Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vad kör ni för bushflyer (Ersätta Multiplex Funcub)?

  1. #1
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard Vad kör ni för bushflyer (Ersätta Multiplex Funcub)?

    Har varit borta från hobbyn 2 1/2 år men känner att nu måste jag flyga igen.
    Jag har störst intresse av att lära mig 3d, så jag köpte en Durafly Ugly Stick och en Hangar 9 Ultra Stick 10. Men ibland vill jag bushflyga och landa kort. Jag har en något begagnad Multiplex Fun Cub (original), och kan tänka mig att laga landstället eller köpa något nytt liknande. Jag gillar att den är lätt så jag kan flyga långsamt och lågt med en 3S2200 ack. Vad har ni för något liknande FunCub som ni gillar?
    Sidofråga, är Multiplex ParkMaster NG nåt bra? Hade den första o gillade den.
    fredrik

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har flugit mycket med Funcub NG som i mina ögon är överlägsen den ursprungliga Funcub-modellen. Betydligt stabilare byggd men därmed också tyngre. Men en bra flygmaskin är det helt klart. Men det finns ju mängder av EPO-kärror som man kan bus-flyga med i storleksklassen 120--150 cm spv. Tyvärr så har ju priserna stigit en hel del de allra senaste åren och tillgången är ibland också ytterst begränsad. Kolla på t ex FMS sortiment. Denna är både välflygande och snygg för att ta ett exempel - https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=60600
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag har inget bra svar som kan passa dig, men jag skulle kunna tänka mig att bygga en annan vinge för en Graupner-Taxi med skevningsroder, reducerad dihedral och Fowler-Flaps, så att jag teoretiskt sett, skulle kunna springa fort vid sidan av den, vid landningen i vindstilla. Nåja, jag tänker mig mer ~20..25 km/h. Den väger något under 2 kg. med en spännvidd av 150 cm.

    Nu är landningshastigheten moderata 30..35 km /h.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om du vill flyga extremt långsamt, men med adekvat gaspådrag för hastighet, då skall du satsa på en 3D-modell.

    Min kan landa i springfart, eller ~ 20 km/h, med en Thunder-Tiger .40 kubiktum tvåtaktsmotor.

    Enorma skevningsroder med riktigt stora roderutslag (30°) av genomskinlig klädsel, som fälls ned som klaffar / flaperons.

    Den stiger enkelt vertikalt rakt upp i luften och kan hängas i propellern och hovra.

    Bräcklig som en fågel dock.

    Ett litet misstag vid landningen, och du bryter av flygkroppen och får sitta och limma.
    Senast redigerat av BJS den 2024-01-08 klockan 19:23.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag skulle vilja bygga en Stork i skala 1:10, men jag vet inte hur.

    En riktig buskfllygare om den är byggd lätt, skalenlig och vacker. (ja, de anses ju vara fula för all del)

    Det jag vet att den skulle ha en elektrisk motor och vara väldigt lätt, och ganska skalenlig.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tack för svar @BJS & @McRegor. Det kanske blir både och. Beställde till att börja med ett kit FunCub NG från MBS + lite smågodis. Hade redan 4 vingservo, mottagare, fartreglage och motor sen tidigare i braatthalådan.
    fredrik

  7. #7
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ta dig en titt på Multiplex Tommy JR eller Multiplex FunCub XL. Tommyn är en liten snäll välflygande maskin med överkapacitet i setupen redan från fabrik. Den har inga som helst elakheter och är snygg i luften.
    FunCub XL, ja vad ska man säga om den?! Alla borde ha en kanske =)
    Jag har båda dessa maskiner och gillar dem skarpt.
    Våga vägra Powerbox!

  8. #8

    Standard

    En gammal Funcub duger bra för bus och "Bush-flyg". si=JHiBagPu7vZOE20f

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    536
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Meijers Lil'Cub är väl det mest extrema bushplanet med riktiga STOL egenskaper man kan hitta.
    https://youtu.be/b2PxjXFSrAA?si=QFMm7IAySh_gYBss

    Den stora varianten blev väl aldrig någon byggsats, bara den lilla. https://rc-shoppen.se/byggsatser-fly...l-cub-c0-klass

  10. #10

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Jag skulle vilja bygga en Stork i skala 1:10, men jag vet inte hur.

    En riktig buskfllygare om den är byggd lätt, skalenlig och vacker. (ja, de anses ju vara fula för all del)

    Det jag vet att den skulle ha en elektrisk motor och vara väldigt lätt, och ganska skalenlig.
    Har byggt en storck 160 cm spännvid och en FS20 Os som drivkälla. Flyger väldigt bra i lugna väder och platsar hyfsat som skalamaskin. Flygen nu 12 gånger och är nöjd med den och tas fram när lugnet infinner sig på metings.
    Mvh
    Matti
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3039.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	1,33 MB 
Id:	77106
    Senast redigerat av turbin den 2024-01-12 klockan 21:30.

  11. #11
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tjusigt bygge!!
    Våga vägra Powerbox!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •