Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hobbyhandlare och flygfält

  1. #1

    Standard Hobbyhandlare och flygfält

    Det är några år(läs 20år) sedan jag flög modellflygplan, och nu när jag tittar på att ta upp hobbyn igen så är det mycket som har förändrats.

    Jag brukade handla hos MFT, Fullkontroll, Airmedia, Aircpro, Hobbex och Skånehobby, men dom flesta verkar ha lagt ner och dom som finns kvar verkar ha skiftat inriktning. Många av dom fysiska butikerna har också stängt ner verkar det som. Var handlar man nu rc-prylar någonstans?

    Fälten i Skåne tycks också ha försvunnit, Lund hade ett flygfält vill jag minnas. I Löddeköpinge fanns också ett. Var flyger man nu någonstans?

    Det är också lite förvirrande med en massa nya regler, kan jag inte längre flyga med min gamla Josefin på fältet utanför huset, utan att vara registrerad drönarpilot?

    Tacksam för guidning!

  2. #2


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Vad beträffar fält så är det riktigt att det inte finns något i Lund längre - Hasslanda är bebyggt och det som fanns i Västra Hoby blev uppsagt. Likaså blev Löddeköpinge uppsagt av Ikano som ägde marken. Men det finns fält i Landskrona, Hbg, Simmelsberga, Eslöv, Malmö (Kvarnby) i närområdet, samt längre ned längs kusten (Skanör, Trbg, Ystad) vad jag kan komma på.
    Beträffande handlare så finns Skåne Hobby kvar och ML Hobby i Lund har tillkommit. Annars är det nätet som gäller.
    Det är riktigt att man ska vara registrerad och flyga från ett godkänt modellflygfält.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Glöm inte https://mbs-rcmodels.se/ , en av Sveriges bästa butiker när det gäller 'lösgodis'!

    LFV har ju en alldeles utmärkt sida som visar var modellflygfälten finns i Sverige.
    www.aro.lfv.se/Editorial/View/12999/ES_ENR_5_5_en

    Och jag brukar använda appen "Model Airfields" i telefonen när jag ska hitta till nåt nytt fält,
    jättebra med navigator!
    https://play.google.com/store/search...rfields&c=apps
    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Man behöver inte nödvändigtvis flyga från ett godkänt fält. Varsomhelst går bra om man följer drönarreglerna vad avser höjder, avstånd till folk, etc.
    Regler och annat finns här:
    https://www.transportstyrelsen.se/sv...-i-luftrummet/

    Även länkar till att bli Fjärrpilot och Operatör.
    Inte så struligt som det verkar.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast det enklaste är ju att flyga ifrån ett godkänt fält - då är det i stort sett bara ett Operatörs-id som behövs förutom klubbmedlemskap och att följa fältets regler.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Flygs det fortfarande flygplan ute på fälten, eller har drönarna tagit över som den stora grenen i hobbyn?

  7. #7


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 796
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Åke Visa inlägg
    Flygs det fortfarande flygplan ute på fälten, eller har drönarna tagit över som den stora grenen i hobbyn?
    Hej Åke,
    Visst finns det fortfarande flygplan på våra flygfält. Inom modellflyget skulle jag nog påstå att det vi menar med drönare är en klar minoritet. Sen har ju allt modellflyg juridiskt får statusen som "drönare" med det är fortfarande flygplan.

    Om du vill få en enkel överblick över regler och var våra modellflygfält finns tycker jag att du skall ta en titt på vår karta över godkända modellflygfält. Regler och fält där gäller för båda våra modellflygorganisationer även om sidan drivs av RCFF.

    Kolla alltså in https://www.faltregister.se/

    Du är självklart välkommen tillbaka till modellflyghobbyn!

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson, kassör RCFF
    Senast redigerat av kjni den 2023-12-13 klockan 12:48.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hos oss och i grannskapet så har det folk i allmänhet kallar "drönare" haft sin storhetsperiod för några år sen och nu ser man dessa väldigt sällan på modellflygfälten. Hos oss mest i samband med nån "ute-landning" för att leta reda på den försvunna kärran.
    Roger

  9. #9


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det finns på Blocket hur många drönare som helst till salu som begegnade. Stora och små, billiga och exklusiva.
    De ger ju inte någon flygkänsla direkt som ett flygplan gör utan de åker åt vilket håll som helst och när man släpper spakarna så stannar de i luften på stället. Inte så kul, men bra vid fotografering.
    Dessvärre är det svårt att hitta så tjusiga platser som man ser på YT.
    Jag har en DJI Mini, den är ovärderlig när man vill inspektera taket efter en storm eller till andra liknande uppdrag.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Precis Danne - och för att leta efter kärror som inte ville komma tillbaka till fältet.. Även om det är svårare än man tror att hitta dessa.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •