvändigtvis om felaktig bränsle-luft-blandning, utan om för långsam rotation. Blir rotationen för långsam, så blir det baktändning, även med PERFEKT bränsle-luft-blandning.

    Det är därför som elektriska startmotorer är så effektiva och bra på alla sätt.

    Glödstiftsmotorer har icke en säkert exakt defenierad tändtidpunkt, och kan likaväl tända bakåt som framåt.

    Tvåtaktare kan till och med starta baklänges och gå, tills man stoppar dem.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Helt felaktigt, det handlar ofta icke om så värst felaktig förgasarinställning, men oftast om för långsam rotation.

    Det är därför som elektriska startmotorer är så överlägsna. För då tvingar man motorfaen att rotera åt rätt håll, tills den startar, och det gör den snart.

    Nåja, jag har alltid synnerligen rätt justerad förgasare, intill det sista kliclket.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-21 klockan 01:31.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är svårt för många, att förstå, att glödstiftsmotorer har ingen strikt definierad tändtidpunkt, utan kan likaväl baktända som framtända. Vid start, så etablerar de idealiskt dock en balans, givet vissa förutsättningar, som korrekt typ av glödstift, korrekt kompressionsförhållande och korrekt typ av bränsleblandning.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Du vet ju ingenting. Man startar glödstiftsmotorn med rätt bränsle-luft blandning, likaväl så, baktänder den med sin odefinerierade tändtidpunkt.

    Med ett fläpp på fingerrn och blod från en glasfiberpropeller, så kommer du bort från skrivningen.

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är extremt smärtsamt att få ett hugg från en glasfiberpropeller från en stark motor i -10°C, även med tjocka handskar.

    Få människor kan starta glödstiftsmotorer i -10 eller -20 °C, men jag kan.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag flög omkring med skidor på fältet om vintern. Hästarna i grannskapet gick i sken, haha. Hästarna lärde sig dock något, att icke gå i sken utan anledning.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Visst baktända då och då, men vad gör det. Det är ju bara att vända på planet/motorn och hälla ut soppan genom ljuddämparen. Var ute förra veckan och flög den senaste Q-500 kärran jag byggt ( original Ryggskott) försedd med Kyosho .40 motor ( samma som ASP.40) och den handstsrtar jag alltid, åtminstone på hemmafältet då jag är för lat för att ta fram Sullivan starten.
    Motorn startar nästan alltid på första snärten! Likaså har jag handstartat den här kärran, en QM racer försedd med 3,5cc motor försedd med 7x5 APC propeller.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230809_140603_1.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	589,4 KB 
Id:	76951   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230915_101719_1.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	1,24 MB 
Id:	76952   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230908_111515_1.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	379,4 KB 
Id:	76955   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230729_130053_1.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	195,2 KB 
Id:	76956   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230915_101642.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	1,21 MB 
Id:	76957  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230908_111529_1.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	411,1 KB 
Id:	76958   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230908_111435.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	444,9 KB 
Id:	76959   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230729_130109.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	293,2 KB 
Id:	76960  
    Senast redigerat av jaka den 2023-10-29 klockan 09:39.

  20. #20

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Vad mycket man lärde sig om 2-takts motorer under pylontävlingarna!

    Jag startade också Q-500 motorn för hand. Lärde mig att man kan känna om motorn är "sur" genom att greppa med hela högerhanden om ett propellerblad och vrida sakta upp mot kompläget med glöden på. Om man då känner en kick tillbaka måste man stänga av glöden och snurra några varv på motorn så att soppan blåses ut. Sen startar motorn på första slaget.

    QM-motorn med en liten lätt 7x5 prop vågade jag inte starta för hand. Den var för snabb för mig. Inget problem dock med sur motor trots att motorn hängde inverterad. Inget bränsle kom in i motorn när jag tankade men det började droppa ur förgasaren. När jag sen startade med Sullivan-starten sög motorn i sig några droppar och startade säkert!

    Har på senare år kört både Q-500 och QM-kärror med elmotorer. Det gick lika fort som med riktiga motorer men det var inte lika roligt. Tack för ditt inlägg Janne och tack för inspirerande bilder!

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •