Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vilken klädsel använde(r) Robbe?

  1. #1

    Standard Vilken klädsel använde(r) Robbe?

    Hej,

    Har en äldre Robbe Tiger Moth 82a 1760 mm ARF som jag inte tänker klä om, men behöver byta klädsel i nosen pga att oljan från metanolen krupit in och fått klädseln att släppa. Det är Mothen med röd- och "silver/alu"-färgad klädsel. Hur som, hur hittar man info på vilken klädsel Robbe använt? Google funkar inte alls. Har de egen? Monokote? Oracover? Hur gör Robbe (och andra tillverkare)? Frågar före jag skaffar nåt "liknande".

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Min gode man, det första det du måste göra, är att avfetta trädytan, vilket är svårt.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Min gode man, det första det du måste göra, är att avfetta trädytan, vilket är svårt. Prova med Bräkleen och torka av först.
    Aceton är väldigt bra.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-17 klockan 21:14.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jeg kan skicke dig lite morsomt fra Norge: "Det kan komme Olje"

    https://www.youtube.com/watch?v=av1zC0QIO8Q
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-17 klockan 21:13.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är nämligen extremt svårt att avfetta trä, och i synnerhet balsaträ, för det att oljan eller fettet tränger in i kanalerna.

  6. #6

    Standard

    Jag håller på renoverar en PT-19 också som klädseln lossnat på. Jag hyvlade bort allt "surt" trä i jämnt skick och det gick fint. Sen limmade jag på nya balsaflak.

    MEN... det var inte det som tråden handlade om, utan vilken klädsel det ska vara.

    En flygarpolare är på vift och ska kolla klädsel åt mig i morgon lördag i en butik. Kanske löser sig med lite tur. Jag har Oracover Standard Bright Red och det är för mycket orange i den klädseln. Ska ha vanlig röd röd skulle jag tro...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Använd en syntetisk kopia av siden, kallad "Siden-Rayon". det är det bästa. Det materialet kan krympas något med vatten, och sträckas upp lika hårt med s.k. "Spänn-Lack", men är starkare och bryts icke ned av solljus alls lika fort.

    Siden som utsätts för ljus under några år blir skört nästan som Japan-Papper, vore det inte lackat med s.k. "Silver-Dope" med aluminium-pulver.

    Det finns ett Amerikanskt märke, kanske "Cover-All"

    Långt bättre.

    Man kan också använda Nylon, men det är svårare att få fint i skarvar, eftersom det "flossar" vid slipning, men är väldigt starkt likaväl. Ytterst starkt.

    Problemet med moderna värmeaktiverade klädselmaterial av polyester, är att de binder inte bra till trä som är det minsta flottigt eller fettigt.

    Inte ens på rent torrt balsaträ binder dessa material riktigt bra, såvida man icke spacklar med latex-spackel, slipar av noga och dammsuger ytan noga, samt upprepar processen igen.

    Nu fastnar klädselmaterialet ganska bra.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-20 klockan 19:05.

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Koverall (som är det riktiga namnet) är bra att klä med, men det fransar sig också en del i klippsnittet.
    SIG:s fabrikat, tyvärr verkar det vara slut hos svenska handlare.

    Nån som vet var man kan få tag på det inom Sverige eller EU??
    Retroholic!

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om man är envis, och slipar klädselskarvarna försiktigt, lackar om, så kan en nylonklädsel komma fint ut. Otroligt stark och seg. Nästan omöjlig att trycka hål i, med ett finger.

  10. #10

    Standard

    Jag vill ju inte byta typ av klädsel från vanlig ARF-plastklädsel till siden-liknande, det blir bara att se ut som quickfix med nåt man hittat i gömmorna. Hellre vill jag klä reparationerna med nåt som liknar så mycket som möjligt det som redan är på. Kavan röd på väg hem, får se i veckan.

    MEN, skulle jag klä om hela flyget skulle jag titta på nåt mer tidsenlig klädsel och inte blank plastig ARF-klädsel.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Banggood har ju hyfsat billig plastklädsel, dock inte så många kulörer...

    https://www.banggood.com/search/cove...cd78d17f0f910a
    Retroholic!

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Oratex eller Solartex om du vill ha vävburen plast annars Oracover! Men som sagts ovan så är det svårt att bli av med oljan. Förr fanns det K2R fläckbortagningsmedel som sprayades på kläder för att ta bort oljefläckar, det fungerade också bra på balsaytor, och bättre gick det om man först blötte ner ytan med aceton och sedan sprayade på K2R. Tyvärr finns inte K2R idag då den tydligen hade cancerogent innehåll.

  13. #13

    Standard

    Ett alternativ: Arigoteknik, Ceconite light, samma som Koverall , några gram tyngre per m2
    men billigare! Men det var inte svar på frågan, ju!

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag har förr gillat siden-klädsel, men den visar sig bli skör som papper med tiden, skulle man icke blanda in aluminiumpulver i dopen.

    Nu föredrar jag olika typer av Siden-Rayon, eller polyester-film.

    Vissa typer av polyester-filmer är bättre än andra.

    Det sämsta av de moderna klädselmaterialen, det var Solar-Film Polypropylen.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Man kan använda tunt nylontyg för att kläda

    Jag har provat detta, nämligen att kläda en flygplansvinge med nylontyg.

    Extremt hållbart. Nästan omöjligt att peta hål på med ett finger.

    Det fungerar nästan som siden, men krymper svagare med vatten. Krymper som vanligt med spännlack. Det är svårt att slipa i skarvar, med det går.

    Långt starkare än siden och tål solljus.

    Långt starkare än siden, utan jämförelse.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jaka vet att olja i balsaträd, är helt eller fullständigt omöjligt att tvätta ut.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •