Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Gängor på 3,5cc Taipan??

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard Gängor på 3,5cc Taipan??

    Hej!
    Har en 3,5cc Taipan motor som jag renoverat där skruvarna som håller fast ljuddämparen har dimensionen 2,8 eller 2,9mm.
    Jag har varit i kontakt med SWEBOLT i järfälla som har allt i skruvväg (mer än Sivferts) och de har inte hört talats om sådan dimensioner (och inte heller har jag det). De två skruvarna är definitivt mindre än 3mm skruvar men ser ut att ha samma fina gänga som 3mm skruv, alltså inte UNC gängor, som motorn för övrigt verkar ha både som topplocks och baklocksskruv.
    Taipan gjordes i Australien någon gång på sjuttio åttiotalet. Skulle vara tacksam om någon vet dimensionen på dessa skruvar som håller ljuddämparen.
    PS! Det är en idiotisk konstruktion eftersom man inte kommer åt att dra fast ljuddämparskruvarna om dessa inte antingen är insex eller har sexkantskalle.

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Kolla här: https://www.engineeringtoolbox.com/u...nf-d_1809.html

    Skulle det kunna vara 4-40?

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    4-40 låter bekant för mig också.

    Jag hade en Great Planes PT17 som hade sådana skruvar, och hittade dem på Electrokit i Malmö.

    https://www.electrokit.com/?s=4-40&p...roduct&lang=sv
    Retroholic!

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Tycker också 4-40 låter bekant, det är ju inte mycket som skiljer i stigning för blotta ögat om man inte har en typ m3 bredvid. Vet att 4-40 är 2.8mm i ytterdia. Har såna hemma en drös i lite olika längder, intressant ?

    mvh Mr.Bob

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Dubbel och trippelkollade och det var faktiskt 3mm gängor. Så allt löste sig...men fastsättningen av ljuddämparen på motorn är ju under all kritik...så jäkla svårt att komma åt att dra skruvarna. Använder 3mm svarta insex skruvar och för att få fast dem är man tvungen att kapa en enkel svart 90 graders insexnyckel. Annars använder jag alltid härdade insexnycklar från Ungerska Hudy, både med kula och utan , men dessa går inte att använda i detta fall då dämparhuset är i vägen.
    Tidigare användare av motorn hade satt dit vanliga 3mm spårskruvar (som naturligtvis inte gick att dra fast då dämparhuset omöjliggjorde att man använde en vanlig skruvmejsel) och dragit fast dessa genom att med tång dra fast dem...millimeter för millimeter...

  6. #6


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tycker mig känna igen det där med avkapad insexnyckel från saligen avsomnade Irvine-motorerna, men om jag minns rätt så skickade dom med en sådan avkapad nyckel med motorn.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Så här ser motorn ut.Den var helt igengrodd med gammal orangeklibbig ricinolja.
    Baklocket har en urfräsning, se bild. Hur ska locket sitta??
    Med urfräsningen uppåt eller...jag satte locket så urfräsningen kom uppåt.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20231129_165307_1.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	269,5 KB 
Id:	77014   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20231129_165250.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	255,9 KB 
Id:	77015   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20231129_162958_1.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	319,6 KB 
Id:	77016   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20231129_162948.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	249,0 KB 
Id:	77017  

  8. #8


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Uppåt, ja. Det är väl för att kolven ska gå fri när den är i nedersta läget.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Nej!
    Kolven tar inte i baklocket hur man än sätter baklocket. Urtaget är inte "plant" som i vanliga fall när urtaget är ett sätt att undvika att kolven tar i baklocket. I detta fall är urtaget "vridet" , lite som man tänkt att underlätta för gaserna att ta sig upp genom överströmningskanalerna.

  10. #10
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Oftast tycker jag man bara kan sätta baklocken på två olika sätt, med urholkningen uppåt mot kolven, eller 180° motsatt håll. Skulle du sätta den ett kvarts varv åt något annat håll passar inte formen mot varandra mellan lock och vevhus.
    Så jag tror du ska ha med urholkningen uppåt för att hjälpa gaserna upp mot ena spoolporten, enda logiska i mitt huvud

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •