Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vad har ni för helikoptrar?

  1. #1

    Standard Vad har ni för helikoptrar?

    Få lite koll på vad gänget här har för vispar... :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    586
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tja, jag satt också och häckade på Helisweden under många år.. gått igenom allt från Align, Sab, Mikado o Blade.. Men syn o bös gör sitt så nu sitter jag med två och en "halv" helikopter ;-) Omp M2 Evo, Kyosho Concept EP o den "halva" helikoptern Kyosho Apache Hyperfly.
    Har bara testat hyperflyn som dessvärre nödlandade efter passerat ett antal grenar i kronan på ett träd.. upplagad men inte flugen sen dess.

    Får se när jag tar upp maskinerna i luften eller om dem alla blir hyllvärmare

  3. #3

    Standard

    Jag har hamnat i någon slags helikopterfas (igen) och vips blev det en hel hög med gammalt skrot som är flygandes eller ska bli flygandes. Främst skala helikoptrar som är intresset just nu men för flygfärdighetens skull har jag några mindre helikoptrar för 3d flygning.

    Mest spännande enligt mig själv är ett bygge av en Boeing vertol (HKP4) av två gamla Trex 450 kloner. Den flög första gången för något år sedan med tvåbladiga rotorhuvuden, efter uppgradering till 3bladiga har jag inte lyckats göra rotorhuvudet tillräckligt mjukt för att kunna kontrollera gir.
    Bygge nr 2 är en JetRanger där jag gjutit kroppen själv och plannerar att bygga egen mekanik som ska gömmas i "dog house" så att det kan bli komplett inredning. Det är 700 storlek på den modellen.
    Byggen nr 3 är en gammal Hiboro (Bell 222) som håller på att elkonverteras och renoveras, den har hovrat men har stora problem med drivningen av stjärtrotorn. Drivningen är en pianotråd i ett rör och allt är böjt som en banan, friktion, torsion och en ganska glapp mekanik i stjärtrotorn gör att det helt enkelt inte flyger speciellt bra.

  4. #4

    Standard

    Det enda jag har kvar är min gamla Schluter Heli Baby som jag köpte begagnad i början på 80-talet. Sålde ca 25kg Schluterdelar till en kille i USA.
    Senast redigerat av Halcon den 2023-12-30 klockan 15:08.

  5. #5
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    184
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    Thunder Tiger raptor 50 & X50, Hirobo Scedau 50 & Align trex500, alla självklart med paddelstång :-)

    undrar om inte mina helikoptrar kan ge en indikation på att jag håller på vara gammal :-)

    /Nik

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2021
    Inlägg
    3
    Jobb
    Bilbyggare
    Klubb
    MFK Direkt

    Standard

    Har en SAB Goblin 420 och en SAB Goblin 700, sällan dom flygs dock.. Men det blir det nog ändring på hoppas jag!
    Bill Hempel YAK55 120cc 103''
    Skywing Slick 120cc 104”
    Pilot RC Decathlon 100cc 122”
    3DHS Edge 540 V2 61cc 92''
    OMP Edge 540 35cc 74''
    SAB Goblin 420
    SAB Goblin 700C
    SAB Black Nitro 700

  7. #7

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Efter T-Rex och Airwolf så har jag bara en Blade 70 och en 120 samt en Consept 30 med Hughes 300 huv, den är från 70-talet och ska nu bli en HKP 5.

  8. #8

    Standard

    Jag har ett helt drös helikoptrar (el/metanol/bensin, 3D/trainer/skala och allt från 450-"1100"+). Alla ska flygas, sen sälja/byta eller behålla. Lutar mer och mer mot skala för mig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    536
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Mest skalahelisar. 3 st baserade på gammal Gaui 550 mekanik, AS355F1, Jetranger och senaste en A109.
    https://www.youtube.com/watch?v=YaqcQawmoXM
    https://www.youtube.com/watch?v=zFo8mP7Ejvw
    https://photos.app.goo.gl/uGmPfgdRGT5Fc3wXA
    Dessutom en Blade 230S för träning. Och ett par små 100 - 120 size billiga kinamaskiner, EC145 och BO105.

    Sedan höll jag på att glömma "stölleprovet" med att RC-fiera en leksak från ICA-Maxi: https://www.youtube.com/watch?v=4M71ivn5O3U

    Jetrangern SE-JNI har dessutom flugits som fullskala på samma gräsmatta som modellen.
    https://www.youtube.com/watch?v=w-QlsXGnt14
    Den är också till salu om någon har 2,75Mslantar till övers.
    https://www.facebook.com/marketplace...78287946937801

    /A

  10. #10

    Standard

    Min heli-park... (håh håh, nörd här)

    - Align T-Rex 450SEV2 (i ett BO105-skal, blir avbild av en fd lokal heli, lite inställningar kvar)
    - Align T-Rex 500 (2 st) (en i BO105-skal, avbild av fd lokal heli, andra söker EC135 till, avbild)
    - Align T-Rex 600ESP (byggs in i Airwolf-skal nästan renoverad, saknar huvuddrevet)
    - Align T-Rex 700N (ostartad, oflugen)
    - Align T-Rex 700 Gasser (sitter i MD500-skal, funderar på byta mek till el)

    - HK 500-GT (byggs in i ett JetRanger-skal, lite småslipande kvar, sen monteras och flygas)

    - Thunder Tiger Raptor 50 (2 st Titan, 1st SEV2), helt nerplockade (pålitligaste in i MD530-skal)
    - Thunder Tiger Raptor E620 SE (snart klart renoverad, flygas, säljas)

    - Vario Benzin Trainer (renoveras, helt nerplockad, ska in i ett 300-skal (nån hade till salu)
    - Vario EC135 (mitt största flaggskepp, ska bli eldriven, mekanik ej köpt än, blir avbild)

    - SAB Goblins 4 st (2 st 380 och 2 st 500 där en 500 ska bli UAV med ArduPilot)
    - Lynx Oxy 4, nästan flygklar, söker en spindelaxel till stjärt

    - Quick 60 Pro som är udda och aldrig flugit men flygklar, all metal
    - Kalt 60 Baron Long Ranger som var flygklar men en plastdel murknade, funderar...
    - Schlüter Mini-Boy (min äldsta, håller på plockas ner, ska totalrenoveras, söker äldre)

    Gillar renovera och få dem flygklara, oavsett ålder, men heli-intresset allmänt är lite lågt tycker jag. I övrigt är det mer och mer skala för min del, hantverkandet blir mer och mer intressant att göra avbilder av riktiga. Jag tar mig nog inte tiden att bli en 3D-flygare, fast jag övat en hel del i simulator på flera grund-moves som jag lagt ut på min YouTube-kanal. Det tändes en gnista när fler här flyger och skulle flyga, men vad hände?!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Protos 500 std.
    Protos 500 stretch
    2st. KDS Innova 700
    Henseleit TDR
    Peter

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •